اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

نظامی سابق آمریکایی: پیروزی روسیه در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

یکی از کارکنان سابق وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد، ایالات متحده و ناتو به دنبال صلح در اوکراین هستند زیرا می‌دانند که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین، اجتناب‌ناپذیر است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید تی پاین» یکی از کارکنان وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تصریح کرده است که واشنگتن و کشورهای عضو ناتو به دنبال برقراری صلح در اوکراین هستند زیرا پیروزی نظامی روسیه در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، شبکه آمریکایی «سی ان ان» اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد ماه) فاش کرد که مقام‌های آمریکایی به طور مداوم با همتایان انگلیسی و اروپایی خود برای بحث درباره نحوه پایان دادن به درگیری‌های اوکراین از طریق گفت‌وگو دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و اضافه کرد که کی‌یف مستقیماً در این مذاکرات مشارکت ندارد.

 

طبق گزارش ماه ژوئن سی ان ان،‌پیشنهاداتی که در نشست‌های فوق مطرح می‌شود، شامل وضعیت غیرمتعهد اوکراین و توافق روسیه و اوکراین در خصوص آینده کریمه و دونباس بوده است.

 

پاین در این خصوص گفت: «من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور بین پایبندی به  صحبت‌های تبلیغاتی دولت خود در انظار عمومی مبنی بر این که سیاست رسمی آمریکا کمک به اوکراین برای پیروزی در جنگ علیه روسیه است و شرایط پشت صحنه که اعضای تیم امنیت ملی او هر هفته اگر نخواهیم بگوییم هر روز به وی می‌گویند که شانس پیروزی نظامی اوکراین بسیار اندک است، دچار تردید شده است».

 

طبق گفته پاین، مقاله سی ان ان نشان می‌دهد که دولت بایدن در پشت صحنه به دنبال برقراری صلح در اوکراین است به ویژه آن که در ماه مه، ایتالیا چارچوب چهار ماده‌ای ارائه کرد که شامل «تعهد اوکراین به بی‌طرفی در قبال ناتو در ازای برخی تضمین‌های امنیتی، و مذاکرات اوکراین و روسیه درباره آینده کریمه و منطقه دونباس» بود.

 

این مقام نظامی آمریکایی سابق ادامه داد: «ظاهراً، دولت بایدن تا اوایل ماه آوریل و زمانی که روسیه به طور یکجانبه نظامیان خود را از شمال اوکراین خارج کرد و به تلاش برای محاصره کی‌یف از شمال شرقی اوکراین پایان داد، از زلنسکی به طور خصوصی خواسته بود که درباره توافق صلح با روسیه وارد مذاکره شود ولی از زمان آوریل گمان می‌کردند که به نقطه عطف جنگ رسیده‌اند و بر این باور بودند که اوکراین توانسته ارتش روسیه را وادار به عقب‌نشینی کند و بنابراین ایالات متحده و انگلیس جرئت کردند که تا زلنسکی را تشویق کنند تا در مورد توافق صلح سازش با روسیه مذاکره نکند».

 

بر اساس این گزارش، پس از عقب‌نشینی روسیه، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در ۲۵ آوریل ادعا کرد که هدف ایالات متحده این است که روسیه را «تضعیف» کند تا دیگر توانایی انجام اقدامات نظامی در مقیاس وسیع را نداشته باشد.

 

در ماه می، بایدن لایحه‌ اعطای وام برای تسریع ارسال سلاح‌های مرگبار به کی‌یف و همچنین بسته کمک‌های نظامی ۴۰ میلیارد دلاری ارتش آمریکا به اوکراین را امضا کرد.

 

این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد، با این حال، در پی دستاوردهای تدریجی جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک در دونباس، مقام‌های آمریکایی کمک کم فهمیدند که چشم‌انداز برقراری صلح در اوکراین به دیپلماسی بستگی دارد.

 

پاین سپس ادامه داد که در وهله اول تلاش آمریکا و ناتو برای برقراری صلح در آمریکا ناشی از رسیدن به این درک است که «خطرات احتمالی طولانی شدن جنگ با عرضه غیرضروری تسلیحات به کی‌یف بیشتر از مزایای احتمالی آن دارد».

 

وی سپس گفت که دومین مسئله این است که «دولت بایدن و رهبران ناتو به این نتیجه واضح رسیدند که روسیه در حال پیروزی در نبرد دونباس است و این که پیروزی ارتش روسیه در اوکراین امری غیرقابل اجتناب است».

 

این نظامی سابق آمریکایی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «فکر می‌کنم که این تحول امیدوارکننده‌ای برای صلح است که دولت بایدن تغییر به سوی یک موضع واقع‌بینانه‌تر را آغاز کرده است».

نماینده چین: همکاری زیردریایی هسته‌ای آمریکا، انگلیس واسترالیا یک عمل با سه تخلف است و باید به جامعه بین‌المللی پاسخ دهد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ ژوئن، مباحثی را درباره تاثیر انتقال مواد هسته‌ای مربوط به همکاری زیردریایی هسته ای ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا و نظارت بر آن بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)  بررسی کرد.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

یلن: آمریکا باید “ائتلاف تحریم‌ها” علیه روسیه ایجاد کند

وزیر خزانه داری آمریکا گفت، ایالات متحده باید یک “ائتلاف تحریم‌ها” علیه روسیه با حضور کشورهای سراسر جهان به منظور تاثیرگذاری بیشتر رژیم تحریم‌ها ایجاد کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب