وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

متن سخنرانی نمایندهٔ حزب مردم فلسطین در بیست و سومین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری

رفقای عزیز، اجازه دهید ابتدا از رفقای حزب کمونیست ترکیه برای میزبانی این نشست مهم، در این اوضاع دشوار در جهان به‌طور کلی و در منطقه ما و برای ملت فلسطین به‌طور خاص، تشکر کنم. من حامل درود و احترام ملت فلسطین و رفقایتان در حزب مردم فلسطین به رفقای میزبان و به همهٔ شما رفقا برای همبستگی پیگیرتان با آرمان عادلانهٔ فلسطینیان هستم. همچنین، از همهٔ شما برای موضع‌گیری اصولی‌تان تشکر می‌کنم که با حمایت یکپارچه از بیانیه همبستگی با ملت ما آن را نشان دادید.

رفقای گرامی،

این نشست بین‌المللی اهمیتی استثنایی برای ملت ما دارد، به‌ویژه در زمانی که شاهد یورش جنایتکارانه اسرائیل به مردم فلسطین در نوار غزهٔ تحت محاصره هستیم. حمله‌های اسرائیل حتی مدرسه‌ها، مسجدها، بیمارستان‌ها، و کلیساها را هدف قرار داده است. چند روز پیش، بیمارستان مسیحیان باپتیست بمباران شد و پس از آن، سومین کلیسای قدیمی [در غزه] بمباران شد. قبل و بعد از آن، اسرائیل بسیاری از مناطق مسکونی را با خاک یکسان کرده و ساختمان‌ها را بر سر ساکنان آنها خراب کرده است.

شمار قربانیان ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. در کرانهٔ باختری و اورشلیم نیز این یورش تجاوزکارانه ادامه دارد. بیش از ۹۰ فلسطینی در کرانهٔ باختری کشته شده‌اند و ارتش اسرائیل بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی، از جمله اعضای شورای قانون‌گذاری را دستگیر کرده است.

توجه به این موضوع لازم است که بن گاویر فاشیست، به‌اصطلاح وزیر امنیت ملی [اسرائیل]، به شهرک‌نشینان [اسرائیلی] حق داده است که فلسطینی‌ها را بکشند. هیچ‌ فلسطینی‌ای از این جنایت‌ها در امان نبوده است، حتی فلسطینی‌های داخل خود اسرائیل. این فلسطینی‌ها، به‌ویژه رفقای کمونیست در اسرائیل، در معرض انواع سرکوب و تبعیض قرار دارند.

در این لحظات، در حالی که این نشست در حال برگزاری است، اوضاع به‌سرعت در حال تغییر و تحول است. شاهد حملهٔ قدرت‌های امپریالیستی به ملت‌هایمان هستیم که خطر گسترش درگیری به جنگی منطقه‌یی آنها را تهدید می‌کند. آفت این جنگ همهٔ ملت‌های ما را در تمام سطوح گرفتار خواهد کرد.

یورش گسترده و بی‌سابقهٔ رسانه‌یی محافل امپریالیستی، که جنایتکاران جنگی در آمریکا، بریتانیا، اتحادیهٔ اروپا، و رهبری فاشیستی در اسرائیل در آن شرکت دارند، تلاش می‌کند با اهریمنی نشان دادن جنبش حماس و تشبیه آن به داعش، مبارزهٔ فلسطینی‌ها را پلید و اهریمنی نشان دهد و در نتیجه، مبارزهٔ رهایی‌بخش مردم فلسطین را پلید و اهریمنی تصویر کند و برچسب تروریسم به آن بزند. هدف از این یورش رسانه‌یی در درجهٔ اول انکار حقوق قانونی و برحق ملت فلسطین و توجیه جنایت‌هایی که علیه آنها می‌شود و نیز ادامهٔ نامحدود اشغال است.

ناتوانی جامعهٔ بین‌المللی در چند دههٔ گذشته در یافتن راه‌حلی برای مسئلهٔ فلسطین، بر اثر تسلط قدرت‌های امپریالیستی بر نهادهای بین‌المللی، ما را به جایی رسانده است که امروز می‌بینیم.

