قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

نشریه آمریکایی «پالتیکو» اوضاع ارتش اوکراین را به لحاظ تسلیحات و تعداد سربازانش ناگوار دانسته و معتقد است که کی‌یف در آستانه شکست از روسیه قرار دارد. به گزارش ایسنا، روزنامه پالتیکو در مطلبی با عنوان «اوکراین به سمت شکست به پیش می‌رود» به قلم «جیمی دتمر»، تحلیگر بخش اروپای این نشریه نوشته است: «کافی ... پالتیکو: اوکراین در مسیر شکست است

ادامه

آمریکا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

نشریه پولیتیکو شکست ارتش اوکراین در نبرد با روسیه را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش‌بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می‌شود. نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد ... پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لوکاشنکو: بین دولت زلنسکی و ارتش اوکراین اختلاف افتاده است

لوکاشنکو گفته که بین دولت زلنسکی و ارتش اوکراین اختلاف افتاده و انتظار می‌رود نتایج آن در آینده نزدیک مشاهده شود.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در یک نشست به صورت زنده مدعی شد: درگیری بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و ارتش رو به شدت است. تنها نیروهای مسلح اوکراین هستند که می‌توانند بگویند “ما باید به توافق برسیم در غیر این صورت اوکراین ممکن است از روی زمین محو شود.”

 

به گفته وی، “همه چیز در اوکراین به رئیس جمهوری بستگی ندارد بلکه به ارتش مربوط میشود. ارتش در اوکراین در حال از بین رفتن است. آنها هیچ دورنمایی را نمی‌بینند. نگاهی به غرب اوکراین بیندازید؛ لهستانی‌ها به دنبال جدا کردن اوکراین هستند. انتظار چنین روندی می‌رود.”

 

رئیس جمهوری بلاروس همچنین گفت که بر این باور است “مردم اوکراین باید حرف خود را بزنند چون رئیس جمهوری چیزی برای گفتن ندارد. این واقعا عادی نیست وقتی که مردم اوکراین چیزی برای خوردن ندارند، غلات این کشور به اروپا منتقل می‌شود.”

 

لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که همانند بسیاری از شهروندان بلاروسی از اقدام روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و افزود: روسیه نمی‌تواند ببازد، روسیه نمی‌تواند در اوکراین شکست بخورد. من و بسیاری از بلاروسی‌ها از روسیه در این مورد حمایت می‌کنیم.

 

رئیس جمهوری بلاروس افزود: غرب، روسیه را یک متخاصم می‌داند آنها ما را هم به همین مساله متهم می‌کنند. اما اینطور نیست.

 

زلنسکی هیئت اوکراینی را در گروه تماس منحل کرد

 

براساس حکمی که در وبسایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شد، ولودیمیر زلنسکی رسما هیئت اوکراینی را در گروه تماس که به دنبال صلح برای شرق اوکراین بود، منحل کرد.

 

به گزارش خبرگزاری تاس، در این سند آمده است: «حکم شماره ۱۶۷/۲۰۲۰ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین – در رابطه با هیئت اوکراینی که در گروه سه‌جانبه تماس شرکت داشت و به تاریخ ۵ مه ۲۰۲۰ برمی‌گردد – باطل و فاقد اعتبار قانونی اعلام می‌شود.»

 

به طور کلی، این حکم که روز پنجشنبه در وبسایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شد، شش فرمان ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را درخصوص هیئت اوکراینی در گروه تماس لغو می‌کند.

 

به لطف گروه تماس – متشکل از نمایندگان روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و اوکراین – مذاکرات در سطوح مختلف در قالب گروه نرماندی (روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) انجام شد. در نتیجه، توافقنامه‌هایی پیرامون صلح و آتش‌بس در دونباس (موسوم به توافق‌نامه مینسک) در سپتامبر ۲۰۱۴ و فوریه ۲۰۱۵ امضا شد.

 

یکی از شروط مهم توافقنامه‌ها این بود که اوکراین اصلاحاتی را در زمینه تمرکززدایی از جمله قانونی در مورد وضعیت ویژه مناطق خاص در دونتسک و لوهانسک در داخل کشور انجام دهد. با این حال، روند مذاکرات به دلیل اینکه کی‌یف از اجرای شروط سیاسی توافق صلح مینسک خودداری کرد، متوقف شد. کی‌یف مذاکرات در گروه تماس را زمان ریاست پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین طولانی کرد و سپس به شروع ریاست ولودیمیر زلنسکی (۲۰۱۹) رسید. در واقع، کی‌یف تمایلی به ایجاد گفت‌وگویی مستقیم با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک نشان نداد اما خواستار کنترل بر مرز دونباس با روسیه بود.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، ولودیمیر زلنسکی، «ایوان باکانوف»، رئیس‌ دستگاه امنیتی و «ایرینا وندیکتوف»، دادستان کل اوکراین را نیز پیش از این برکنار کرده بود.

لاوروف: تبعیت نکردن ۸۰ درصد کشورها از تحریم‌های غرب علیه روسیه شکست سیاست تحریم‌‌هاست

وزیر خارجه روسیه با اشاره به باج ندادن بخش اعظم کشورهای جهان به غرب برای تحریم مسکو، گفت مسکو نیز دیگر هیچ حسابی روی آمریکا نخواهد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

وزیر خارجه آلمان؛ زمستان تاریک مهم نیست، اوکراین در اولویت است

در ادامه سیاست سران اروپا در حمایت از تحریم انرژی روسیه به هر قیمتی، وزیر خارجه آلمان گفت اوکراین در هر شرایطی اولویت وی است و مهم نیست آلمان‌ها چه فکری می‌کنند یا زندگی‌شان چقدر سخت می‌شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, اوکراین, بلژیک, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا