پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که در پیروزی مسکو در جنگ جاری با اوکراین هیچ شکی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو، ضمن محکوم کردن تلاش‌های اوکراین و متحدان غربی این کشور برای تحریف تاریخ و به‌راه‌انداختن جنگ‌های ... پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

ادامه

استعمار, اوکراین, تاریخ, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, نئونازیسم

تدارک روسیه برای استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد در واکنش به‌اقدامات آمریکا

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: متخصصان روسی در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات‌کننده آمریکا برای استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد و کوتاه‌برد در مناطق مختلف جهان، به طور پیشگیرانه در حال برنامه ریزی ایجاد پایگاه‌هایی برای استقرار موشک‌هایی از این نوع است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ سرگئی ریابکوف در این باره افزود:‌ همانطور ... تدارک روسیه برای استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد در واکنش به‌اقدامات آمریکا

ادامه

آسیا, آمریکا, اروپا, اقیانوسیه, بالتیک, جنگ سرد, جهان, روسیه, کالینینگراد, گزارش

روزنامه کوریه دلاسرا: در نشست آتی ناتو تصمیم مهمی درباره عزام نیرو به‌ اوکراین اتخاذ خواهد شد

رسانه‌های ایتالیا از احتمال تصممی ناتو در نشست آتی برای عدم مداخله مستقیم در اوکراین خبر دادند. به گزارش ایلنا، روزنامه ایتالیایی کوریه دلا سرا با استناد به پیش‌نویس سند بیانیه نشست ناتو برای جولای آینده ممکن است این ائتلاف در نشست آتی خود تصمیم به عدم مداخله مستقیم در درگیری در اوکراین بگیرد. به ... روزنامه کوریه دلاسرا: در نشست آتی ناتو تصمیم مهمی درباره عزام نیرو به‌ اوکراین اتخاذ خواهد شد

ادامه

آمریکا, اوکراین, ایتالیا, بالتیک, بلژیک, بلغارستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق, غرب, گزارش, ناتو

زخمی‌شدن ده‌ها تن از سربازان ناتو در حین رزمایش در سوئد

یکی از روزنامه‌های سوئد گزارش داد که در جریان رزمایش ناتو در این کشور ده‌ها سرباز زخمی شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه «آفتونبلادت» چاپ سوئد نوشت، در جریان رزمایش چتربازی ناتو در این کشور بیش از ۱۰ سرباز شرکت‌کننده در این مانور نظامی زخمی شده‌اند. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است، ... زخمی‌شدن ده‌ها تن از سربازان ناتو در حین رزمایش در سوئد

ادامه

آمریکا, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, خبر, سوئد, مجارستان, ناتو

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

جنگ هسته‌ای آمریکا-روسیه بیش از ۵ میلیارد نفر را خواهد کشت

براساس مطالعه‌ای جدیدی که در ژورنال “نیچر فود” منتشر شد، جنگ هسته‌ای تمام عیار میان روسیه و ایالات متحده می‌تواند منجر به قحطی جهانی شود و تقریبا دو سوم از جمعیت جهان را از بین ببرد.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، محققان می‌گویند در حین چنین درگیری‌هایی با مقیاس کامل، بیش از پنج میلیارد نفر از گرسنگی و دیگر تبعات جنگ تلف خواهند شد. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که ابر حاصل از انفجار، غبارهایی را به داخل اتمسفر آزاد خواهد کرد و بدین ترتیب جلوی نور خورشید را خواهد گرفت. درنتیجه، رشد محصولات کشاورزی در جهان با مشکل مواجه خواهد شد.

 

«پروفسور لی‌لی شیا» نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه “راتگرز” نیوجرسی گفت: این داده‌ها یک چیز به ما می‌گویند. ما باید از وقوع جنگ هسته‌ای جلوگیری کنیم.

 

این مطالعه اطلاعات تازه‌ای را درخصوص آنچه که می‌تواند تحت شش سناریو جنگی رخ دهد، نشان می‌دهد – پنج درگیری کوچک‌تر مانند درگیری میان هند-پاکستان و یک جنگ عمده بین آمریکا-روسیه.

 

به گفته این مطالعه جدید، “چنین تهدیدی با حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین برجسته شده است.”

