مسکو: تقویت پیوند راهبردی بین روسیه و چین دربرابر آمریکا لازم است

معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در سخنانی تصریح کرد: تقویت پیوند راهبردی میان روسیه و چین در برابر آمریکا لازم است.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری تاس، «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که پیوند راهبردی میان روسیه و چین در شرایط فعلی آشکار بوده و تقویت آن در راستای مقابله با اقدامات مخرب آمریکا و تسریع در ایجاد جهان چند قطبی لازم و ضروری است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این ارتباط ادامه داد: رشد قابل توجه توان درگیری در جهان، سیاست اخیر آمریکا و متحدانش با هدف منحرف کردن نظام امنیتی جهانی و تمرکز بر مهار توسعه کشورهای مان، نیاز روسیه و شرکای چینی‌اش بر تقویت همه جانبه پیوند راهبردی بین مسکو و پکن را آشکار ساخته است.

«آندری رودنکو» در ادامه افزود: این موضوع هم می‌تواند در برابر اقدامات مخرب واشنگتن مقاومت کند و هم نیروهای سازنده جامعه بین‌‌المللی را برای توسعه روابط بین‌‌المللی باز و عادلانه جدید گسیل دارد.

وی در این باره اضافه کرد: هماهنگی نزدیک تر در سیاست خارجی روسیه و چین بر اساس رویکردهای یکسان یا مشابه در قبال مشکلات کلیدی جهان، تاثیر تثبیت کننده‌‌ای بر کل نظام روابط بین‌‌الملل داشته و به عنوان عامل تسریع‌ کننده در گذار تدریجی آن به جهان چند قطبی عمل می‌‌کند.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جمعه هفته پیش در گفتگوی تلفنی با «شی جین‌ پینگ»، رئیس‌ جمهور چین تأکید کرد که علیرغم ارعاب و فشار کشورهای غربی، روابط اقتصادی بین پکن و مسکو افزایش یافته است.

وی در این‌باره گفت: علیرغم شرایط نامطلوب خارجی و محدودیت‌ های غیرمشروع و ارعاب مستقیم برخی کشورهای غربی، روسیه و چین موفق شدند، رکورد جدیدی در تجارت دو جانبه ثبت کنند.

به گفته پوتین «تا پایان سال ۲۰۲۲، حجم تجارت بین دو کشور، ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و ما قادریم طبق برنامه، به هدف حجم ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ نزدیک شویم».

رئیس‌جمهور چین نیز بر عزم و آمادگی این کشور برای تقویت روابط راهبردی با روسیه تأکید کرد. شی جین‌‌پینگ در این گفتگوی تلفنی به پوتین گفت: چین آماده بنیانگذاری همکاری راهبردی با روسیه، در راستای منافع مردم دو کشور است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله