هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

ناکامی بایدن در تبدیل “روبل” به “رابل”

همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد جنگ اوکراین، آسوشیتدپرس در گزارشی مطرح کرد بر خلاف انتظار غرب،‌ اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در «ضربه فنی» اقتصادی این کشور موفق نبوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجالی در ورشو پایتخت لهستان از «هزینه‌های تنبیه اقتصادی» که بر اثر تحریم‌های غرب بر مسکو اعمال می‌شود سخن گفت و مدعی شد که به زودی «روبل – ruble» (پول ملی روسیه) به «رابل – rubble» (آوار) تبدیل خواهد شد.

طبق اعلام مقام‌های آمریکایی، روسیه اکنون «شدیدترین کشور تحریم‌شده» در جهان بوده و تحت فشار سنگین‌ترین تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی و اقتصادی، قرار دارد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، اگرچه «روبل» در ابتدا یک شیب کاهشی موقت را سپری کرد و در ماه‌های اخیر نیز دوباره روند کاهشی پیدا کرده اما در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین، روشن است که تحریم‌های غرب علیه مسکو برخلاف انتظارها آن ضربه آنی را به اقتصاد روسیه وارد نکرد است.

نرخ حال حاضر روبل با ارزش‌ آن در هفته‌های پیش از آغاز جنگ برابری می‌کند و با وجود اینکه اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲، ۲.۲ درصد کوچکتر شد اما این مقدار با پیش‌بینی ۱۵ درصدی آمریکایی‌ها، فاصله قابل توجهی دارد.

در گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در ماه دسامبر (آذر/دی) آمده است: تحریم‌ها اگرچه چالش‌هایی برای روسیه ایجاد کرده، اما تا به امروز آن «ضربه فنی» (knockout) اقتصادی را که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، به همراه نداشته است.

در چارچوب اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه روسیه، بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا، استرالیا، ژاپن با یکدیگر مشارکت می‌کنند. آن‌ها برای نفت و گازوئیل روسیه سقف قیمت تعین کرده، دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود و دسترسی به شبکه بین‌المللی بین‌بانکی سوئیفت (SWIFT) را محدود کرده‌اند.

همچنین، غرب به طور مستقیم حدود ۲ هزار شرکت، مقام دولتی و الیگارش‌های روسیه و خانواده‌های آنها را نیز تحریم کرده است.

در این میان، آمریکا و متحدانش در یک سال گذشته میلیاردها دلار را در قالب کمک‌های مالی و نظامی به حمایت از اوکراین اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: درحالی که دولت‌های غربی در مورد ضرورت اقدامات تنبیهی علیه روسیه یکصدا هستند، اختلاف‌هایی درمورد شدت این اقدامات و میزان پیشروی در این مسیر میان متحدان علیه مسکو وجود دارد.

به عنوان نمونه، در بحث ممنوعیت واردات نفت از روسیه،‌ ماه‌ها زمان برد تا ائتلاف علیه روسیه در مورد چارچوب‌ آن به توافق برسد زیرا کشورهای اروپایی و آسیایی در مقایسه با آمریکا وابستگی بیشتری به نفت و گاز روسیه دارند.

دنیل فراید دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در رابطه با نتیجه نامطلوب تحریم‌ها علیه روسیه اظهار داشت: ضربه به اقتصاد روسیه به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ و کشوری صنعتی با این وسعت، یک‌ شبه رخ نخواهد داد.

در مقابل، روسیه به دنبال تعمیق روابط با کشورهایی است که از پیوستن به تحریم‌ها علیه آن خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، صادرات مسکو به برزیل، چین، هند و ترکیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در مقایسه با سال گذشته، دستکم ۵۰ درصد رشد داشته است.

والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری آمریکا ادعا می‌کند که مسکو در یک سال گذشته، پیشرفت ۳۰ ساله خود را در حوزه سیاست اقتصادی از دست داده و روسیه اکنون کشوری متفاوت است.

با وجود این، صادرات روسیه به آمریکا از جمله آلومینیوم، چوب و کالاهای دیگر براساس نیاز این کشور همچنان ادامه دارد. صادارت روسیه به آمریکا در ۲۰۲۲،‌ ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۳۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱، به نصف رسیده است.

بنابر این گزارش، انتظار می‌رود وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، همزمان با نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های جدید و شدیدتری را علیه مسکو اعلام کند.

دو روز بعد از سفر بایدن؛ ارتش اوکراین ۵۰۰ نفر در یک روز تلفات داد

دو روز بعد از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به اوکراین و دادن وعده ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به این کشور در جنگ با روسیه، اکنون خبر از تلفات گسترده نظامیان اوکراینی در خطوط مقدم نبرد می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فقط طی بیست ... دو روز بعد از سفر بایدن؛ ارتش اوکراین ۵۰۰ نفر در یک روز تلفات داد

ادامه

اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

هرش: همکاری‌های عملیاتی نروژ و آمریکا به دوره جنگ ویتنام برمی‌گردد

سیمور هرش روزنامه نگار افشاگر آمریکا روز چهارشنبه گفته است که نیروی دریایی نروژ از دوره جنگ ویتنام به صورت ابهام‌ آمیزی با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کرده است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ این روزنامه گار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر، با گذشت ۲ هفته از سخنان تکان دهنده‌اش در باره دست داشتن ایالات ... هرش: همکاری‌های عملیاتی نروژ و آمریکا به دوره جنگ ویتنام برمی‌گردد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, دانمارک, روسیه, سوئد, شمال اروپا, گزارش, نروژ, ویتنام

بلومبرگ: آمریکا بمب‌های هدایت شونده در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

بلومبرگ گزارش داد که آمریکا بمب‌های هدایت شونده جی پی اس ساخت شرکت بوئینگ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و این بمب‌ها می‌توانند اهدافی را در فاصله ۴۵ مایلی (۷۲ کیلومتر) هدف قرار دهند. به گزارش ایرنا، شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد بمب های هدایت شونده جی پی اس توسط نیروی هوایی و نیروی ... بلومبرگ: آمریکا بمب‌های هدایت شونده در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

بورل: چین سلاح ندهد، اینکه ما می‌دهیم فرق دارد!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت که وزیر خارجه چین به او گفته که وقتی بروکسل به اوکراین سلاح می‌فرستد،‌ چرا انقدر نگران ارسال احتمالی سلاح از چین به روسیه است؟ او پاسخ داده که این کمک با آن کمک تفاوت بسیاری دارد! به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، وانگ یی، مسئول ... بورل: چین سلاح ندهد، اینکه ما می‌دهیم فرق دارد!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, جنگ سرد, چین, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق پکن و مسکو برای مقابله با هر گونه ارعاب یک جانبه

وزارت خارجه چین از توافق مسکو و پکن برای مقابله با هر گونه ارعاب یک جانبه خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که مسکو و پکن برای مقابله مشترک با هر گونه ارعاب یک جانبه توافق کرده‌اند.  طبق بیانیه رسمی وزارت خارجه چین، پس از دیدار «وانگ ... توافق پکن و مسکو برای مقابله با هر گونه ارعاب یک جانبه

ادامه

آسیا, اقیانوسیه, جنگ سرد, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, گزارش