تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

نگاه ابزاریِ پیمانکاران به‌کارگران/ نگرانی از تخریب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت نیروهای پیمانکاری امنیت شغلی ندارند. با حذف پیمانکاران بخشی از مشکلات کارگران از بین می‌رود. 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که از شهریورماه سال گذشته وارد مجلس شده بود، بالاخره بعد از فراز و نشیب‌ها و مخالفت‌های بسیار در مجلس به تصویب رسید. نمایندگان مجلس روز یکشنبه، ۵ تیرماه، به کلیات طرح ساماندهی رأی مثبت دادند. این طرح البته مجددا دو شوری اعلام و قرار بر این شد که جزئیات این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و بار دیگر به صحن علنی مجلس بازگردد تا تکلیف طرح ساماندهی به طور کامل مشخص شود.

 

حذف شرکت‌های پیمانکاری و بستنِ قراداد مستقیم با نیروهای پیمانکار از مهم‌ترین اهداف این طرح است. هدفی که باعث می‌شود بسیاری از نیروها، از نیروهای پیمانکاری شرکت‌های بزرگی چون نفت و گاز و پتروشیمی گرفته تا شهرداری‌ها و… از آن منتفع شوند.

 

حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) ضمن ابراز خرسندی از تصویب کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به ایلنا گفت: انتظار داشتیم بعد از ماه‌ها انتظار، طرح به صورت کامل تصویب شود و دوشوری نشود. ما نگران این هستیم که در این مدتِ رفتنِ طرح به کمیسیون اجتماعی برای بررسیِ جزئیات و بازگشتش به صحن علنیِ مجلس، پیمانکاران دست به کار شوند و بخواهند طرح را از مسیر خود خارج کنند.

 

سلیمانی گفت: نیروهای پیمانکاری صنعت نفت و گاز که همه از نیروهای متخصص هستند و در بدترین شرایط آب و هوایی کار می‌کنند انتظار دارند که جزئیات این طرح هر چه سریع‌تر به تصویب برسد. البته با توجه به اینکه نمایندگان تا به اینجای کار جلو آمده‌اند و با کلیات این طرح موافقت کردند ما خوشبین هستیم که جزئیات آن نیز به تصویب برسد.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی همچنین با اشاره به موضع سازمان امور استخدامی کشور گفت: قبلا این سازمان نیروهای پیمانکاری را غیرمتخصص خوانده بود در حالیکه خیلی از این نیروها تخصص بالایی دارند. نیروهایی که در عسلویه کار می‌کنند هم تخصص دارند و هم تحصیل.

 

سلیمانی افزود: نیروهای پیمانکاری امنیت شغلی ندارند. با حذف پیمانکاران بخشی از مشکلات کارگران از بین می‌رود. کارگری که با خیال راحت و بدونِ دغدغه‌ی شغلی و مشکلاتِ خانوادگی کار می‌کند انگیزه و امید بیشتری خواهد داشت. بنابراین تصویب این طرح از جوانب مختلف تاثیر بسزایی بر نیروی کار خواهد گذاشت.

 

وی به تفاوت بین نیروهای پیمانکاری و قراداد مستقیم اشاره کرد و گفت: پیمانکار به نیروی کار به عنوان ابزاری برای کسب سود نگاه می‌کند و به دغدغه و نیازهای او را توجه نمی‌کند. وقتی با نیرویی که در شرایط سخت با تخصص بالا کار می‌کند به مثابه ماشین نگاه می‌شود، آن نیرو نسبت به کار و آینده و زندگی شخصی خود ناامیدی می‌شود. این ناامیدی باعث مهاجرت تعداد بسیاری از این نیروها به کشورهای منطقه می‌شود.

 

به گفته‌ی سلیمانی؛ حقوق و مزایایی که به کارگر قراداد موقت داده می‌شود با آنچه به کارگر پیمانکاری داده می‌شود فرق دارد. پیمانکار کاملا سلیقه‌ای با نیروی خود رفتار می‌کند و ممکن است بخشی از مزایا را به نیروی خود بدهد و بخشی را ندهد.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی افزود: به نیروهای قرارداد مستقیم هزینه‌ی بلیت هواپیما پرداخت می‌شود اما این هزینه را به نیروهای پیمانکاری نمی‌دهند. نیروی شرکتی مجبور است با اتوبوس به مرخصی برود و همین باعث می‌شود بخشی از زمان استراحتِ او صرف راه و خستگیِ راه شود. نیرو تا به خودش بیاید، مرخصی‌اش به پایان می‌رسد و مجبور است با خستگی به کار برگردد.

 

سلیمانی می‌گوید: حذف پیمانکاران باعث برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا می‌شود و این انگیزه‌ی کارگران را برای کار افزایش می‌دهد.

 

«کاراجباری درشین جیانگ»؛ دروغ شاخدار آمریکا، بهانه‌ای برای مهار چین

«شو گوی‌شیانگ» یکی از سخنگویان دولت منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ ۲۴ ژوئن در کنفرانس خبری آنلاین گفت: شین جیانگ به‌شدت «قانون جلوگیری از کار اجبار اویغورِ» ایالات متحده را محکوم و شدیدا با آن مخالفت می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, کارگری, گزارش

دستمزد و مستمری زحمتکشان را افزایش دهید! بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری دربارۀ افزایش قیمت‌ها

تورم، پیامدهای جنگ در اوکراین، سفته‌بازی- به‌ویژه در عرصهٔ کالاهای اساسی، غذا و سوخت- کاهش بیشتر درآمد قشرهای مردم زحمتکش را باعث شده است، درآمد مردمی که قبلاً با بحران طولانی مدت اقتصادی کاهش یافته بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, بیانیه, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, کارگری

نگاه کالایی رژیم ولایی به‌درمان؛ سطح پوشش دفترچه‌های بیمه کارگران فقط ۲۰ درصد است

با بالا رفتن نرخ خدمات درمانی، سطح پوشش بیمه پایه تنزل یافته است و تنها در صورتی که کارگروه ویژه مجلس، دولت را مکلف سازد که به بیمه‌ها یارانه بدهد (همان راهکاری که رئیس انجمن داروسازان ایران عنوان کرده)، می‌توان امیدوار بود که پوشش ده یا بیست درصدیِ دفترچه‌های بیمه باز به ۵۰ درصد یا ... نگاه کالایی رژیم ولایی به‌درمان؛ سطح پوشش دفترچه‌های بیمه کارگران فقط ۲۰ درصد است

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, درمان, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی

۶۳ میلیارد دلار یارانه پنهان در جیب کارخانه‌داران بزرگ، کمک به گسترش فاصله طبقاتی است

ارائه یارانه‌های پنهان در این سال‌ها تنها به سود قشر مرفه و کارخانه‌های عظیم بوده و باعث گسترش فاصله طبقاتی و تضعیف سبد هزینه خانوارهای کم‌درآمد و مزدبگیر شده است.  

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, فساد, کارگری, گزارش