پافشاری ملت ما برای ادامهٔ مبارزه و دستیابی به هدف‌های آزادی و استقلال، و همبستگی مداوم شما رفقا با آنها برای رسیدن به راه‌حلی عادلانه، مهم‌ترین سلاح در مقابله با این حملهٔ خونین اتحاد صهیونیستی-امپریالیستی است؛ حمله‌ای که هدف آن سرکوب و نابود کردن مبارزهٔ مردم ما و تحمیل راه‌حل‌هایی است که حتی حداقل حقوق ملی برحق مردم فلسطین را که در منشورها و قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی تضمین شده است تأمین نمی‌کند. این حمله از زمان ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور [پیشین] آمریکا، به کاخ سفید شدت گرفته و در دولت بایدن ادامه یافته است. در جنگ نسل‌کشی و آوارگی و کوچ اجباری که اسرائیل علیه مردم ما به راه انداخته است دولت بایدن شرکت مستقیم دارد.

رفقای عزیز،

به نظر ما، هر راه‌حلی برای مسئلهٔ فلسطین و درگیری در خاورمیانه باید تأمین‌کنندهٔ حقوق برحق و قانونی مردم ما باشد. این به معنای پایان یافتن اشغال، حق تعیین سرنوشت، ایجاد کشور مستقل در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷، با اورشلیم شرقی به‌عنوان پایتخت آن، حق پناهندگان برای بازگشت به وطن مطابق با قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد، و آزادی همهٔ بازداشت‌شدگان در زندان‌های اسرائیل است. این راه‌حلی است که اسرائیل هدفمندانه مانع رسیدن به آن بوده است تا راه ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را ببندد. از دید ما، بازگشت به راه‌حلی جامع در منطقه، ادغام مسیرها، بحث دربارهٔ موضوع سرزمین‌های عربی اشغال‌شده به‌دست اسرائیل در چهارچوب یک کنفرانس بین‌المللی چندجانبهٔ مورد حمایت بین‌المللی، و در هم شکستن هژمونی آمریکا در همهٔ روندهای سیاسی آینده بهترین راه است. این راه پاسخی مناسب به برنامه‌های امپریالیسم آمریکا است که برای بازتنظیم روابط بین‌المللی و دور کردن آن از قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل می‌کوشد.

اقدام‌های اسرائیل ناگزیر به ناکامی در تحقق این راه‌حل منجر خواهد شد. هیچ راه‌حل دیگری موفق نخواهد بود و فقط مدت درگیری را طولانی‌تر خواهد کرد. تجربه ثابت کرده است که راه‌حل‌های جانبدارانه و ناقص، تعامل جداگانه با هر طرف، و دور زدن مسئلهٔ فلسطین فقط به تشدید درگیری و هموار شدن راه برای استفادهٔ قدرت‌های امپریالیستی از آن منجر می‌شود که به این وسیله، با استفاده از ابزارهای سنتی و نامتعارف، دست به مداخله و تخریب می‌زنند. جنگ‌های برنامه‌ریزی شده‌ای که بر عراق و سوریه و لیبی و یمن تحمیل شد شاهدی بر این مدعا است.

علاوه بر این، مهم‌ترین دلیل درگیری‌ انفجاری اخیر این سیاست امپریالیستی است که با اشغال اسرائیل و گستاخی آن برخورد جانبدارانه می‌کند. امیدواریم که این درگیری انفجاری برای بسیاری از کشورهای عرب و غیرعرب، که روابطشان را با دولت اشغالگر عادی کرده‌اند و از کنار مسئلهٔ فلسطین گذشته‌اند، فرصتی باشد تا در این موضعشان تجدیدنظر کنند و برای برقراری صلح جامع و عادلانه در خاورمیانه و خروج همهٔ قدرت‌های امپریالیستی، به‌ویژه آمریکا و متحدانش که حضور غیرقانونی [در این منطقه] دارند،‌ بکوشند.

حمایت پیگیر شما رفقا از مبارزهٔ مردم ما و ابراز همبستگی مداوم با آن، شمایی که نیرویی بین‌المللی هستید که بیشترین تعهد را به موضع اصولی حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم دارید، بسیار مهم است. مشتاقانه امیدوار به تقویت بیشتر این موضع از راه اعمال فشار برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستیم، به‌ویژه فشار از جانب کشورهای اروپایی که پارلمان‌هایشان تصمیم گرفته‌اند فلسطین را به رسمیت بشناسند. همچنین، از راه پیوستن به کارزار بایکوت، خودداری از سرمایه‌گذاری [در اسرائیل]، و تحریم اسرائیل (BDS) و تشدید این کارزار تحریمی علیه اسرائیل می‌توان این موضع اصولی را تقویت کرد. اطمینان داریم که حمایت شما حزب‌های برادر از مبارزهٔ ما ادامه خواهد داشت. به شما اطمینان می‌دهیم که حزب و مردم ما به مبارزه‌شان ادامه خواهند داد و این جنایت‌ها آنها را از ادامهٔ پیکار، تا زمانی که حقوق برحق آنها تأمین شود، باز نخواهد داشت. مبارزان ما همراه با توده‌های مردم در داخل اسرائیل، که حزب کمونیست اسرائیل و متحدانش در خط مقدم آن قرار دارند، برای دستیابی به هدف‌های برابری و مبارزه با جنایت و نژادپرستی مبارزه می‌کنند.

در پایان، همبستگی کامل خود را با حزب‌های برادری ابراز می‌کنیم که در معرض یورش بی‌رحمانهٔ رژیم‌های سرمایه‌داری قرار دارند که در برخی کشورها تا آنجا پیش می‌روند که این حزب‌ها را غیرقانونی اعلام می‌کنند. این حزب‌ها در سنگر دفاع از منافع ملت و طبقهٔ کارگر کشورشان و منافع جامعهٔ بشری در راه رهایی، آزادی، پیشرفت، عدالت اجتماعی، و سوسیالیسم پیکار می‌کنند. همچنین، همبستگی خود را با ملت‌هایی ابزار می‌کنیم که در معرض اشغال، تجاوز، مداخله، و محاصره قرار دارند، به‌ویژه در یمن، سوریه، لیبی، عراق، قبرس، کوبا، ونزوئلا، و دیگر ملت‌های جهان که با این تهدیدها مواجه‌اند.

بار دیگر، به شما درود می‌فرستیم و برای حزب‌های شما پیشرفت‌های بیشتر آرزو می‌کنیم.

زنده باد همبستگی انترناسیونالیستی میان ملت‌ها.

متن سخنرانی رفیق عقل طغز، دبیر بین المللی حزب مردم فلسطی

ازمیر، ترکیه، ۲۸ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۲  (۲۰ -۲۲ اکتبر ۲۰۲۳)

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۹۳، ۱ آبان ۱۴۰۲

رویترز از رویکرد جدید آمریکا در خاورمیانه پرده برداشت

مقاماتی به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری رویترز گفته‌اند: ارتش ایالات متحده در حال انجام اقدامات جدیدی از جمله افزایش نظارت بر خاورمیانه برای محافظت از نیروهای خود در این منطقه با افزایش نگرانی‌ها در مورد حملات حماس است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این مقامات که نام‌شان عنوان نشده است، گفته‌اند: ... رویترز از رویکرد جدید آمریکا در خاورمیانه پرده برداشت

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

کاخ‌سفید: آمریکا به صورت روزانه به اسرائیل کمک می‌کند

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز در مصاحبه ای اعلام کرد: آمریکا به صورت روزانه به اسرائیل کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، الجزیره اعلام کرد که «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اِم اِس اِن بی سی» ادعا کرد: ما سخت تلاش می‌کنیم تا ... کاخ‌سفید: آمریکا به صورت روزانه به اسرائیل کمک می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

کوربین: لندن به ویران شدن غزه به دست اسرائیل چراغ سبز نشان داده‌ است

رهبر سابق حزب کارگر انگلیس در سخنانی به شدت از سیاستمداران کشورش انتقاد کرده و گفت که آنها به اسرائیل چراغ سبز نشان می‌دهند تا نوار غزه را ویران کند. به گزارش ایسنا، جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر انگلیس با حضور در میان تظاهرکنندگان در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در گفت‌وگو ... کوربین: لندن به ویران شدن غزه به دست اسرائیل چراغ سبز نشان داده‌ است

ادامه

آپارتایت, آزادی, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, حقوق دموکراتیک, صلح, غرب اروپا, گزارش

سازمان صندوق نجات کودکان: دست کم ۲۰۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند + فیلم

یک سازمان انگلیسی مردم‌نهاد در امور کودکان اعلام کرد، از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین، دست کم ۲۰۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند. به گزارش ایسنا، سازمان «صندوق نجات کودکان» یک سازمان بین‌المللی خیریه که به کودکان نیازمند کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند، در بیانیه‌ای عنوان کرد: طی ۱۷ روز اخیر ... سازمان صندوق نجات کودکان: دست کم ۲۰۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند + فیلم

ادامه

اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, صهیونیسم, فلسطین, فیلم, کودکان