روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

لاوروف: صبر روسیه از اقدامات غرب سر آمده است

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به گسترش تنش در جهان کمک می کنند، گفت: صبر مسکو از اقدامات آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سر آمده است.

 

به گزارش ایرنا از مسکو  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج فعالیت‌های دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۲۱ با اعلام اینکه آمریکا و متحدانش به دنبال ساخت پایگاه های نظامی در اطراف روسیه هستند، افزود: صبر روسیه در مقابل اقدامات غرب سر آمده است.

 

وی گفت ناتو در تلاش است تا اوکراین و کشورهای اسکاندیناوی را به صفوف خود جذب کند.

 

لاوروف با بیان اینکه روند سیاست خارجی ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آشکارا به عنوان مهار جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه اعلام شده است، افزود: غرب همزمان برای گسترش مصنوعی ترکیب ائتلاف آتلانتیک شمالی، به ویژه برای کشاندن اوکراین به آن تلاش می کند.

 

لاوروف اظهار داشت: حتی اگر اوکراین به ناتو نپیوندد، استقرار تسلیحات تهاجمی و پایگاه های نظامی آمریکا در دریای آزوف دومین خط قرمز روسیه است.

 

وی افزود: روسیه آمادگی هر تحریمی از سوی غرب و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی را دارد.

 

پیش از این، ستون نویسان نیویورک تایمز گفته بودند که چرا اوکراین نمی‌تواند در آینده نزدیک به ناتو بپیوندد. به عقیده آنها، متحدان اروپایی ناتو در مورد لزوم پیوستن اوکراین به این ائتلاف تردید دارند و برای پذیرش عضو جدید، اجماع همه کشورها لازم است. ناظران خاطرنشان می کنند که روسیه اهرم اقتصادی بر کشورهای اتحادیه اروپا دارد، بنابراین متحدان اروپایی نمی خواهند روابط با مسکو را خراب کنند.

 

ائتلاف آتلانتیک شمالی در نشست بخارست در آوریل ۲۰۰۸ بیانیه ای سیاسی به تصویب رساند که «اوکراین و گرجستان در نهایت به عضویت ناتو خواهند رفت.» در فوریه ۲۰۱۹،  اوکراین اصلاحاتی را در قانون اساسی این کشور برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی را تصویب کرد.  کی یف تاکنون عنوان  شریک ناتو  را دریافت کرده است.

 

روسیه  در انتظار پاسخ آمریکا به تضمین های امنیتی است

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت که روسیه در حالی که منتظر پاسخ ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی دولتی است، برای هرگونه تحولی آماده می شود.

 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که مسکو منتظر پاسخ کتبی از سوی ایالات متحده است و روسیه دلایلی برای این باور دارد که ایالات متحده «ضرورت انجام این کار را به سرعت، به طور ملموس و روی کاغذ درک کرده است و می‌داند که روسیه برای مدت نامحدود منتظر نخواهد ماند و برنامه هایی برای پایان دادن به این روند، البته، وجود دارد».

 

لاوروف تصریح کرد:  «همه می‌‌دانند که چشم انداز دستیابی به توافق به ایالات متحده امریکا بستگی دارد و اگر پیشنهادات طرف روسی رد شود، روسیه به نفع امنیت خود عمل خواهد کرد.

 

در ۳ ژانویه، رهبران روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بیانیه مشترکی درباره “جلوگیری از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته ای و کاهش خطرات استراتژیک” صادر کردند. سران این کشورا مطمئن هستند که هیچ برنده ای در یک جنگ هسته ای وجود ندارد و هرگز نباید آن را آغاز کرد. همچنین، رهبری این کشورها برتعهد خود به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) تاکید کردند.

 

در ۱۰ ژانویه، رایزنی در مورد پیشنهادهای مسکو در مورد تضمین امنیت دولتی در ژنو به پایان رسید. همانطور که ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی خاطرنشان کرد، رفع تنش در جهان به اقدامات سیاستمداران آمریکایی بستگی دارد، آنها مجبور خواهند شد یا پیشنهادات روسیه را بپذیرند یا مسئولیت عواقب احتمالی فقدان تضمین را بر عهده بگیرند.

 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، امکان استقرار موشک های روسی در ونزوئلا و کوبا را برای پاسخ به اقدام های برتری جویانه نظامی آمریکا بعید ندانست.

 

ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه که سرپرستی هیات روسیه در مذاکرات با آمریکا در مورد امنیت راهبردی در ژنو را برعهده داشت، روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اینترنتی روسی ار. آی. ت.و در مورد امکان استقرار موشک های روسی در کوبا و ونزوئلا، چنین احتمالی را رد نکرد.

