دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

موافقت ارتش سودان با واگذاری انتخاب رئیس شورای حاکمیتی ونخست‌وزیر به غیرنظامیان

رئیس شورای حاکمیتی سودان و معاون وی از موافقت ارتش با واگذاری انتخاب رئیس شورای حاکمیتی و نخست وزیر به غیرنظامیان خبر دادند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و محمد حمدان دوقلو (حمیدتی) معاون رئیس شورای حاکمیتی در بیانیه‌ای بر پایبندی جدی خود به خروج نهاد نظامی از عرصه سیاسی و توافق با واگذاری انتخاب رئیس شورای حاکمیتی و نخست وزیر به غیرنظامیان تأکید کردند.

 

در این بیانیه آمده است: ما امیدواریم که گروه‌های انقلابی سودان با تشکیل دولت غیرنظامی برای تکمیل مأموریت‌های دوره انتقالی و یک تحول واقعی موافقت کنند.

 

در این بیانیه بر اهمیت هماهنگی و همکاری میان تمام سودانی‌ها برای رفع مشکلات مربوط به دوره انتقالی و لزوم توجه به منافع ملی برای حفظ امنیت و ثبات کشور تأکید شده است.

 

البرهان چهارم ژوئیه عدم مشارکت نهاد نظامی در مذاکرات ملی را اعلام کرد و گفت: کناره گیری ارتش از مذاکرات به این دلیل است که گروه‌های سیاسی و انقلابی و ملی فرصت و زمینه لازم را برای تشکیل دولت ملی مستقل داشته باشند.

 

تظاهرات سودانی‌ها علیه دولت نظامی

 

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، صدها سودانی علیه حکومت نظامیان در این کشور تظاهرات کردند.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، صدها نفر در خارطوم پایتخت سودان و شهرهای «ام درمان» و «بحری» علیه دولت نظامی در این کشور تظاهرات کردند.

 

بر اساس این گزارش، معترضان سودانی در پایتخت قصد تجمع در برابر قصر ریاست جمهوری را داشتند که پلیس با آنها مقابله کرد.

 

این گزارش می‌افزاید، نیروهای پلیس و امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و بمب‌های صوتی تلاش کردند تا مانع از رسیدن معترضان به قصر ریاست جمهوری شوند.

 

بنا بر این گزارش، معترضان تعدادی از خیابان‌های اصلی و فرعی در مرکز پایتخت را با قرار دادن بلوک‌های سیمانی و آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

 

تظاهرات کنندگان همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود «نه به حکومت نظامی»، «دولت غیرنظامی»، «آزادی، صلح و عدالت» و «آری به حکومت غیرنظامی و دموکراتیک» شعارهای علیه حکومت نظامیان در این کشور سردادند.

 

تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود.

تقلای آمریکا برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آفریقا

بازگشت سفیر آمریکا به سودان پس از گذشت نزدیک به ربع قرن از حضور دیپلماتیک پایین واشنگتن در این کشور، سوالات زیادی را درباره مذاکره پشت پرده ایالات متحده و دولت نظامی خارطوم و اهداف بلندمدت مقامات آمریکایی مطرح می‌کند. برخی ناظران این گام را برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آفریقا تحلیل ... تقلای آمریکا برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آفریقا

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سودان, شمال افریقا

پشت پرده توافق عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل از زبان کوشنر

داماد و مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خود به جزئیات مهمی درباره پرونده عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل پرداخت.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سودان, شمال افریقا

۱۲ کشته و ۸۷ زخمی در درگیری‌های پایتخت لیبی

منابع لیبیایی از درگیری مسلحانه بین نیروهای وابسته به «فتحی پاشاغا» نخست وزیری که از سوی پارلمان برای تشکیل دولت مأمور شده و نیز نیروهای وابسته به «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی خبر دادند.

ادامه

حقوق بشر, خبر, شمال افریقا, لیبی