درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

مالزی در حال مذاکره با چین و کنار زدن دلار

«انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی ضمن درخواست برای گفت‌و‌گو با چین برای حل مناقشات بر سر دریای چین جنوبی، کنار زدن دلار از تبادلات تجاری دوجانبه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نخست وزیر مالزی خواستار گفت‌و‌گو برای حل و فصل مناقشه بر سر دریای چین جنوبی شد و اعلام کرد این مناقشه، «حل نشدنی» نیست.

انور ابراهیم در مصاحبه با روزنامه انگلیسی زبان «چاینا دیلی» چین اعلام کرد برای ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی، هیچ راه حل آسانی وجود ندارد و تا زمانی که گفت‌و‌گو وجود دارد امکان حل مشکل وجود دارد.

نخست وزیر مالزی در شرایطی این سخنان را مطرح کرد که او هفته گذشته به پکن سفر و با مقام‌های چین دیدار کرده بود.

وی به چاینا دیلی گفت: «معتقدم که هیچ راه حل آسانی برای آن مشکل وجود ندارد. همانطور که ما یکدیگر را دوست می‌دانیم و به گفت‌و‌گو ادامه می‌دهیم، این مشکل حل نشدنی نیست».

ابراهیم ضمن ابراز خرسندی از موافقت رهبران چین برای انجام گفت‌و‌گو درباره مناقشه در دریای چین جنوبی گفت: «من می‌گویم مواردی که ما (مالزی و چین) بر سر آن توافق کردیم ۹۵ درصد است و پنج (درصد) که اختلاف داریم و این نباید مشکلی ایجاد کند».

مالزی، برونئی، کامبوج، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام در دریای چین جنوبی بر سر تملک برخی مناطق و کشتیرانی در آن با چین اختلافاتی دارند و آمریکا در مخالفت با مواضع چین از مواضع آن کشورها حمایت کرده است.

انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی در جریان سخنرانی روز سه شنبه (دیروز) در پارلمان این کشور درباره سلطه دلار و سرمایه گذاری آمریکا در مالزی صحبت کرد.

او به قانونگذاران مالزیایی گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که کشوری مانند مالزی همچنان به دلار آمریکا برای جذب سرمایه گذاری در این کشور وابسته باشد».

نخست وزیر مالزی افزود، باید میان مالزی و دیگر کشورها برای استفاده از ارزهای ملی مذاکراتی صورت گیرد

به گفته او، بانک مرکزی مالزی در جریان سفر اخیر او به چین او با مقامات پکن پیشنهادی را درباره استفاده از ارز ملی دو کشور در امور تجاری ارائه کرده است.

نخست‌وزیر مالزی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت مالزی به اکثریت کشورهایی که دیگر نمی‌خواهند از دلار آمریکا در معاملات تجاری استفاده کنند، می پیوندد یا خیر اینطور جواب داد: «موضوع مهم‌تر در مورد “صندوق پول آسیا” و مرحله ابتدایی آن است که من در مقام وزیر دارایی پیشنهادش را داده بودم که در آسیا با استقبال خوبی مواجه نشد زیرا در آن زمان دلار آمریکا بسیار قوی بود».

وی در پارلمان مالزی افزود: «اما اکنون با قدرت اقتصادی چین، ژاپن و (دیگر کشورها) فکر می‌کنم این پیشنهاد حداقل در مورد صندوق پول آسیا باید مورد مذاکره قرار گیرد و بتوان از رینگیت (واحد پولی مالزی) بر این اساس استفاده کرد».

اظهارات نخست وزیر مالزی در حالی مطرح شد که هفته گذشته توافق چین و برزیل برای حذف دلار از مبادلات تجاری این دو کشور خبرساز شد.

۲۹ مارس (نهم فروردین ماه) بود که بانک‌های مرکزی برزیل و چین توافق کردند تا یک مرکز کلرینگ برای معامله به یوان ایجاد کنند. چین از سال ۲۰۰۹ تاکنون بزرگترین شریک تجاری برزیل محسوب می‌شود.

«پدرو کاستا جونیور» استاد دانشگاه سائوپائولوی برزیل می‌گوید روی آوردن چین و برزیل به استفاده از ارزهای ملی در معاملات تجاری دوجانبه پیامدهای جدی را در منطقه آمریکایی لاتین خواهد داشت.

وی گفت: این نخستین بار نیست که چین چنین اقدامی را تجربه می کند. این کشور همین حالا با بیست و پنج کشور دیگر به یوآن معامله می کند که در منطقه آمریکای لاتین آرژانتین از جمله این کشورهاست.

رویترز؛ تلاش بن سلمان برای ایجاد تعادل در منطقه، بدون کمک آمریکا

ولیعهد ‌عربستان سعودی تلاش دارد تا تعادل روابط خارجی کشورش در خاورمیانه را دوباره تنظیم کند به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «محمد بن سلمان»، ولیعهد ‌عربستان سعودی تلاش دارد تا تعادل روابط خارجی کشورش در خاورمیانه را دوباره تنظیم کند. وی در این زمینه تلاش دارد با دشمنان قدیمی وارد همکاری شده و ... رویترز؛ تلاش بن سلمان برای ایجاد تعادل در منطقه، بدون کمک آمریکا

ادامه

آمریکا, اسراییل, اقتصادی, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, عربستان سعودی, گزارش

چرا کشورهای عربی به سازمان «شانگ‌های» روی آورده‌اند؟

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با تغییر سیاست خارجی خود بویژه نگاه به شرق به عضویت در سازمان بین‌المللی نظیر «شانگهای» روی آورده‌اند که کارشناسان بین‌المللی علت آن را در تغییر معادلات جهانی و حرکت جهان به سمت نظام چند قطبی می‌دانند. به گزارش ایرنا پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» امروز چهارشنبه در گزارشی به بررسی ... چرا کشورهای عربی به سازمان «شانگ‌های» روی آورده‌اند؟

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکا, اقتصادی, اوکراین, بریکس, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شانگ‌های, عربستان سعودی, قطر, مقاله

گلوبال تایمز: دلار رو به افول و هیمنه آمریکا در حال فروپاشی است

روزنامه «گلوبال تایمز» افول جایگاه دلار به عنوان یک ارز جهانی را به دلیل فروپاشی هیمنه آمریکا، اجتناب ناپذیر توصیف کرد و نوشت که دلار در حال از دست دادن جایگاه خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه «گلوبال تایمز»، چین و برزیل به تازگی با کنار گذاشتن دلار آمریکا، برای ... گلوبال تایمز: دلار رو به افول و هیمنه آمریکا در حال فروپاشی است

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, برزیل, تحریم, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فرانسه, مقاله

کارشناس فرانسوی: همه برای سرنگونی پادشاه دلار بسیج شده‌اند

رنو ژیرار، تحلیلگر فرانسوی در مقاله ای برای فیگارو نوشت که ایالات متحده خود را در چاهی انداخته است که نتیجه آن پیشروی اجتناب ناپذیر جهان به سمت دلارزدایی است. به گزارش اسپوتنیک، رنو ژیرار، در ادامه نوشت: “آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان ابزار فشار سیاسی بر سایر کشورها استفاده می‌کنند که این ... کارشناس فرانسوی: همه برای سرنگونی پادشاه دلار بسیج شده‌اند

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, بریکس, تحریم, چین, خبر, روسیه, غرب, فرانسه, گزارش