راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

نگاهی به لایحه بودجهٔ سال آینده

نگاهی به مهم‌ترین خطوط لایحهٔ “بودجه” سال ۱۴۰۰ که در آذرماه ۱۳۹۹ از سوی دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد نشانگر ادامهٔ همان سیاست‌های مخرب و نادرستی است که در سال‌های اخیر از سوی دولت های مختلف رژیم “ولایت فقیه” دنبال گردیده و همیشه عواقبی سنگین برای مردم میهن ما در بر داشته و خواهد داشت. کل بودجه نزدیک به دوهزار (۲۰۰۰) تریلیون تومان، بودجهٔ عمومی اندکی بیش از پانصدوشصت‌و‌سه (۵۶۳) تریلیون تومان، و بودجهٔ شرکت‌های دولتی نزدیک به یک‌هزاروپانصد (۱۵۰۰) تریلیون تومان در نظر گرفته شده‌اند.

 

نخستین نکتهٔ چشمگیر در این بودجه سهم ارگان‌های سرکوبگر از آن است. حدود یک‌سوم کل بودجه سهم ارگان‌های نظامی، امنیتی، و سپاه پاسداران حکومت اسلامی شده است. در مجموعۀ ردیف‌های بودجه، سهم سپاه ۵۶ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ حدود سه برابر کل بودجهٔ ارتش، یک‌ونیم برابر کل بودجهٔ نیروی انتظامی، حدود بیست برابر مجموع بودجه وزارت دفاع و ستادکل نیروهای مسلح، و حدود چهار هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است که صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان نظامی می‌شود. این درحالی است که بخش فوقانی و میانی ارگان سرکوبگر و ضد مردمی سپاه در حوزهٔ اقتصاد و سیاست کشور بیشترین نفوذ را داشته و در چپاول و غارت دست بالا را دارد. در شرایط حساس و بحرانی حاکم بر میهن ما که مردم بلادیده وزجرکشیده از هر سو در تنگنای معیشتی قرار دارند و سفره‌ها هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود، دولت در لایحهٔ پیشنهادی‌اش به مجلس بودجهٔ سپاه برای سال آینده را حدود ۶۵ درصد افزایش داده است. ارزش کل اعتبارات سپاه و بسیج در سال گذشته کمتر از ۳۴ هزار میلیارد تومان بود.

 

علاوه بر بودجهٔ عمومی، سپاه به منابع مالی انبوهی دسترسی دارد که حساب‌وکتاب آن‌ها مشخص نیست. بر اساس برآوردها، ارزش افزوده فعالیت‌های قرارگاه سازندگی”خاتم‌الانبیا”بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان است. کسی دقیقاً نمی‌داند درآمدهای اقتصادی سپاه به کدام خزانه واریز و برای چه امور نظامی یا سیاسی چقدر از آن هزینه می‌شود.

 

دولت از دادن هر نوع آمار روشن و دقیق برای شفاف سازی بودجه و منابع آن خودداری می‌کند. در قانون اساسی خود رژیم صراحتاً گفته شده است اگر دولت یا مجلس هزینه‌ای را در بودجه قرار می‌دهد، باید منابع درآمدی آن مشخص گردد. بنا به‌گفتۀ کارشناسان اقتصادی، بیشتر فسادی که گریبانگیر جامعه است از نبودِ شفافیت در تنظیم و تدوین بودجه برمی‌خیزد. یک طبقه نوکیسه ظهور کرده است که نه دغدغهٔ تولید ملی و نه دغدغهٔ پیشرفت و توسعه کشور را دارد و تنها به‌دنبال رانت و خارج کردن سرمایه و منابع ارزشی از کشور است.

 

رویکرد دولت در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کشوری که به خاطر سیاست‌های کلان اقتصادی دیکته شده از سوی دفتر خامنه‌ای در ورشکستگی کامل اقتصادی قرار دارد، نمی‌تواند جز آنکه ارائه شده باشد. محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، می‌گوید: “دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای بودجه‌بندی کرده که عملاً درآمدهای دولت در سال‌های آینده را پیش‌خور می‌کند. در سال‌های گذشته نظام بودجه‌بندی حداقل بر اساس درآمدهای نفتی شکل می‌گرفت، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که دولت علاوه بر نفت، اوراق نفتی و اوراق خزانه و دیگر دارایی‌های کشور را به‌منظور تأمین هزینه‌های جاری پیش‌فروش می‌کند” [خبرگزاری تسنیم، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹]. ناگفته روشن است که انتشار اوراق بهادار از یک سو باعث افزایش بهای تمام شدهٔ خدمات و هزینه‌ها- با احتساب بهرهٔ آن- و از دیگر سو موجب کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم می‌شود. بی‌تردید بار تأمین این خسارت‌ها چه در سال اجرای بودجه و چه در بودجه‌های سنوات آتی، بر دوش مردم خواهد افتاد و نتیجه‌ای جز کاهش هرچه بیشتر سطح عمومی زندگی مردم نخواهد داشت. تعجب آورتر آن که، دولت حسن روحانی در هفت ماه نخست سال جاری به‌خاطر تحقق نیافتن درآمدها با کسری بودجه مواجه شد و یک‌سوم بودجه با استقراض تأمین گردیده است. با بدتر شدن وضع اقتصادی کشور، صندوق توسعه ملی به محلی برای تأمین اعتبارات هزینه‌ای دولت تبدیل گردیده است.

 

به‌گزارش خبرگزاری فارس، ۴ آذرماه ۱۳۹۹، لایحه بودجهٔ ۱۴۰۰ به دولت اجازه می‌دهد تا سقف ۹۷۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کند. بخشی از این اعتبارات هزینه‌ای است و قابلیت بازگشت به صندوق را ندارد. غرامت هواپیمای اوکراینی که قاعدتاً می‌بایست از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شود به‌دلیل بی‌پولی از این صندوق برداشت می‌شود. در کشوری که دولت از پرداخت دستمزد به‌موقع به خیل کثیری از کارکنانش عاجز مانده است و دستمزدهای معوقۀ چندین ماهه صدای اعتراض بسیاری از قشرهای جامعه را در آورده است. در سال‌های اخیر ریخت‌و‌پاش‌های مالی نجومی از سوی رژیم ولایت فقیه و دولت‌های برگمارده‌‌اش بیش از ۳۰ ردیف بودجه را به‌اسم فرماندهان کشته شده سپاه اختصاص داده که ارزش مجموع آن‌ها حدود چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است. علاوه بر این‌ها، بودجهٔ شورای نگهبان با ۱۲ نفر عضو ۱۲۰ میلیارد تومان بود. این بودجه در قانون به ۱۵۰ میلیارد تومان تبدیل شد یعنی بودجه شورای نگهبان ۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این در حالی است که بودجه وزارت آموزش‌وپرورش یا دانشگاه صنعتی شریف افزایش پیدا نکرد. از سوی دیگر ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه امسال ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه می‌گیرند. بودجهٔ برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های بزرگ کشور است و برخی‌شان نسبت به سال پیش چندین برابر افزایش سهم دارند. بنا به‌نوشتهٔ روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، بودجه وزارت آموزش و پرورش به یک سوم تقلیل یافته است.

 

اعتبار مالی صداوسیمای رژیم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۱ برابر بودجه ستاد بحران تعیین شده است [به‌نقل از: تجارت‌نیوز، ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹]. افزایش برخی بودجه‌ها با کاهش بودجه‌هایی دیگر تأمین می‌شود. ناکافی بودن بودجه ستاد بحران کشور حاکی از عمق بی‌اعتنایی مسئولان رژیم نسبت به خطرهای مهلکی است که جان و مال مردم را تهدید و با سرنوشت آنان بازی می‌کند.

 

البته چنانکه همگان می‌دانند، امپراتوری‌های عظیم اقتصادی زیر امر و نظر ولی فقیه که بر حدود نیمی از ثروت کشور چنگ انداخته‌اند در این لایحه بودجه به‌حساب آورده نشده‌اند. کارتل‌های بزرگی مانند بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی به نهاد “ولایت مطلقه فقیه” تعلق دارند و با اینکه مبالغی هنگفت از بودجه کشور به آن‌ها اختصاص می‌یابد، نه مالیات می‌پردازند، نه نظارت و حسابرسی‌ای برمی‌تابند، و نه درآمدهای‌شان به صندوق دولت واریز می‌شود.

 

بخش عمدهٔ ثروت کشور ما در دستان مشتی سوداندوز و غارتگر است و اموالی که باید در مسیر خدمت به مردم ستمدیده و رنج کشیده میهن ما باشد هر روز بیش از روز قبل به‌تاراج می‌روند. در کشور شکافی عظیم و پرناشدنی میان عده‌ای قلیل اَبَر ثروتمند و جمعیتی کثیر مردم محروم به‌وجود آمده است . بودجه‌نویسی در رژیم ولایت فقیه بر مبنای نیازهای اکثریت مردم جامعه تدوین نمی‌شود. بودجه‌های تا کنونی در راستای منافع حاکمیت نمایندۀ کلان سرمایه داری کشور تنظیم و اجرا شده و می‌شود.

نامۀ مردم

پرونده فساد بستگان مقامات جمهوری اسلامی؛ از سران سه قوه تا فرماندهان نظامی و دادستان

روز جمعه ۲۸آذر۱۳۹۹ «محمود صادقی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم را درباره پرونده فساد و تخلفات «بانک سرمایه» منتشر کرد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

بیانیه مشترک سندیکاها و تشکل‌های کارگری در باره لایحه بودجه ۱۴۰۰

سندیکاهای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه و چند تشکل کارگری دیگر با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت یادآور شدند که کارگران، معلمان، پرستاران، سایر مزد بگیران جامعه، بیکاران, دانشجویان و فارغ التحصیلان ابدا هیچ سهمی از این بودجه نمی‌برند. بودجه‌ای که هیچ توجهی به جمعیت ۹۹ درصدی جامعه ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, فساد, کارگری

مردم در محاصره گرانی/ یک شهروند: ایران به دست دلالان افتاده است

طی هفته‌های اخیر، صعود تنها مختص به آمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ نبود بلکه شاهد رشد روزانه قیمت بسیاری از اقلام خصوصا در بخش موادغذایی و کالاهای اساسی بوده‌ایم.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, فساد, فقر, گزارش

چگونه مذاکراتی با آمریکا، به ‌منظور رفع تحریم‌ها، در چارچوب منافع ملی میهن ماست؟

نتیجهٔ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و نحوهٔ عملکرد دونالد ترامپ و اطرافیانش تا کنون نشانگر واقعیت‌هایی مشخص در صحنه سیاسی این کشور است.

ادامه

اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, ایران, سیاسی, نئولیبرالیسم