عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

پِپه اسکوبار (Pepe Escobar) کارشناس و ناظر کهنه‌کار امور بین‌الملل اعلام کرد که حمله تروریستی دولتی به مرکز دیپلمالتیک ایران در دمشق، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, اسکوبار افزود: اسراییل با حمله تروریستی به دمشق کنوانسیون وین در مورد مصونیت دیپلماتیک را نقض کرد، همچنین ... کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایران, برزیل, بریکس, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شانگ‌های, فرانسه, کره جنوبی, گزارش, مالت, ناتو

رئیس‌جمهوری چین: پکن و مسکو مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته‌اند

شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین امروز سه‌شنبه، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: پکن و مسکو مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته‌اند و برای دستیابی به همکاری‌های دوجانبه سودمند تلاش می‌کنند. به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر دو روزه خود به چین امروز نیز ... رئیس‌جمهوری چین: پکن و مسکو مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته‌اند

ادامه

اورآسیا, بریکس, جهان, چین, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, همزیستی مسالمت آمیز

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

لاوروف: بریکس در افزایش پرداخت با پول های ملی موفق بوده است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در ادامه سفر آفریقایی خود، با اشاره به در دسترس نبودن دلار آمریکا و موفقیت بریکس در افزایش مبادلات دوجانبه بازرگانی با پول های ملی، گفت: کشورهای عضو بریکس برای افزایش پرداخت ها با پول های رایج در معاملات و عملیات مالی، فعالانه تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ لاوروف پس از دیدار با ثولی دلادلا وزیر امور خارجه استواتینی گفت: افزون بر رشد سریع سهم پول های رایج در معاملات میان کشورهای عضو پیمان بریکس، آنان طرح هایی برای پاسخ دادن به نیاز به ایجاد پول واحد دارند.

به گفته لاوروف؛ علت این احساس نیاز بسیار ساده است: ناتوانی برای وابستگی و اعتماد به سازوکارهایی که در دست کسانی قرار دارد که هر زمان بخواهند، بتوانند تقلب کرده و از اجرای تعهداتشان خودداری کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژوئن به مجمع بازرگانی بریکس گفت که پنج اقتصاد نوپدید درون این گروه شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، باید سامانه ذخیره سازی بین المللی بر اساس سبد پول های رایج بریکس، ایجاد کنند. گر چه ایجاد نظام پولی برای اعضا شاید سال ها طول بکشد، اما نتیجه پایانی ممکن است ایجاد تعادلی میان نظام غربی وابسته به دلار و سبد پولی بریکس باشد.

بریکس یک انجمن غیررسمی متشکل از بزرگ ترین اقتصادهای در حال رشد و توسعه جهان است که در ۲۰۰۶ برای تقویت همکاری میان این کشورها و یافتن و در پیش گرفتن رویکرد مشترکی در برابرچالش های اقتصادی جهان، تاسیس شد.

به گزارش دوم بهمن ماه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «مزووکیلی ماکیتوکا» سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با اعلام میزبانی کشورش از نشست آتی سران گروه «بریکس» گفت که ۱۳ کشور از جمله چند کشور عربی علاقه مند به پیوستن به این گروه هستند.

وی با بیان این موضوع که نیمی از این۱۳ کشور درخواست رسمی خود را ارائه کرده اند، افزود: ۶ کشور نیز برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده اند که انتظار می رود اولویت برای پذیرش با کشورهایی باشد که زودتر درخواست خود را ارائه کرده اند.

وی اضافه کرد: در میان متقاضیان ایران، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دو کشور آفریقایی الجزایر و مصر هم حضور دارند.

سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با بیان اینکه همه کشورهای عضو بریکس از توسعه این گروه استقبال می کنند، ادامه داد: لازم است برای پذیرش اعضای جدید راهکارهایی تعریف شود و بررسی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این سازمان پیوست و از آن زمان تاکنون تعداد اعضای بریکس توسعه نیافته است.

به گفته ماکیتوکا، برای حضور در نشست بعدی بریکس که اوت آینده در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، از همه سران کشورهای عضو از جمله «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دعوت خواهد شد که البته حضور وی به تصمیم کرملین بستگی خواهد داشت.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است. بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است.

برای نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران این کشورها در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

آفریقای جنوبی رئیس سازمان بریکس در سال ۲۰۲۳ است، سال گذشته تعدادی از کشورها در سراسر جهان مانند الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

این سازمان به طور گسترده به عنوان باشگاهی از کشورها محسوب می شود که به دنبال مقابله با سلطه آمریکا هستند.

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه (۳ تیر ۱۴۰۱) برگزار شد.

الدی پاندور: حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرد

وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت ما همیشه نگران سلطه دلار بوده‌ایم و حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «نالدی پاندور» در جدیدترین اظهارات خود خواهان جایگزین کردن یک واحد پولی دیگر به جای دلار در تجارت بین‌المللی شده است. به گزارش راشا تودی،  ... الدی پاندور: حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرد

ادامه

آمریکا, افریقا, افریقای جنوبی, بریکس, جنوب آفریقا, جهان, چین, روسیه, گزارش

آفریقای جنوبی، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

آفریقای جنوبی به همراه روسیه و چین قرار است رزمایش دریایی مشترک برگزار کند. به گزارش تسنیم، برخی منابع خبری متعلق  به آفریقای جنوبی از جمله وب سایت دیفنس وب بامداد چهارشنبه به نقل از نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی گزارش دادند که این کشور قرار است به همراه روسیه و چین در ماه فوریه ... آفریقای جنوبی، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

ادامه

افریقای جنوبی, بریکس, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

شی: چین آماده همکاری با روسیه برای حاکمیت جهانی منصفانه است

رییس‌جمهور چین در جریان دیدار روز چهارشنبه با معاون رئیس شورای امنیت روسیه بر آمادگی کشورش برای ایجاد روابط حسنه و همکاری نزدیک با روسیه در راستای یک حاکمیت جهانی منصفانه‌تر تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان دیدار ... شی: چین آماده همکاری با روسیه برای حاکمیت جهانی منصفانه است

ادامه

اتحاد شوروی, بریکس, تحلیل, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا

عزم داسیلوا و پوتین برای تقویت «بریکس»

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری منتخب برزیل و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بر اهمیت «بریکس» (گروه اقتصادهای نوظهور جهان) و تقویت بیش از پیش روابط میان دو کشور تاکید کردند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، روسای جمهوری برزیل و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به تبادل نظر پرداختند و یک منبع نزدیک ... عزم داسیلوا و پوتین برای تقویت «بریکس»

ادامه

آمریکا, افریقای جنوبی, اکوادور, برزیل, بریکس, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, گزارش, هندوستان