تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

موشک‌های اس۴۰۰ روسیه تهدیدی جدی برای همپیمانی هند – آمریکا

به عقیده کارشناسان، هند با وجود تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه دهلی‌نو، درصدد اجرای توافقات با مسکو درباره خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ است، چراکه این تسلیحات می‌تواند قدرت تدافعی هند در برابر چین و پاکستان را تقویت کند.

 

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: دولت هند اطلاعاتی را به پارلمان این کشور داده که چگونه ایالات متحده تلاش می‌کند تا مانع از تحویل سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ روسی شود. در این گزارش آمده است که دولت آمریکا هند را به اعمال تحریم‌هایی در صورت خرید این سامانه‌ها تهدید کرده است. مقامات دهلی‌نو به وزیر امور خارجه آمریکا توضیح داده‌اند که چرا به این نوع تسلیحات تدافعی نیاز دارند.

 

اکنون واشنگتن باید تصمیم بگیرد که این متحد خود در عرصه دفاعی را تنبیه کند یا ببخشد. به عقیده کارشناسان، آمریکایی‌ها بعید است بتوانند مانع از اجرای توافقات دهلی‌نو و مسکو در این باره شوند، چراکه در این صورت سیاست خارجی مستقل هند به‌شدت زیر سئوال خواهد رفت.

 

“مایک پامپئو” وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر اواخر ماه ژوئنخود به دهلی‌نو، مسئله امکان خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ از روسیه را نیز مورد بررسی قرار داد. از اظهارات وزیر امور خارجه هند در مجلس سفلی این کشور مشخص است که مقامات دهلی‌نو به مهمان آمریکایی خود توضیح داده‌اند که خرید این تسلیحات دفاعی برای این کشور بسیار ضروری است.

 

البته هنوز نمی‌توان نباید پیش‌بینی کرد که آیا آمریکایی‌ها قانون مربوط به رویارویی با دشمنان آمریکا با استفاده از تحریم‌ها (CAATSA) را در رابطه با هند تصویب خواهند کرد یا نه. وزارت امور خارجه آمریکا بعد از تحقق توافقات روسیه و هند، در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

 

البته اگر به ارزش این قرارداد توجه شود، مسلماً این توافقنامه اجرا خواهد شد. بر اساس اطلاعات رسمی، ارزش قرارداد مربوطه ۵.۴۳ میلیارد دلار است. البته این هزینه در این مورد بیشتر برای نشان دادن گستردگی آن است. در سال گذشته “یوری بوریسوف” معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که پرداخت این قرارداد به روبل صورت خواهد گرفت. البته برخی منابع خبری در هند نوشته‌اند که مقامات دهلی‌نو ترجیح می‌دهند تا این پرداخت به یورو انجام شود. این مسئله می‌تواند اجازه دهد که هند تحریم‌های احتمالی آمریکا را دور بزند.

 

خرید موشک‌های اس- ۴۰۰ از روسیه برای ارتش هند اهمیت ژئوپلیتیکی دارد

 

در رابطه با اهمیت ژئوپلیتیکی این قرارداد، این روزنامه یادآور شده است که سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ روسی می‌توانند توان بالقوه نظامی ارتش هند را تا حد زیادی تقویت کنند. این سامانه وزنه قابل توجهی در برابر چین محسوب شده و برتری نظامی هند بر پاکستان را نیز تامین خواهد کرد.

 

“ولادیمیر دروژوف” معاون مدیر سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه یادآور شده که اگر هند پیش پرداخت این قرارداد را تا پایان سال جاری به طرف روسی بپردازد، تحویل موشک‌ها در سال ۲۰۲۰ آغاز شده و در سال ۲۰۲۵ پایان خواهد یافت.

 

“وینای شوکلا” مشاور سردبیر مجله «IndiaStrategic» در گفت‌وگو با این روزنامه گفته است: «روش پرداخت معاملات نظامی سری است. ولی واقعیت این است که علاوه بر موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه ۳۹ فروند هواپیمای نظامی نیز خریداری خواهد شد. در رابطه با تحریم‌ها باید بگویم که آمریکایی‌ها مایل هستند که خود تسلیحات نظامی بیشتری به هند بفروشند و به همین دلیل تحریم ها ضربه‌ای دوجانبه خواهد داشت. آمریکا با اعمال آن‌ها باعث خواهد شد تا این قرارداد تحقق یابد. این مسئله در حال حاضر در رابطه با ترکیه نیز مشاهده می شود. البته تفاوت در اینجاست که ترکیه عضو ناتو است و در واقع از بخشی از استقلال خود در مقابل آمریکا صرف نظر کرده، ولی هند استقلال خود را به کسی واگذار نمی‌کند. من معتقدم که توافقات با روسیه اجرایی خواهند شد.»

 

“مایرو گیلی” کارشناس ارشد موسسه فدرال فناوری‌های سوئیس نیز درباره مخالفت آمریکا با فروش سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ روسیه به سایر کشورها توضیح داده است: «علت این مخالفت جدی آن است که روسیه در این صورت قادر خواهد بود تا از طریق نظامیان هندی یا نظامیان ترکیه که تحت فرماندهی متخصصان نظامی روسیه قرار دارند، به اطلاعات محرمانه درباره بمب افکن‌های جدید اف- ۳۵ آمریکایی دست یابد.»

 

این در حالی که، به گفته وینای شوکلا، هند قصد خرید این نوع هواپیماها را ندارد و خرید آنها از لحاظ مالی برایش به صرفه نیست. هند بیشتر علاقه مند به طرح‌های مشترک تولید هواپیما با روسیه است. در همین رابطه نیز تصادفی نیست که اخیراً بار دیگر امکان تولید نسل جدید جنگنده‌های سوخو با روسیه شنیده می شود . این مسئله تا ماه سپتامبر (پاییز امسال) در نشست سران روسیه هند که قرار است در ولادی وستوک شرق روسیه برگزار شود، مشخص خواهد شد. اسناد مربوط به این توافقات در حال آماده سازی است.

 

“ویکتور لیتوفکین” سرهنگ بازنشسته ارتش روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرده است: «نه آمریکا و نه فرانسه با تحویل تجهیزات نظامی به نیروهای مسلح هند موافقت نکرده‌اند. در حالیکه مسکو حاضر به مشارکت شده و هند نیز در حال ساخت کارخانه‌هایی برای تولید جنگنده و تانک با مجوز روسیه است. البته در رابطه با موشک‌های اس- ۴۰۰ وضعیت کمی پیچیده تر است و مسکو موافقت کرده تا فقط بخش‌‌های از اطلاعات این سامانه را با هند در میان بگذارد.»
تسنیم

آفریقای جنوبی از فناوری نسل ۵ «هواوی» استقبال کرد

در حالی که آمریکا و چند کشور اروپایی تلاش می‌کنند تا «هواوی» شرکت بزرگ مخابراتی چین را از طریق تحریم و تهدید مهار کنند آفریقای جنوبی اعلام کرد از فناوری شبکۀ نسل ۵ مخابرات این شرکت استقبال می‌کند.   رادیو بین المللی چین روز شنبه گزارش کرد رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در نشست سران اقتصاد ... آفریقای جنوبی از فناوری نسل ۵ «هواوی» استقبال کرد

ادامه

افریقای جنوبی, امریکا, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر

سناتور رند پال: فروش سلاح به عربستان مغایر ادعای ایجاد صلح در منطقه است

سناتور جمهوری خواه اظهار داشت نمی‌توان از یک طرف به رقابت مرگبار تسلیحاتی در منطقه دامن زد و از طرف دیگر ادعا کرد خواستار صلح در خاورمیانه هستیم.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی