مقام اطلاعاتی اوکراین: چین قصد کمک نظامی به روسیه را ندارد

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین با رد ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک‌ نظامی چین به روسیه، اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از گفت‌وگو در این خصوص دیده‌ نشده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، کایریلو بودانوف (Kyrylo Budanov)، با کنار زدن ادعاها علیه چین در گفت‌ و گو با یک رسانه‌ آمریکایی گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چنین موضوعاتی حتی در حال بحث داشته باشد، مشاهده نشده است.

بر این اساس،مقام‌های ارشد ایالات متحده روز یکشنبه مدعی شده بودند که چین درحال بررسی ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به مسکو بوده و کارزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک با هدف منصرف کردن پکن از این موضوع در جریان است.

در مقابل، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در پاسخ به پرسش رسانه آمریکایی در این خصوص، تصریح کرد: دیدگاه من این چنین نیست.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت می‌کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه با هشدار به چین نسبت به عواقب کمک نظامی به چین گفته بود پکن هنوز هیچ اقدامی برای تامین سلاح‌های مرگبار برای روسیه نکرده است و آمریکا در گفتگوهایی محرمانه با این کشور به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی عواقب جدی خواهد داشت.

آمریکا و متحدانش در ناتو در روزهای اخیر به طور ضمنی خطاب به دولت چین برای کمک نظامی به روسیه هشدار داده‌اند.

روز گذشته،‌ مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به اتهام آمریکا مبنی بر «کمک نظامی» این کشور به روسیه اعلام کرد پکن همواره نقشی فعالانه در مذاکرات صلح و توافق سیاسی درباره جنگ اوکراین داشته است و آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه گیرد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرده بود آمریکا نه تنها به ارسال سلاح های مرگبار به میدان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد بلکه با تخطی از ۳ اعلامیه مشترک آمریکا و چین، به ارسال سلاح به تایوان می پردازد و این سوال مطرح است که آمریکا به دنبال چیست.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله