چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

چرا کشورهای عربی به سازمان «شانگ‌های» روی آورده‌اند؟

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با تغییر سیاست خارجی خود بویژه نگاه به شرق به عضویت در سازمان بین‌المللی نظیر «شانگهای» روی آورده‌اند که کارشناسان بین‌المللی علت آن را در تغییر معادلات جهانی و حرکت جهان به سمت نظام چند قطبی می‌دانند.

به گزارش ایرنا پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» امروز چهارشنبه در گزارشی به بررسی علل نگاه به شرق کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دور شدن از منظومه متحدان آمریکا پرداخت و نوشت: با توجه به کاهش علاقه آمریکا به خاورمیانه و تحولات داخلی آن و درگیری شدید بیش از یکساله بین روسیه و اوکراین و پیامدهای بین‌المللی مختلف، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به تدریج به سمت اردوگاه شرقی روی آورده‌اند تا منافع سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنند و نقش خود را در سطح بین‌المللی توسعه دهند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این حرکت کشورهای عربی خلیج فارس، گسترش چشمگیر مشارکت با چین و روسیه و پیوستن به سازمان‌هایی از جمله «شانگهای» و «بریکس» است که سعی در کاهش هیمنه جهانی غرب و حذف نظام تک‌قطبی دارند.

در ۲۸ مارس، کابینه عربستان سعودی با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که روسیه و چین در آن حضور دارند موافقت کرد.

عربستان سعودی تنها کشور حاشیه خلیج فارس نیست که به این سازمان می‌پیوندد زیرا در سپتامبر گذشته قطر یادداشتی برای پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان شریک گفتگو امضا کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه همچنین در سپتامبر ۲۰۲۲ شروع روند پیوستن کویت، امارات و بحرین به یک سازمان را اعلام کرد.

این در حالی است که با توجه به کاهش نقش آمریکا و رشد منافع مشترک بین پکن و مسکو از یک سو و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، چین و روسیه شروع به توسعه قدرت خود در منطقه عربی به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در همه سطوح اعم از اقتصادی، سیاسی یا نظامی کردند.

چین و روسیه پیش از توسعه قراردادهای نظامی با برخی از کشورهای خلیج‌فارس که منجر به تقویت روابط سیاسی می‌شود، در سایه فرصت‌های گرانبهای سرمایه‌گذاری و تجاری که هر دو طرف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، از دروازه اقتصادی وارد منطقه شدند.

«حسن الدعجه» استاد مطالعات راهبردی و مشاور موسسه «کمربند و جاده» در دانشگاه پکن می‌گوید که سازمان شانگهای در حال حاضر شامل حدود ۲۰ کشور از جمله اعضای «کامل»، «ناظر» و «شریک در گفتگو» است.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری الخلیج آنلاین افزود: این سازمان (شانگهای) گسترش خواهد یافت و بیشتر کشورهای عربی، آفریقایی و آسیایی را شامل می‌شود و همانند اجلاس گروه ۲۰ شامل اقتصادهای برتر جهان است و ممکن است بعدا” به یک ائتلاف نظامی تبدیل شود زیرا یکی از مفاد این سازمان حفاظت از موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی کشورهای عضو است.

استاد مطالعات راهبردی و مشاور موسسه «کمربند و جاده» در دانشگاه پکن اضافه کرد: اما در مورد دلایل پیوستن کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سازمان بنا بر آنچه مشاهده می‌شود، این دلایل کاهش نفوذ غرب به رهبری آمریکا در منطقه و ایجاد شرکا و رقبای جدید در سطح سیاست بین‌المللی به ویژه در خاورمیانه از جمله چین و روسیه است.

این کارشناس مسائل سیاسی، احیای روابط ایران و عربستان با میانجیگری پکن را موفقیت چین و شکست نفوذ آمریکا در خاورمیانه دانست.

وی گفت: با این حال، این به معنای پایان کامل نفوذ غرب نیست و منافع بین شرق و غرب برای کشورهای خلیج فارس و بقیه کشورهای منطقه متعادل خواهد ماند.

الدعجه افزود: این عقب‌نشینی غرب این فرصت را به کشورهای عربی برای پیوستن به سازمان‌هایی که چین و روسیه پایه‌گذاری کرده‌اند مانند شانگ‌های و بریکس می‌دهد.

وی اظهار داشت: کاهش نفوذ سیاسی آمریکا در منطقه همانند کاهش نفوذ انگلیس پس از تجاوز سه جانبه به مصر در سال ۱۹۵۶ است.

استاد مطالعات راهبردی و مشاور موسسه «کمربند و جاده» در دانشگاه پکن اشاره کرد که در آن دوره نفوذ انگلیس از بین رفت و نفوذ آمریکا جایگزین آن شد و اکنون نفوذ اردوگاه‌های غرب و شرق در منطقه تقسیم شده است.

وی بیان کرد که این تقسیم‌بندی ناشی از کاهش نفوذ آمریکا و اجازه دادن به بسیاری از کشورهای عربی برای حرکت آزادانه و داشتن گزینه‌های متعددی است که از طریق آن‌ها می‌توانند منافع ملی خود را بدون توجه به منافع آمریکا پایه‌گذاری کنند.

الدعجه تاکید کرد که کشورهای خلیج فارس می‌دانند چگونه منافع خود را هدایت و چگونه برای ثبات سیاسی و اقتصادی منطقه تلاش کنند، بنابراین پیوستن آن‌ها به چنین سازمانی تاثیر مثبتی بر آن‌ها و به طور کلی بر منطقه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز عقیده کرد که پیوستن به چنین سازمان‌هایی نقش بین‌المللی اقتصادی و سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش می‌دهد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و آن را به بزرگترین ائتلاف سیاسی منطقه‌ای در جهان تبدیل می‌کنند و اغلب در غرب از سازمان همکاری شانگهای به عنوان «ائتلاف شرقی» نام برده می‌شود.

گلوبال تایمز: دلار رو به افول و هیمنه آمریکا در حال فروپاشی است

روزنامه «گلوبال تایمز» افول جایگاه دلار به عنوان یک ارز جهانی را به دلیل فروپاشی هیمنه آمریکا، اجتناب ناپذیر توصیف کرد و نوشت که دلار در حال از دست دادن جایگاه خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه «گلوبال تایمز»، چین و برزیل به تازگی با کنار گذاشتن دلار آمریکا، برای ... گلوبال تایمز: دلار رو به افول و هیمنه آمریکا در حال فروپاشی است

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, برزیل, تحریم, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فرانسه, مقاله

کارشناس فرانسوی: همه برای سرنگونی پادشاه دلار بسیج شده‌اند

رنو ژیرار، تحلیلگر فرانسوی در مقاله ای برای فیگارو نوشت که ایالات متحده خود را در چاهی انداخته است که نتیجه آن پیشروی اجتناب ناپذیر جهان به سمت دلارزدایی است. به گزارش اسپوتنیک، رنو ژیرار، در ادامه نوشت: “آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان ابزار فشار سیاسی بر سایر کشورها استفاده می‌کنند که این ... کارشناس فرانسوی: همه برای سرنگونی پادشاه دلار بسیج شده‌اند

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, بریکس, تحریم, چین, خبر, روسیه, غرب, فرانسه, گزارش

پسر ترامپ، زلنسکی را «پردرآمدترین هنرپیشه سال» معرفی کرد!

پسر دونالد ترامپ با اشاره به کمک‌های هنگفت آمریکا به کی‌یف گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و کمدین سابق، “پردرآمدترین بازیگر سال ۲۰۲۲” است! به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، دونالد ترامپ جونیور، پسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اینستاگرام خود تصویری را از صفحه توییتر “دیلی لود” به اشتراک گذاشت ... پسر ترامپ، زلنسکی را «پردرآمدترین هنرپیشه سال» معرفی کرد!

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, انگلستان, اوکراین, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, کانادا, گزارش

تقابل تجاری اروپا و آمریکا + فیلم

متحدانی که در تحولات اوکراین در یک زمین مشترک شانه به شانه روبروی روسیه ایستاده‌اند حالا در عرصه تجاری خود را روبروی یکدیگر می‌بینند. متحدانی که در تحولات اوکراین در یک زمین مشترک شانه به شانه روبروی روسیه ایستاده‌اند حالا در عرصه تجاری خود را روبروی یکدیگر می‌بینند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, اوکراین, روسیه, غرب, فیلم, گزارش