 

محققان محاسبات‌شان را براساس اندازه زرادخانه هسته‌ای هر کشور انجام دادند. ۹ کشور از جمله انگلیس در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار تسلیحات هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

 

کارشناسان معتقدند که حتی یک درگیری میان کشورهایی که به تازگی به سلاح هسته‌ای دست‌ یافته‌اند، می‌تواند تولیدات غذایی را نابود کند و منجر به گرسنگی گسترده‌ و فراگیری خواهد شد.

 

یک ابزار پیش‌بینی آب‌وهوا تحت عنوان “مدل سیستم زمین جامعه” امکان تخمین اثرات بر ذرت، برنج، گندم و سویا را متناسب با هر کشور ارائه داده است. محققان همچنین تغییرات پیش‌بینی شده را درخصوص چراگاه‌ها و محصولات آبزی ارزیابی کردند.

 

براساس این مطالعه و طرح ارائه شده، در جنگ‌های منطقه‌ای مانند جنگ دو قدرت هسته‌ای هند و پاکستان، میانگین جهانی تولید کالری، طی پنج سال هفت درصد کاهش می‌یابد.

 

در سناریوی بدتر، اگر میان آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای رخ دهد، سه تا چهار سال پس از اینکه جنگ تمام شود، این رقم به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 

کارشناسان گفتند که کاهش محصولات کشاورزی، از بدترین مشکلات در کشورهایی با عرض جغرافیایی متوسط از جمله صادرکنندگان اصلی مثل روسیه و آمریکا خواهد بود. چنین جنگی همچنین محدودیت‌ها و اختلالاتی را در کشورهایی در آفریقا و خاورمیانه که به واردات متکی هستند، به همراه خواهد داشت.

 

تحت بدترین سناریو جنگی، بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان طی دو سال گرسنه خواهند شد و بیش از پنج میلیارد نفر خواهند مرد.

 

جمعیت کنونی جهان حدود ۸ میلیارد است.

 

«پروفسور آلان روبوک»، نویسنده دیگر این تحقیق از دانشگاه “راتگرز” نیوجرسی گفت: محققان اطلاعات کافی در این زمینه دارند و می‌دانند که یک جنگ هسته‌ای در هر اندازه‌ای سیستم‌های جهانی غذا را نابود خواهد کرد و میلیاردها نفر را خواهد کشت.

 

وی افزود: ممنوع کردن تسلیحات هسته‌ای تنها راه‌حل بلندمدت است. معاهده پنج ساله سازمان ملل متحد در رابطه با منع تسلیحات هسته‌ای توسط ۶۶ کشور تصویب شده است اما هیچکدام یک از ۹ کشور هسته‌ای آن را امضا نکردند. تحقیقات ما تصریح می‌کند که آن ۹ کشور هسته‌ای به علم گوش دهند و این معاهده را امضا کنند.

 

اوایل سال جاری میلادی، یک تیم تحقیقاتی آمریکایی عنوان کرد که جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه “عصر یخبندان کوچکی” را ایجاد خواهد کرد که تا هزاران سال طول خواهد کشید. در اولین ماه این حمله، میانگین دمای جهانی حدود ۱۳ درجه فارنهایت کاهش پیدا خواهد کرد – دمایی بیشتر از آخرین عصر یخبندان.

مانورهای متهورانه جنگنده‌های چین مقابل دیدگان ژنرال‌های آمریکا

ژنرال آمریکایی با ابراز نگرانی از رهگیری‌ها و مانورهای متهورانه خلبانان چینی گفت، افزایش مانور جنگنده‌های چین در منطقه نگران کننده است.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا

حضور نظامی برلین درشرق؛ جت‌های جنگنده آلمان در رزمایش استرالیا

گزارش رسانه های بین المللی حاکی است آلمان در حال تغییر تمرکز خود به سوی اقیانوس هند و آرام است و حضور جت های جنگنده این کشور در رزمایش استرالیا یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, المان, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

نماینده روسیه؛ سربازان سابق افغانستان امروز برای اوکراین می‌جنگند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز (سه‌شنبه) گفت: تعدادی از نیروهای ویژه سابق افغانستان در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

سفارت چین: واشنگتن تنها به دنبال دخالت در امور داخلی پکن است

سفارت چین در آمریکا در واکنش به سفر یک هیات از قانون گذاران آمریکایی به جزیره تایوان در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این سفر گفت آمریکا تنها به دنبال دخالت در امور داخلی چین است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا