مراکش: توجیه تونس درباره استقبال از رهبر پولیساریو ابهام را بیشتر می‌کند

وزارت خارجه مراکش اعلام کرد، در توجیهی که تونس برای استقبال کردن از رهبر جبهه پولیساریو آورده است، مغالطه وجود دارد و ابهام را عمیق‌تر می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه مراکش اعلام کرد: اینکه تونس استقبال از رهبر جبهه پولیساریو را توجیه کرد شکاف ابهام در موضع رسمی این کشور را عمیق‌تر کرد. در بیانیه وزارت خارجه تونس مغالطه وجود دارد و تلاشی برای توجیه برخورد غیردوستانه مقامات تونسی در قبال مسئله اول ملی و منافع عالی مراکش است. این بیانیه نه تنها ابهام موضع تونس را برطرف نکرد، بلکه در عمیق‌تر کردن آن نقش داشت.

 

در بیانیه وزارت خارجه مراکش آمده است: نشست بین‌المللی تیکاد نشست اتحادیه آفریقا نیست بلکه چارچوبی برای شراکت میان ژاپن و کشورهای آفریقایی است که روابط دیپلماتیکی با این کشور دارند. این نشست در راستای شراکت‌های آفریقایی مثل شراکت با چین، هند، روسیه، ترکیه و آمریکاست و بر این اساس قواعد اتحادیه آفریقا و چارچوب کاری آن که مراکش کاملا به آن احترام می‌گذارد در این حالت اجرا نمی‌شود.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: درباره دعوت از جبهه پولیساریو برای شرکت در نشست تیکاد۸ از همان اوایل این توافق صورت گرفت که مشارکت به کشورهایی که دعوتنامه‌ای را از سوی نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور تونس دریافت کرده‌اند، محدود شود. براساس یادداشت شفاهی رسمی صادره از سوی ژاپن در ۱۹ اوت ۲۰۲۲ این دعوتنامه امضا شده تنها دعوتنامه‌ای است که بدون آن به هیچ هیئتی اجازه مشارکت در تیکاد۸ داده نمی‌شود. در این راستا ۵۰ دعوتنامه به کشورهای آفریقایی ارسال شد که روابط دیپلماتیکی با ژاپن دارند برای همین تونس نمی‌تواند به صورت یکجانبه دعوتنامه ارسال کند.

 

در این بیانیه درباره احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده صحرا آمده است: امتناع توجیه نشدنی و غافلگیرانه تونس از رأی دادن علیه قطعنامه ۲۶۰۲ شورای امنیت که اکتبر تصویب شد شک و تردیدهای واقعی را درباره حمایت از روند سیاسی و قطعنامه‌های سازمان ملل ایجاد کرد.

 

پس از آنکه قیس سعید، رئیس جمهوری تونس میزبان ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو بود تا در نشست سران تیکاد ۸ (کنفرانس بین‌المللی برای توسعه آفریقا) حضور یابد، مراکش سفیر خود در تونس را برای رایزنی فراخواند.

 

وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از اقدام تونس در راستای تشدید تنش‌ها و اقدامات منفی علیه مراکش و منافع عالی آن، عملکرد این کشور در چارچوب تیکاد به وضوح مشخص شد. تونس روند آمادگی‌ها برای کنفرانس و اصول وضع شده برای آن را نقض کرد. تونس به شکلی یک‌جانبه تصمیم گرفت از جبهه پولیساریو دعوت کند و استقبالی که قیس سعید از ابراهیم غالی به عمل آورد، اقدامی خطرناک و بی‌سابقه بود که احساسات مردم مراکش و گروه‌های فعال آن را آزرد.

حمایت آمریکا از رژیم پادشاهی مغرب در نبرد با جبهه پولیساریو

آمریکا مقرر کرد با تجهیز رژیم پادشاهی مغرب به سامانه‌های یکپارچه دفاع هوایی از این کشور را در برابر حملات موشکی و پهپادی حمایت کند. این تصمیم در روند تصویب بودجه ۲۰۲۳ در کنگره آمریکا مورد تائید این کنگره قرار گرفت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جبهه پولیساریو, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, صحرای غربی, غرب آفریقا, مراکش