چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

ناوگروه تهاجمی انگلیس عازم پاسیفیک غربی می‌شود

انگلیس که در سودای افزایش نفوذ جهانی در دوره پسابرگزیت است؛ در هماهنگی با آمریکا برای به چالش کشیدن قدرت پکن، اوایل سال میلادی آتی، یک ناوگروه تهاجمی به پاسیفیک غربی اعزام می‌کند.

 

به گزارش مهر، روزنامه «نیکی» ژاپن به نقل از منابع وابسته به دولت توکیو، از اعزام یک ناوگروه تهاجمی انگلیس به آب‌های فراساحلی ژاپن تا اوایل سال میلادی آتی (۲۰۲۱) خبر داد.

 

قرار است این ناوگروه که در رأس آن، ناو هواپیمابر «ملکه الیزابت» قرار دارد، بعد از مستقر شدن در پاسیفیک غربی، رزمایش‌های مشترکی با نیروهای دریایی آمریکا و ژاپن داشته باشد.

 

اگرچه حضور آمریکا در منطقه راهبردی پاسیفیک غربی، امری شایع است؛ استقرار یک ناوگروه انگلیسی در این منطقه، تازگی دارد.

 

با توجه به تحولات منطقه ازجمله مناقشات مرزی در دو دریای چین جنوبی و شرقی و همچنین مداخلات غرب در امور داخلی هنگ کنگ، این اقدام نیروی دریایی انگلیس، حتماً با واکنش شدید دولت پکن مواجه خواهد شد.

 

اعزم ناوگروه الیزابت به پاسیفیک غربی در حالی است که انگلیس قرار است طی چهار سال آینده، بودجه نظامی خود را ۱۰ درصد افزایش دهد.

 

به این ترتیب، طی چهار سال آینده، ۱۶.۵ میلیارد پوند (۲۲ میلیارد دلار) به بودجه نظامی انگلیس که در حال حاضر حدود ۴۲ میلیارد پوند است؛ اضافه خواهد شد.

 

هدف از افزایش بودجه نظامی انگلیس، عهده‌دار شدن نقشی پررنگ تر در دنیای پسابرگزیت عنوان شده است.

 

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در توجیه افزایش بودجه نظامی این کشور مدعی است: از بعد از دوره جنگ سرد به این سو، وضعیت جهان پرمخاطره‌تر و رقابتی‌تر از هر زمان دیگری است و انگلیس باید با خودش صادق باشد و در کنار متحدانش بایستد حال آنکه برآورده کردن چنین هدفی در گرو ارتقای توانمندی (نظامی) در سراسر جهان است.

 

با اجرای تصمیم جانسون، انگلیس به لحاظ بودجه نظامی در سطح اروپا در جایگاه نخست و در سطح ناتو، در جایگاه دوم بعد از آمریکا قرار می‌گیرد.

چرایی تشدید مخالفت آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی

«سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی دلایل افزایش مخالفت‌های آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی پرداخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, تاجیکستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سیاسی, قرقیزستان, قزاقستان