 

وی گفت: در این مورد نمی‌خواهم امکان صد درصدی استقرار موشک های روسیه (در کوبا و ونزوئلا) را تایید کنم و در همین حال چنین احتمالی را رد نمی کنم.

 

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که طرف روسی از درست بودن پیش بینی ها (در مورد مقاصد نظامی آمریکا و ناتو) خرسند نیست، افزود: هیچ مورد غیرمنتظره ای در این زمینه وجود ندارد.

 

ریابکوف توضیح داد: مساله اصلی این است که آمریکا و همپیمانان این کشور در ناتو به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی در مسائل کلیدی ازجمله عدم گسترش ناتو و استقرار زیرساخت های ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، حاضر به سازش و مصالحه نیستند.

 

وی افزود: در مورد امکان اینکه روسیه و ناتو حاضر به سازش با مسکو شوند، من طرفدار گفت و گو هستم و معتقدم که همواره گفتمان بهتر از رویارویی و سکوت و تظاهر و افتادن به دام است.

 

ریابکوف با بیان اینکه تا لحظه آخر امید وجود دارد، ادامه داد: اما در این مورد (اختلافات امنیتی روسیه و غرب) به احتمال زیاد چنین نیست و اطمینان خاطر که این گونه امیدی تحقق بیابد وجود ندارد.

 

وی به پاسخ های احتمالی روسیه به اقدام های آمریکا و غرب ازجمله استقرار ناوهای حامل موشک های روسی در سواحل کوبا و ونزوئلا اشاره کرد.

 

به عقیده کارشناسان، در صورت استقرار تسلیحات موشکی روسیه در ونزوئلا و کوبا، وضعیتی شبیه بحران کارائیب که با استقرار موشک های شوروی در کوبا در دوره حکومت جان کندی رییس جمهوری وقت آمریکا و در بحبوحه جنگ سرد رخ داد، بین مسکو و واشنگتن تکرار خواهد شد.

 

بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲  یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

 

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دوجانبه برگزار شد.

 

مقام های روسیه و ناتو روز چهارشنبه در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد پیشنهادهای امنیتی مطرح شده توسط وزارت خارجه روسیه در دسامبر با هدف کاهش تنش بین مسکو و بلوک غرب با یکدیگر دیدار کردند.

 

الکساندر گروشکو معاون وزیر امورخارجه روسیه که سرپرستی هیات روسی در مذاکرات دیروز در بروکسل را برعهده داشت پس از گفت و گوها اعلام کرد : ناتو نشان داد هیچ فضایی برای دستور کار مشترک بین روسیه و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) وجود ندارد.

 

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: دیدار روز چهارشنبه شورای ناتو – روسیه مستقیم و صریح بود اما اختلافات زیادی وجود داشت و ائتلاف ناتو نشان داد که هیچ فضایی برای دستور کار مشترک مثبت وجود ندارد.

 

گروشکو افزود: نشست امروز دقیقاً به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر تضعیف امنیت اروپا که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم اختصاص داشت.

 

این دیپلمات روسیه یادآورشد : یکی از این عوامل گسترش مداوم ناتو به سمت روسیه است و این به طور جدی وضعیت امنیتی ما را وخیم تر می کند و خطرات غیرقابل قبولی برای امنیت ما ایجاد می کند که ما با آن مقابله خواهیم کرد.

 

“ینس استولتنبرگ” دبیرکل ناتو نیز در واکنش به اظهارات این مقام روسی گفت: این ائتلاف نظامی سیاست درهای باز و متقابلا حق خود برای افزایش قوا در نزدیکی روسیه کنار را نخواهد گذاشت.

 

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود: ما بر سر حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی هیچ یک از کشورهای اروپایی مصالحه نخواهیم کرد.

رویت شدن زیردریایی هسته‌ای روسیه در نزدیکی سواحل آمریکا

زیردریایی هسته‌ای روسیه که ۱۶ موشک بالیستیک «بولاوا» با خود حمل می‌کند به صورت غیرمنتظره‌ای در سواحل ایالات متحده ظاهر شد و باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در واشنگتن شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کوبا, ناتو, ونزوئلا

آمریکا بزرگترین ویرانگر جهانی؛ ۳۳۷ هزار حمله هوایی به کشورها

ارتش ایالات متحده و نیروهای هوایی آن در ۲۰ سال گذشته بیش از ۳۳۷ هزار بمب و موشک بر روی کشورهای دیگر ریخته یا شلیک کرده‌اند که به طور متوسط ۴۶ حمله هوایی در هر روز برای دو دهه است.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سوریه, عراق, مقاله