گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه گروه ۲۰ پیرامون افغانستان

نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه گروه ۲۰ پیرامون افغانستان روز چهارشنبه به صورت مجازی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد و در آن علاوه بر وزرای امور خارجه اعضای گروه ۲۰، نمایندگانی از اسپانیا، هلند، سنگاپور و قطر و همچنین دبیرکل سازمان ملل و دیگر نهادها شرکت داشتند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست با سخنرانی لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا که امسال ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد، افتتاح شد. پس از وی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شروع به سخنرانی کرد و از جامعه بین‌الملل خواست تا دست به دست یکدیگر دهند و به چالش‌هایی که افغانستان با آنها رو به روست از جمله وضعیت جدی انسانی رسیدگی کنند.

 

سپس هر کشور نظرات صریح خود را درباره مسائل پیرامون افغانستان از جمله خروج امن اتباع‌ و شرکایشان از افغانستان، اجتناب از یک بحران بشردوستانه و مقابله با تروریسم مطرح کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست اهمیت همسویی در بین اعضای گروه ۲۰ و ارسال پیامی واحد به منظور اینکه طالبان گام‌های خود را در مسیر درست بردارد، تایید کردند.

 

توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد، این پیام واحد از طالبان می‌خواهد تا به روندهای سیاسی که شامل گروه‌های قومی و قبیله‌ای مختلف است و همچنین به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد.

 

وی افزود: فوری‌ترین چالش خروج امن افرادی است که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند.

 

موتگی درباره افزایش نیازها برای تامین کمک‌های بشردوستانه در افغانستان و کشورهای همسایه بار دیگر تاکید کرد که دولت ژاپن آماده است تا پایان سال جاری میلادی کمکی به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار ارائه دهد.

 

وی تاکید کرد: ضروری است که نه تنها به مساله فوری نجات جان انسان‌ها رسیدگی کنیم بلکه فعالیت‌های اقتصادی و خدمات اساسی در افغانستان را نیز حفظ کنیم تا این کشور به “کانون تروریسم” تبدیل نشود. ژاپن همزمان با نظارت دقیق بر اقدامات طالبان، به همکاری خود با اعضا و شرکای گروه ۲۰ ادامه خواهد داد.

 

در همین حال، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: تحریم‌ها یا محدودیت‌های یکجانبه مختلف علیه افغانستان باید هر چه سریع‌تر رفع شوند.

 

وی افزود: منابع مالی خارجی افغانستان، اموال ملی این کشور هستند که متعلق به این کشورند و باید توسط مردم افغان استفاده شوند نه اینکه به عنوان برگه چانه‌زنی برای اعمال فشار سیاسی بر افغانستان مورد استفاده قرار گیرند.

 

وانگ یی همچنین از کشورهای عضو گروه ۲۰ خواست تا به تلاش‌های خود برای تامین کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان سرعت ببخشند.

 

وی ضمن تاکید بر بلاتکلیفی‌ها در آینده افغانستان، از گروه ۲۰ خواست تا نقش سازنده‌ای در ترویج صلح، توسعه و اجماع در این کشور ایفا کند.

 

وانگ یی از کشورهای خاصی که باعث اوضاع دشوار کنونی در افغانستان شده‌اند خواست تا مسؤولیت‌های خود را برعهده گیرند و اقدامات ملموسی را برای کمک به مردم افغان انجام دهند.

 

وزیر خارجه چین همچنین از موسسات مالی بین‌المللی خواست تا از پروژه‌های افغانستان درخصوص کاهش فقر، توسعه پایدار، رفاه مردم و زیرساخت‌ها حمایت مالی کنند.

 

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست بار دیگر نگرانی‌ها درباره دولت موقت طالبان در افغانستان را مطرح کرد؛ دولتی که در آن هیچ نماینده از هیچ گروه دیگری جز طالبان حضور ندارد و همچنین زنی نیز سمتی در این دولت ندارد و وزرای تعیین شده در آن همگی به اتهامات تروریسم توسط سازمان ملل در لیست سیاه قرار دارند.

 

وی گفت: اعلام یک دولت غیرفراگیر یک اشتباه تاکتیکی از سوی طالبان بود چرا که این اقدام کار را برای ما به منظور مشارکت با طالبان دشوارتر می‌سازد. بسیار مهم است که آنها این حرف‌ها را از همه ما بشنوند. هنگامی که موضوع به پارامترهای سیاسی اساسی مربوط می‌شوند، همه ما باید به صورت متحد و یکصدا صحبت کنیم.

 

سوبراهمانیام جیشانکار، وزیر خارجه هند نیز گفت: وعده طالبان درخصوص اینکه اجازه نخواهد داد خاک افغانستان برای اقدامات تروریستی استفاده شود، باید در هر شرایطی عملی شود و جهان انتظار یک روند جامع را دارد که شامل نمایندگانی از تمامی بخش‌های جامعه افغانستان است.

 

وی افزود: جامعه بین‌الملل باید در واکنش به نیازهای بشردوستانه دست به دست یکدیگر دهند. باید به افرادی که کمک‌های بشردوستانه را تامین و توزیع می‌کنند، دسترسی بدون محدودیت و مستقیم داده شود.

 

روسیه هم در جریان نشست گروه ۲۰ درباره افغانستان خواستار هماهنگی مواضع جامعه جهانی در قبال مساله افغانستان شد.

 

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه که نماینده کشورش در نشست بود، گفت: مواضع ما درباره افغانستان در زمینه عادی سازی اوضاع و لزوم هماهنگی مواضع جامعه جهانی و لزوم حل مسائل انسانی از طریق هماهنگی جهانی است.

 

او اشاره کرد، بیشترین مسؤولیت این هماهنگی را آمریکا و کشورهای دیگر که ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند، برعهده دارند.

 

ورشینین افزود: افغانستان در حال حاضر موضوعی داغ است و از طریق تماس‌های هیئت روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بررسی خواهد شد.

برگزاری رزمایش بزرگ ضد تروریستی با حضور چین و روسیه

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای رزمایش ضد تروریستی بزرگی را با میزبانی روسیه آغاز کردند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, پاکستان, تاجیکستان, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان, هندوستان

سندرز: کشتار غیرنظامیان افغان در حمله پهپادی آمریکا یک تراژدی انسانی است

سناتور ارشد دموکرات آمریکایی اشتباه آمریکا در حمله پهپادی که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک افغان منجر شده است را یک تراژدی انسانی خواند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, گزارش

طالبان: ایران هم جزو قلمرو ماست

درست است که امیرالمومنین ما (رئیس حکومت طالبان) امیرالمومنین کل جهان است. پاکستان قلمرو ماست، ایران قلمرو ماست، تاجیکستان قلمرو ماست، ازبکستان قلمرو ماست، ولی فعلاً که ما فقط بر خاک افغانستان سلطه داریم، نمی‌توانیم این عقیده را عملی کنیم…

ادامه

ازبکستان, اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, جهان, چین