پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

جنگ شش ماهه اخیر اسرائیل در غزه و افزایش خشونت‌ها در این منطقه باعث شده است موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین بار دیگر مطرح شود و برخی از کشورهای اروپایی در اینباره اعلام آمادگی کنند. اما در حال حاضر فلسطین از سوی چه کشورهایی به رسمت شمرده می‌شود؟ به گزارش یورو نیوز؛ پدرو سانچز، ... چه کشورهایی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؟

ادامه

آرژانتین, آفریقا, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استرالیا, اسراییل, اسلوونی, الجزایر, ایرلند, برزیل, بلغارستان, ترکیه, جمهوری چک, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, رومانی, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, شیلی, صلح, غرب اروپا, فلسطین, قبرس, کانادا, کره جنوبی, گزارش, لهستان, مالت, مجارستان, هندوستان

پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

سرکرده داعشی در لیبی به هلاکت رسید/ کشته شدن ۱۲۵ تروریست در مالی

نیروهای شرق لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر از کشته شدن «مهدی دنقو» سرکرده داعشی در جنوب لیبی خبر دادند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، رلشکر خالد المحجوب از نیروهای شرق لیبی گفت: مهدی دنقو یکی از خطرناک ترین تروریست‌ها و مغر متفکر کشتار ۲۱ مسیحی قبطی مصری در سرت بود.

 

وی افزود: در علمیات نیروهای نظامی لیبی علاوه بر کشته شدن دنقو، «اسمان نور» یکی دیگر از عناصر داعشی که به همراه دنقو بود، دستگیر شد.

 

ویدئویی که ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ توسط داعش منتشر شد گروهی از شبه نظامیان این گروه در لیبی را نشان می‌داد که مسیحیان قبطی مصری را که پیشتر ربوده شده بودند، به سمت سواحل اطراف شهر سرت هدایت و پس از آن سرشان را از بدن جدا می‌کنند.

 

دولت مصر پس از این جنایت تروریستی یک هفته عزای عمومی برای کشته شدگان اعلام کرد.

 

عناصر گروه تروریستی داعش در شمال و شرق آفریقا فعال هستند و نیروهای وابسته به این گروه هرازگاهی با انجام عملیات‌های تروریستی مردم بی گناه را به قتل می‌رسانند.

 

این در حالی است که فرماندهی کل ارتش مالی از کشته شدن ۱۲۵ عنصر مسلح و مصادره مقادیری سلاح در دوره ۲۰ آگوست تاکنون خبر داد.

 

فرماندهی کل ارتش مالی امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست کم ۱۲۵فرد مسلح در عملیات ارتش علیه گروه‌های مسلح در مناطق «دوینتزا و بونی»، «تیمبوکتو»، «سیگو» و «تسیت» کشته شده و ۱۸ نفر دیگر از آنان دستگیر شدند.

 

 در بیانیه ارتش مالی آمده است: در جریان درگیری شدید با یک گروه تروریستی مسلح در بخش «تیسیت» که منجر به کشته شدن ۴۴ فرد مسلح شده است، ۲ نیروی ارتش این کشور کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

 

براساس این بیانیه، در حمله هوایی مالی به دو محل تجمع عناصر مسلح در منطقه نارا، حدود ۵۰ فرد مسلح  کشته شدند و بیش از ۲۰ موتورسیکلت آنها منهدم شده است.

 

فرماندهی کل ارتش مالی همچنین از کشته شدن ۹۰ فرد مسلح و مصادره مقادیری زیادی سلاح در جریان عملیات خود طی ماه گذشته میلادی خبر داد.

 

در ماه گذشته میلادی، روسیه  ۱۲ فروند هواپیمای نظامی را در چارچوب کمک به مقامات مالی در مبارزه با تروریسم، تحویل ارتش این کشور داد.

 

کشور مالی از سال ۲۰۲۱ با متحد سابق خود یعنی فرانسه فاصله گرفته است، کشوری که پس از ۹ سال حضور در مالی خاک این کشور را ترک کرده است.

 

تمایل عربستان سعودی به خرید پدافند هوایی چینی

وبگاه‌های متخصص در امور نظامی خبر می‌دهند که پدافند چینی «LY-70» مورد توجه مقامات نظامی عربستان سعودی قرار گرفته و ریاض در حال برنامه‌ریزی برای خرید این سامانه است.

ادامه

اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, عربستان سعودی

سالروز پیروزی خلق چین علیه تجاوزگری ژاپن؛ پاسداشت حقایق بزرگی که تاریخ فاش ساخت

سوم سپتامبر روز پیروزی خلق چین در جنگ مقامت علیه تجاوزگری ژاپن است. در جنگ سختِ مقاومت علیه تجاوزگری ژاپن، تمام پسران و دختران چینی برای نجات کشورشان، برای رستاخیز ملت و بخاطر عدالت بشر مبارزه کردند و پیروزی عظیم عدالت بر اهریمن، نور بر تاریکی و پیشرفت بر ارتجاع را جشن گرفتند.

ادامه

اروپا, اسیا, اقیانوسیه, تاریخ, جهان, چین, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, صلح, فاشیسم, یادنامه

اجتناب کشورهای آسیا-اقیانوس آرام از جانبداری از آمریکا

ایالات متحده در اقدامی برای آهسته کردن روند رشد و شکوفایی چین (اگر نگوییم بازداشتن)، سعی کرده چین را به عنوان یک متجاوز که در حال مختل کردن نظم بین‌المللی قانون‌مدار و به عنوان یک قلدر که مشغول زورگویی و ارعاب همسایگان منطقه‌ای خود است، ترسیم کند.

ادامه

آ. سه. آن, اروپا, استرالیا, اسیا, اقیانوسیه, امریکا, امنیتی, انگلستان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سنگاپور, شرق آسیا

چین بدهی وام‌های ۱۷ کشور آفریقایی را بخشید

چین، بزرگترین طلبکار دولتی به اقتصادهای نوظهور، گفت که ۲۳ وام بدون بهره را به ۱۷ کشور آفریقایی خواهد بخشید و ۱۰ میلیارد دلار با هدف حمایت از این کشورها به صندوق بین‌المللی پول اختصاص خواهد داد.

ادامه

افریقا, اقتصادی, بوتسوانا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, سودان, شرق آسیا, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, کنگو

تحلیل‌گر مصری: کشورهای آفریقایی چین را شریکی قابل اعتماد می‌دانند

یک تحلیل گر سیاسی مصری با اعلام اینکه کشورهای آفریقایی، چین را شریکی قابل اعتماد می‌دانند، گفت ابتکار یک کمربند و یک جاده، نیرو محرکه ای برای همکاری بین چین و کشورهای آفریقایی است، زیرا به توسعه آفریقا کمک می‌کند.

ادامه

افریقا, تحلیل, چین, خاورمیانه, شرق آسیا, غرب, فقرزدایی, مصر