ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

حمایت آمریکا از رژیم پادشاهی مغرب در نبرد با جبهه پولیساریو

آمریکا مقرر کرد با تجهیز رژیم پادشاهی مغرب به سامانه‌های یکپارچه دفاع هوایی از این کشور را در برابر حملات موشکی و پهپادی حمایت کند. این تصمیم در روند تصویب بودجه ۲۰۲۳ در کنگره آمریکا مورد تائید این کنگره قرار گرفت.

 

به گزارش تسنیم به نوشته روزنامه مغرب «هسپرس» آمریکا به منظور افزایش قدرت نظامی هم پیمان خود در غرب آسیا و شمال آفریقا بودجه ای برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته است که متحدان این کشور از جمله مغرب بتوانند با حملات موشکی و پهپادی مقابله کنند.

 

یکی از کارشناسان نظامی مغرب در گفت‌وگو با همین روزنامه اظهار داشت: آمریکا تصمیم گرفته است ارتش مغرب را به سامانه های یکپارچه دفاع ضدهوایی مجهز کند تا مغرب بتواند با حملات موشکی و پهپادی جبهه پولیساریو مقابله کند.

 

چندی قبل یک نشست بین‌المللی تحت عنوان مبارزه با گروه تروریستی داعش در مغرب برگزار شد و در این نشست مقامات رباط بار دیگر ادعای گذشته خود را یعنی حمایت حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو را مطرح کردند و مدعی شدند: مناسبات این جبهه با گروه‌های تروریستی روبه افزایش است و این موضوع ثبات در منطقه را برهم می‌زند.

 

تحلیلگران معتقدند: این ادعای مغرب با هدف قرار دادن جبهه پولیساریو در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا می‎گیرد و این درحالی است که این جبهه بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهان تعیین سرنوشت صحرای غربی توسط ساکنان آن است اما دولت رباط این صحرا را جزیی از خاک مغرب می‌داند.

 

تحلیگران مزبور بر این باورند: هرچند آمریکا جبهه پولیساریو را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار نداده است اما با مطرح کردن بهانه‌های واهی در نبرد با این جبهه در کنار دولت رباط ایستاده است.

آلمان مأموریت ارتش خود در مالی را متوقف کرد

در پی تنش میان آلمان و نظامیان حاکم بر مالی، وزیر دفاع آلمان مأموریت ارتش در این کشور را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. نظامیان حاکم بر مالی که رابطه نزدیکی با روسیه دارند، به واحدهای آلمانی اجازه پرواز در آسمان مالی را نمی‌دهند.

ادامه

اسلام سیاسی, المان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, مالی

حمله داعش به شمال مالی ۲۱ کشته و ۹ مفقودی برجای گذاشت

ارتش مالی دوشنبه شب اعلام کرد، در حمله عناصر وابسته به داعش به شمال این کشور در مرز با بورکینافاسو، ۲۱ نفر کشته و ۹ نفر مفقود شدند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایتالیا, بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

احضار سفیر اسپانیا به دلیل تشویق ناتو به دخالت نظامی در مالی

دولت مالی، سفیر اسپانیا را به دلیل اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه آن درباره امور داخلی این کشور، احضار کرد.

ادامه

اسپانیا, تروریسم, جنوب اروپا, جهان, خبر, شمال افریقا, غرب آفریقا, لیبی, مالی, مداخله نظامی, ناتو