انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

یک مقام فرانسوی که در پارلمان اروپا نیز حضور دارد تاکید کرد فرانسه با ارسال سلاح به اسرائیل در کشتار مردم غزه دخیل است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا در جریان حضور در برنامه Grand Rendez-Vous از موضع دولت کشورش در قبال جنگ اسرائیل در نوار غزه که وارد ... دست خون‌آلود فرانسه در نسل‌کشی غزه

ادامه

اروپا, استعمار, اسراییل, تحلیل, جهان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین, نسل کشی

پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

رئیس‌جمهور آنگولا: چینی‌ها برای آفریقا سرمایه، فناوری و اشتغال به ارمغان آورده‌اند

«ژوآو مانوئل گونسلوس لوورنسو» اخیرا برای دیداری رسمی به چین سفر کرد. وی در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» گفت که توسعه چین باعث شگفتی جهان شده است. او از چین بخاطر کمک به آنگولا در دوران سختی تقدیر نمود و از حضور شرکت‌های چینی بیشتر در این کشور برای سرمایه گذاری ... رئیس‌جمهور آنگولا: چینی‌ها برای آفریقا سرمایه، فناوری و اشتغال به ارمغان آورده‌اند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آنگولا, استعمار, جنوب آفریقا, جهان, چین, شرق آسیا, غرب, کشاورزی, گزارش

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

لاوروف: نمی‌توان پذیرفت که آفریقا حوزه نفوذ انحصاری اروپا باشد

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه «مالی» ضمن انتقاد از سیاست استعماری جدید کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه گفت امکان ندارد روسیه بپذیرد آفریقا حوزه نفوذ انحصاری اروپا باشد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «عبدالله دیوب» همتای مالیایی خود در مسکو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است همکاری روسیه با این کشور آفریقایی بر روابط آن با فرانسه تأثیر بگذارد، گفت: شاهد تلاش فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای تحمیل هژمونی خود بر این یا آن منطقه در جهان هستیم اما این تلاش‌ها مورد پسند ما نیست.

 

لاوروف توضیح داد: اتحادیه اروپا سال‌هاست که با توسعه روابط مسکو با صربستان، بوسنی و هرزگوین و دیگر کشورهای حوزه غربی بالکان مخالفت کرده است.

 

وی فاش کرد: «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه سابق فرانسه و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سال گذشته در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نگرانی خود را درباره توسعه روابط مسکو با آفریقا به ویژه کشور مالی ابراز داشتند.

 

لاوروف با بیان اینکه بورل و لودریان موضع خود را مبنی بر اینکه آفریقا «منطقه مسئولیت، نفوذ و منافع اتحادیه اروپا است» توجیه کردند، خاطرنشان ساخت: البته من نمی‌توانم چنین استدلال‌هایی را بپذیرم، زیرا توجیهات منعکس کننده استعمار نوین است.

 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: پژواک این گذشته استعماری امروز هم احساس می‌شود، به ویژه با توجه به مرزهایی که آنها بدون در نظر گرفتن هیچ عامل دیگری غیر از رویکردهای استعماری خود ترسیم کرده‌اند و اکنون دوستان آفریقایی ما با مشکلات ناشی از آن رو به رو هستند.

 

لاوروف در پایان این نشست خبری خاطرنشان کرد که در آن جلسات به همکاران اروپایی یادآور شد که خودشان بدون تردید راهبردهای مختلفی را در مورد مناطق اطراف روسیه تدوین و به کشورهای منطقه تحمیل می‌کنند. البته این صرف نظر از میزان مداخله اروپا در اوکراین از زمان استقلال این کشور در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته تا کنون است.

روسیه؛ اتحادیه اروپا استقلال خود را به نفع آمریکا برای همیشه کنار می‌گذارد

وزیر امور خارجه روسیه در جلسه شورای سیاست خارجی و دفاعی کشورش با بیان اینکه هیچ کسی از راهزنی دولتی غرب در امان نیست، گفت اوکراین تنها یک ابزار برای غرب با هدف تعمیق نظام جهانی تک قطبی است.

ادامه

اروپا, استعمار, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, غرب, گروه ۷, ناتو

کشف بقایای چهار هزار جسد در چاه‌های مربوط به دوره استعمار در الجزائر

الجزائر اعلام کرد، چندین حلقه چاه را در مناطق مختلف این کشور کشف کرده که حاوی اجساد چهار هزار نفر مربوط به دوره جنگ علیه استعمار فرانسه بوده است.

ادامه

استعمار, الجزایر, تاریخ, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, شمال افریقا, غرب اروپا, فرانسه

نخست‌وزیر صلح‌طلب جزایر سلیمان و دست پیش آنگلو‌ساکسون‌ها

پس از آنکه یک مقام نامشخص دولت استرالیا، جزایر سلیمان را به دلیل توافقنامه امنیتی با چین به «خصومت فزاینده» متهم کرد، اسکات موریسون نخست وزیر این کشور نیز نگرانی‌های کانبرا را نسبت به توافقنامه امنیتی این همسایه کوچکش با چین تشریح کرد.

ادامه

استرالیا, استعمار, اقیانوسیه, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, کانادا, گزارش, نیوزلند

امپریالیسم همچون پدیده‌ای دیرپا

یک برداشت نادرست رایج وجود دارد که تلاش قدرت‌های پیشرفته صنعتی برای حفظ کنترل سرچشمه‌های طبیعی مستعمره‌های پیشین پایان یافته است.

ادامه

استعمار, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان تجارت جهانی, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

رئیس‌جمهوری آرژانتین خطاب به انگلیس؛ جزایر فالکلند “آرژانتینی بوده، هستند و خواهند بود”

همزمان با چهلمین سالگرد آغاز جنگ آرژانتین و انگلیس بر سر مجمع‌الجزایر فالکلند، دولت آرژانتین بار دیگر بر حق حاکمیت خود بر این منطقه تاکید کرد و از انگلیس خواست تا حضور نظامی خود در این جزایر را کنار بگذارد.

ادامه

ارژانتین, اسپانیا, استعمار, امریکای لاتین, انگلستان, تحلیل, جهان