ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

جوزپ بورل: احتمال وقوع یک جنگ شدید در اروپا دیگر یک خیال نیست

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد این قاره برای جلوگیری از جنگی شدید که دیگر خیال نیست، به منابع مالی نیاز دارد. جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا امروز سه شنبه تایید کرد که احتمال وقوع یک جنگ با شدت بالا در اروپا دیگر خیالی نیست. براساس گزارش اسپوتنیک، ... جوزپ بورل: احتمال وقوع یک جنگ شدید در اروپا دیگر یک خیال نیست

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, شرق اروپا, غرب

رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که عضویت اوکراین در ناتو در تضاد با منافع ملی روسیه است. او همچنین به ذکر دلایل مخالفت کشورش با حملات کی‌یف علیه پالایشگاه‌های روسیه پرداخت. به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: مطمئنا اگر ... رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

مسکو: ناتو ابزاری برای سلطه‌گری آمریکاست

دیپلمات‌های وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکا از چین و روسیه و حتی از قدرت گرفتن اتحادیه اروپا می‌ترسد، گفتند: ناتو ابزاری برای حفظ هژمونی آمریکا و بازدارندگی روسیه است و اوکراین صرفاً در این راستا مورد استفاده قرار گرفته و نابود شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور ... مسکو: ناتو ابزاری برای سلطه‌گری آمریکاست

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, چین, روسیه, غرب, ناتو

نرخ تورم ۱۶ عضو اتحادیه اروپا دو رقمی شد

نرخ تورم سالانه اتحادیه اروپا تحت تاثیر تبعات حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین از ۹.۶ درصد در پایان ژوئن به ۹.۸ درصد در انتهای ژوئیه رسید، نرخی که یک سال پیش تنها ۲.۵ درصد بود.

 

به گزارش یورونیوز؛ اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) روز پنجشنبه اعلام کرد که متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ژوئیه در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به ۸.۹ درصد رسید. این نرخ یک ماه پیش ۸.۶ درصد و یکسال پیش ۲.۲ درصد گزارش شده بود.

 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو، فرانسه و مالت با ۶.۸ درصد همچون ماه گذشته دارای پایین‌ترین نرخ تورم سالانه هستند و در مقابل استونی با ثبت نرخ ۲۳.۲ درصدی در صدر قرار گرفته است.

 

نرخ تورم سالانه در قدرت اقتصادی نخست اتحادیه اروپا و منطقه یورو یعنی آلمان نیز در پایان ژوئیه گذشته ۸.۵ درصد اعلام شده است.

 

در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه در ۱۶ کشور عضو از جمله استونی، لتونی، لیتوانی، جمهوری چک، بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی، کراوسی، اسلوونی، هلند، یونان، اسپانیا، قبرس و بلژیک بالای ۱۰ درصد گزارش شده است.

 

بر پایه گزارش یورواستات، در منطقه یورو، نرخ تورم سالانه گروه مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در ژوئیه گذشته به ۹.۸ درصد رسیده که پس از جهش ۳۹.۶ درصدی نرخ تورم سالانه انرژی، بیشترین تاثیر را در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۹ کشور عضو این منطقه داشته است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه گروه مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات، یکسال پیش تنها ۱.۶ درصد بوده است.

 

یورواستات خاطر نشان کرده که نرخ تورم در منطقه یورو در بالاترین سطح از زمان آغاز ثبت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در این منطقه در سال ۱۹۹۷ قرار دارد.

 

به نوشته ایندیپندنت؛ بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران غربی پیوسته تاکید داشتند که «اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی در تاریخ»، اقتصاد روسیه را فلج می‌کند، اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد. حساب جاری روسیه که میزان تجارت جهانی کالا و خدمات را برآورد می‌کند، در سه‌ماهه دوم سال جاری قوی بود و مازاد تجاری به رکورد ۷۰.۱ میلیارد دلار رسید. روبل همچنین انعطاف‌پذیری بسیاری از خود نشان داد و همچون قوی‌ترین ارز عملکردی، توانست در سال جاری رتبه اول را به خود اختصاص دهد و از سال ۲۰۱۵ تا‌کنون در برابر یورو به بالاترین سطح صعود کند و در برابر دلار رشد چشمگیری داشته باشد.

 

همچنین، اروپا برای تامین انرژی موردنیاز خود با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که میزان تورم را افزایش می‌دهد؛ برای مثال، آلمان مجبور شد ۱۷ نیروگاه زغال‌سنگ را که قبلا تعطیل کرده بود، دوباره فعال کند. به دنبال افزایش تورم به بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از عربستان سعودی خواست برای کمک به کاهش بهای گاز و کاهش فشار تورمی که باعث افزایش بهای سوخت می‌شود، نفت خام بیشتری را به بازار عرضه کند، اما به این درخواست پاسخ مثبتی داده نشد.

 

به نظر می‌رسد که واکنش اقتصادی به جنگ روسیه، بیشتر از آنکه مسکو را تحت فشار قرار دهد، به سایر کشورهای جهان آسیب وارده کرده است. رهبران کشورهای غربی باید پیش از اعمال تحریم‌ها، پیامدهای بالقوه اجتماعی و اقتصادی تحریم‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دادند، به‌ویژه اینکه جنگ روسیه در اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه باعث اختلال در تامین انرژی و زنجیره جهانی تامین غذایی شده و فرصت اقتصادی را ایجاد کرده است که روسیه از آن بهره‌برداری می‌کند. در واقع، بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک مستقر در هلسینکی، مسکو تنها در سه ماه اول جنگ، از فروش نفت، گاز و زغال‌سنگ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.

مخالفان آلمانی؛ جنگ در اوکراین ربطی به ما ندارد/ نباید آلمان را برای این کشور قربانی کرد

اتحادیه ابزارمندان شرق آلمان در نامه‌ای به صدراعظم این کشور خواستار لغو تحریم‌ها علیه روسیه شدند و نوشتند که جنگ در اوکراین ربطی به آلمان ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

واقعیت‌های عینی زندگی زحمتکشان و سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم ولایت فقیه

چهل و چهار سال پس از انقلاب ضدّدیکتاتوری ۱۳۵۷ که پیشبُرد عدالت اجتماعی و حق حاکمیت ملی از خواست‌های اصلی آن بود، امروزه اکثریت مردم کشور، به‌ویژه زحمتکشان، به‌خوبی متوجه شده‌اند که وضعیت کشور و ملت کاملاً برعکس آن خواست‌های مردمی رقم خورده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اسلام سیاسی, امپریالیسم, امریکا, تحلیل, حقوق بشر, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, فلسطین, مقاله

پرونده فرار مالیاتی؛ صدر اعظم آلمان را زیر سوال برد

خبرگزاری رویترز نوشت: اولاف شولتس صدراعظم آلمان با سوالات نمایندگان پارلمان درباره نقش احتمالی‌ اش در فرار مالیاتی چند میلیارد یورویی مواجه است و تحقیقات در این زمینه در شرایطی که شولتس با بحران انرژی و تبعات جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، وی را در کانون توجهات قرار داده است.

ادامه

اقتصادی, المان, جهان, خبر, غرب اروپا, فساد

افزایش قیمت‌ها در انگلیس باعث شد میلیون‌ها نفر وعده‌های غذایی خود را کاهش دهند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از زمان کمبود غذا در جهان و افزایش هزینه‌های انرژی و در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس، میلیون‌ها شهروند این کشور وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اقتصادی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا