قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

تجمع اعتراضی کارگران سیمان لردگان برای تحقق مطالبات صنفی

تعدادی از کارگران کارخانه خاورسیمان پارسیان واقع درشهرستان لردگان خواستار مشخص شدن وضعیت مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در چهار محال بختیاری گفت: خواسته اصلی کارگران خاور سیمان پارسیان واقع در دهستان ریگ که به کارخانه سیمان لردگان شهرت دارد، پرداخت معوقات مزدی سال گذشته و عیدی، افزایش حقوق ... تجمع اعتراضی کارگران سیمان لردگان برای تحقق مطالبات صنفی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

چامسکی؛ ما در حال پیش روی به سوی پرتگاه هستیم

شبه فاشیسم در امریکا در حال پیش روی است. ما در حال پیش روی به سوی پرتگاهی هستیم که هیچ راه بازگشتی از آن وجود نخواهد داشت. چهار سال دیگر ترامپیسم ممکن است توازن قوا را برهم زند.

 

فرارو- زمانی که صحبت از برنامه‌های حمایت اجتماعی می‌شود ایالات متحده در میان همتایان اقتصادی خود در جایگاهی عقب‌تر قرار دارد. برای مثال، در مورد مرخصی با حقوق والدین. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته پیرامون نظام مرخصی والدین، از میان ۴۱ عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و اتحادیه اروپا، ایالات متحده تنها کشوری بود که یک هفته مرخصی با حقوق را برای والدین اجباری نکرده است. هم چنین، زیرساخت‌های در آستانه فروپاشی در امریکا از جمله پل ها، جاده‌های در حال تخریب و سیستم‌های آب و انرژی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

 

به دلایل خاص تاریخی و سیاسی، امریکا هرگز یک دولت رفاه اجتماعی را به سبک اروپایی آن ایجاد نکرد. با این وجود، از زمان انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری امریکا و به دلیل فشارهای جناح مترقی حزب دموکرات لوایحی برای پر کردن این شکاف ارائه شده اند.

 

در بودجه نوسازی فهرست بلند بالایی از برنامه‌های اجتماعی برای کاهش شکاف امریکا با همتایان لیبرال دموکرات آن کشور در مورد برنامه‌های حمایت اجتماعی وجود دارد. هم چنین، مبارزه با بحران آب و هوایی نیز در لوایح در نظر گرفته شده اند. با این وجود، دموکرات‌های به اصطلاح میانه رو (در واقع، راستگرا) در کنگره از روز نخست مخالف چنین سیاست‌های مترقی‌ای بوده‌اند.

 

«نوام چامسکی» در مصاحبه تازه‌ای با سایت مستقل خبری – تحلیلی Truthout به بحث در مورد چالش تصویب بودجه هزینه‌ای مورد نیاز بایدن و پیامدهای سیاسی شکست دموکرات‌ها در انجام اصلاحات اجتماعی و آب و هوایی پرداخته است. در ادامه پاسخ‌های او ذکر خواهند شد.

 

به نظر می‌رسد جناح راست حزب دموکرات که به اشتباه «میانه رو» نامیده می‌شود به دلایلی خاص از طرفداران ترامپ پیروی می‌کنند. دست سنگین دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا از روی مسائل برداشته نشده است. او صاحب پایگاه رای حزب جمهوری خواه است که به طور فزاینده‌ای رادیکال شده است. این سیستم غرق در فساد است. فسادی که طبیعی شده است.

 

«جو منشن» سناتور ویرجینیای غربی که دلال فروش زغال سنگ بوده است مسلما با طرح حذف سوخت فسیلی مخالفت می‌کند و یا سناتور «کریستن سینما» از ایالت آریزونا طرح اصلاحات قیمت‌گذاری دارو را رد می‌کند چرا که پول زیادی از صنایع داروسازی کسب کرده است. با این وجود، پوسیدگی سیستم امریکا عمیق‌تر از این مسائل است.

 

ایالات متحده نظام سیاسی تک حزبی دارد. حزب تجاری با دو جناح به نام‌های دموکرات و جمهوری خواه. در گذشته، جمهوری خواهان بیش‌تر به دغدغه‌های ثروتمندان و شرکت‌ها متعهد بودند. با این وجود، با ایجاد جنگ طبقانی یک طرفه به نام نئولیبرالیسم در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان اکنون دیگر با وضعیت یک حزب سیاسی مواجه هستیم. از زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر»، دموکرات‌ها نیز از جمهوری خواهان عقب نماندند و به حزبی متشکل از متخصصان حرفه‌ای و مشاوران مالی وال استریت تبدیل شده‌اند حزب دموکرات جانب دشمنان سرسخت طبقه کارگر را گرفته است.

 

در مورد جمهوری خواهان، استراتژی آنان از زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» آن بوده تا رای دهندگان را در مورد مسائل فرهنگی بسیج کنند از برتری سفید پوستان گرفته تا مسئله جنجال برانگیز سقط جنین، آزادی حمل اسلحه، خانواده‌های سنتی پدرسالار، خداوند (در مورد طرفداران مسیحی انجیلی یا اونجلیکال). بدین ترتیب آنان توانسته‌اند دست کم در رقابت باقی بمانند و از ویژگی‌های عمیقا غیر دموکراتیک نظام انتخاباتی و مزایای آن برای پایگاه رای عمدتا روستایی خود استفاده کنند.

 

اکنون در کنگره لوایح برای خدمات اجتماعی معطل مانده‌اند آن هم در نهایت وقاحت. مرخصی زایمان با حقوق در ایالات متحده وجود دارد. این در حالی است که در بزرگترین کشور بعدی در نیمکره ما یعنی در برزیل حدود چهار ماه مرخصی با حقوق به زنان ارائه می‌شود. این مرخصی، علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی همگانی، آموزش عالی رایگان و سایر مزایای عمومی است که تقریبا در همه نقاط جهان یافت می‌شوند. این بدان معناست که ثروتمندترین کشور جهان (امریکا) با مزایای بی‌نظیر، مرخصی همراه با حقوق را به مادران ارائه نمی‌کند.

 

اخیرا یکی از ستون نویسان اصلی روزنامه «فایننشال تایمز» لندن به کنایه نوشته بود اگر سناتور برنی سندرز در آلمان بود می‌توانست در انتخابات حزب دست راستی دموکرات مسیحی شرکت کند. نظام اجتماعی و اقتصادی ما در قالب یک دولت تک حزبی به طور چشمگیری محصول دوران جنگ طبقانی شرورانه پس از ریگان است.

 

وضعیت همواره این گونه نبود. در دهه ۳۰ میلادی زمانی که قاره اروپا تسلیم فاشیسم شد امریکا مسیری به سوی سوسیال دموکراسی را بر روی موجی از فعالیت‌های کارگری طی می‌کرد و دولتی دلسوز مردم را ایجاد کرد. سال‌ها پیش از آن، امریکا پیشگام آموزش عمومی توده‌ای بود که سهم مهمی در دموکراسی و عدالت اجتماعی داشت. در آن زمان اروپا عقب افتاده‌تر از امریکا بود.

 

این که اکنون اروپا از یک سوسیال دموکراسی پاره پاره شد حمایت می‌کند و امریکا به تجربه شبه فاشیستی ترامپ روی آورده که درصدد برچیدن آموزش عمومی بوده فراتر از طنز است. همه این موارد ریشه در دکترین‌های به اصطلاح «آزادی خواهانه» میلتون فریدمن، جیمز بوکانان و دیگر شخصیت‌هایی دارند که با حمله به «بیش از حد بزرگ شدن دولت» علیه نهاد آموزش اقدام کرده‌اند.

 

تلاش بایدن برای حرکت امریکا به سمت هنجاری انسانی‌تر و رعایت شده در بسیاری از کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هنوز نمرده، اما عملا در کنگره توسط نمایندگان خنثی و بی‌اثر شده است.

 

جمهوری خواهان به شدت مخالف این مسیر هستند. شبه فاشیسم در امریکا در حال پیش روی است. ما در حال پیش روی به سوی پرتگاهی هستیم که هیچ راه بازگشتی از آن وجود نخواهد داشت. چهار سال دیگر ترامپیسم ممکن است توازن قوا را برهم زند.

 

شاید در اینجا پرسیده شود آیا راهی برای دفع پیامدهای سیاسی این روند وجود دارد؟ خیر، در محدوده نظام سیاسی عمیقا فاسد و غیردموکراتیک فعلی این موضوع امکان‌پذیر نیست. تنها راهی که تا به حال کار کرده و می‌تواند کارساز باشد فشار توده مردمی است.

کشاورزان هندی با مقاومت خود روی مودی را کم کردند!

مودی مجبور شد امروز (جمعه) سه قانون بخش کشاورزی را که باعث شد تا کشاورزان در سراسر هند بیش از یک سال علیه آن دست به اعتراض بزنند، لغو کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, عدالت اجتماعی, هندوستان

خیریه نذر اشتغال امام حسینِ رژیم ولایی و تشدید استثمار زحمتکشان

توافق در روابط کار یعنی آن چیزی که نماینده کارگر وکارفرما، بحث کرده و به آن رسیده‌اند؛ شما که ادعا می‌کنید مزد باید توافقی باشد آیا کارفرمایان حاضرند کارگران را در کارخانه سهامدار کنند و درسود و زیان در کنارهم شریک باشند بعد درخصوص مزد توافقی اظهارنظر کنند؟!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

راغفر؛ روش دولت برای تامین هزینه ، دزدی رسمی از جیب مردم است + ویدئو

راغفر درباره حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گوید: اگر کسانی که این حرف را می‌زنند مسئولیت پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن را می‌پذیرند و برای این کار واقعاً تنبیهی قرار می‌دهند، انجام دهند و عده‌ای هم مسئولیت این تصمیم را بپذیریند. اما وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید و مردم اعتراض می‌کنند هیچ کسی پاسخگو ... راغفر؛ روش دولت برای تامین هزینه ، دزدی رسمی از جیب مردم است + ویدئو

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, ویدیو

دولت و مجلس امروز دشمنی با قانون کار و معیشت کارگران را علنی کرده‌اند

بیست و نهم آبان ماه، سالروز تصویب قانون کار است اما امسال در آستانه این اتفاق مهم، نمایندگان مجلس امضا جمع کرده‌اند تا با الحاق یک تبصره به ماه ۴۱ قانون کار، مزد توافقی را در این مرحله برای کارگران روستایی قانونی کنند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری