نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

نظامی اوکراینی: باخموت سقوط می‌کند

یک نظامی اوکراینی واقف به اوضاع میدانی، پیش‌بینی کرده است که شهر «باخموت» به زودی سقوط خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از نظامیان اوکراینی در شهر «چاسف یار» حدود ۱۰ کیلومتری غرب «آرتیومفسک» (باخموت) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با توجه به پیش‌روی‌های روسیه پیش‌بینی کرد که شهر «باخموت» سقوط خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌رغم آن‌که دولت اوکراین اصرار دارد که نیروهای مسلح این کشور همچنان به دفاع از شهر باخموت ادامه می‌دهند، شواهدی از عقب‌نشینی قریب‌الوقوع ارتش اوکراین از این شهر وجود دارد.

یک اپراتور تانک در ۱۰ کیلومتری غرب باخموت به خبرگزاری فرانسه گفت: «باخموت سقوط خواهد کرد. ما تقریباً‌ محاصره شدیم. یگان ها به تدریج در گروه های کوچک در حال عقب نشینی هستند».

بر اساس این گزارش، این مرد ادعا کرد که جاده آسفالت نشده‌ای که دو شهرک را به هم وصل می‌کند، تنها جاده ای است که از حملات روسیه نسبتاً ایمن است. وی هشدار داد که اگر خودروهای زرهی اوکراین در باتلاق گرفتار شود، این خودروها به سادگی هدف توپخانه‌های روسیه قرار خواهند گرفت.

این خبرگزاری همچنین به مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده اشاره کرده است که اخیراً ارزیابی کرده است که کی‌یف در حال انجام یک عقب نشینی تاکتیکی محدود از شهر است که می‌تواند به عقب نشینی استراتژیک منتهی شود.

روز گذشته (دوشنبه)، کی‌یف اعلام کرد علیرغم تلفات سنگین گزارش شده از دو طرف، به تقویت موقعیت خود در باخموت ادامه خواهد داد. دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، از تصمیم برای دفاع از باخموت حمایت کرده است.

این در حالی است که روزنامه آلمانی «بیلد» به نقل از منابع آگاه در کی‌یف گزارش کرد که زالوژنی هفته‌ها قبل به زلنسکی دستور عقب‌نشینی از باخموت را داده بود که با مخالفت رئیس‌جمهور اوکراین روبرو شده بود.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» برخی از بهترین یگان‌های ارتش اوکراین در ماههای اخیر در حوالی باخموت در درگیری با نیروهای روسیه از بین رفته‌اند و این نگرانی وجود دارد که توانمندی ارتش اوکراین برای ضدحمله در بهار و تابستان به شدت تضعیف شود.

یکی از فرماندهان نظامی اوکراین به وال استریت ژورنال در این خصوص گفت: «در این‌جا ما بیش از حد از پتانسیل تهاجمی خود که برای روزهای سیاه اوکراین نیاز داریم، استفاده می‌کنیم».

مقام‌های آمریکایی اهمیت باخموت را برای اوضاع نظامی در دونبال ناچیز می‌دانند و به طوریکه «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته گفت که شکست احتمالی اوکراین، «ضرورتاً‌به معنای این نیست که روسیه جریان این نبرد را تغییر داده است».

با این‌حال، طبق گزارش‌های رسانه‌ای، زلنسکی نگران ضربه‌ روحی است که در نتیجه سقوط باخموت وارد شود و بنابراین اهمیت نمادینی برای این شهر که قلعه اوکراین نامیده است، قائل است.

پیش‌تر هم ارتش اوکراین و موسسه مطالعات جنگ تأیید کردند نیروهای روسیه در داخل شهر اوکراینی باخموت در حال پیشروی هستند. طبق گزارش‌ها، با پیشروی نیروهای روسیه در شهر باخموت، یأس و ناامیدی در بین مقام‌های اوکراینی برای حفظ این شهر رو به افزایش است.

روسیه اعلام کرده تسلط بر باخموت راه را برای کنترل کامل بر باقی منطقه صنعتی راهبردی دونباس هموار می‌کند.

آمریکا خرابکاری نورد استریم را به گردن گروهی حامی اوکراین انداخت

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مقامات اطلاعاتی این کشور خرابکاری در خط لوله نورد استریم را به گردن گروه حامی اوکراین انداخته‌اند. به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد اطلاعات جدید بررسی شده توسط مقامات آمریکایی نشان می دهد که یک گروه طرفدار اوکراین سال گذشته ... آمریکا خرابکاری نورد استریم را به گردن گروهی حامی اوکراین انداخت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, نروژ

سقوط ۶۰ جنگنده اوکراین؛ اجبار خلبانان اوکراینی به پرواز در ارتفاع پایین

فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا گفت، پدافند هوایی روسیه متحرک است و این امر کار نیروی هوایی اوکراین را دشوار کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی هوایی آمریکا مستقر در اروپا به صراحت گفت که نیروی هوایی اوکراین در نبرد هوایی با روسیه ده‌ها جنگنده خود را از دست داده است.  به گزارش ... سقوط ۶۰ جنگنده اوکراین؛ اجبار خلبانان اوکراینی به پرواز در ارتفاع پایین

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه

پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

«کین گانگ» وزیر خارجه چین در نشست خبری خود در حاشیه کنگره (پارلمان) خلق چین به فضاسازی‌های اخیر مقامات غربی علیه پکن در زمینه جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش فارس براساس گزارش تاس، وی افزود: دولت چین هرگز به هیچ یک از طرفهای جنگ اوکراین سلاح ارسال نکرده است و با تلاشها برای ... پکن؛ چرا درحالیکه آمریکا به تایوان سلاح می‌دهد از چین می‌خواهد به‌روسیه سلاح ندهد؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب

نفوذ فرانسه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رو به کاهش است

معاون شورای امنیت روسیه نفوذ فرانسه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را رو به کاهش شدید توصیف کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز -دوشنبه- تاکید کرد که نفوذ فرانسه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به سرعت در حال کاهش است و کشورهای مستقل ... نفوذ فرانسه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رو به کاهش است

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, استعمار, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, فرانسه