بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

قصد آمریکا برای تنبیه همه شرکای نظامی روسیه

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا درباره اقدامات محدودکننده علیه همه کشورهای خریدار تسلیحات نظامی ــ فنی روسیه، به‌استثنای سه کشور‌ هند، ویتنام و اندونزی، به توافق رسیده‌اند.

 

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: فتنه دیگری در رابطه با تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن سایر کشورها در خصوص عدم همکاری نظامی ــ فنی با روسیه فاش شده است. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا درباره اعمال تحریم علیه کشورهای خریدار سلاح از مسکو به توافق رسیده‌اند، در این خصوص تنها سه کشور هند، ویتنام و اندونزی از این امر مستثنا شده‌اند. برای سایر شرکای نظامی روسیه اقدامات محدودکننده اعمال خواهد شد. اعمال فشار بر یکی از کشورها، یعنی ترکیه، از هم‌اکنون تقویت شده است.

 

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷به ابتکار عمل قانون مصوبه کنگره درباره «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم‌ها»CAATSA برای اعمال محدودیت‌های خاص علیه کشورهای خریدار تسلیحات نظامی روسیه موظف گردید. البته دولت دونالد ترامپ برای دستیابی به حق تصمیم‌گیری مستقل درباره اینکه چه کشوری باید تنبیه و چه کشوری نشود ماه‌ها تلاش کرد. میان این کشورها کاخ سفید تحریم علیه هند، ویتنام و اندونزی را غیرسازنده می‌داند، چرا که مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند تا روابط خود با این کشورها از جمله در زمینه نظامی ــ فنی را گسترش دهند و نگران آن هستند که چنین تحریم‌هایی به این روند آسیب برساند.

 

روسیه و آمریکا در بازار فروش تسلیحات نظامی مشتریان مشترکی دارند

 

بر اساس اطلاعات مؤسسه تحقیقات مسائل جهانی استکهلم ‌SIPRI، سهم آمریکا در بازار جهانی صادرات تسلیحات نظامی، ۳۴ درصد و سهم روسیه ۲۲ درصد است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و استرالیا، اصلی‌ترین خریداران سلاح‌های آمریکایی هستند و کشورهای هند، چین و ویتنام نیز بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی روسیه به‌شمار می‌روند.

 

در این بین برخی کشورها مشتری تسلیحاتی هر دو کشور محسوب می‌شوند، بر اساس این اطلاعات، کشوری مانند هند، در طول سال‌های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷، ۶۲ درصد از تسلیحات خود را از روسیه و ۱۵ درصد آن را از آمریکا خریداری کرده است.

 

این شاخص برای کشور مصر ۲۱ درصد و ۲۶ درصد است، برای عراق ۲۲ درصد و ۵۶ درصد، برای پاکستان ۱۲ و ۶ درصد، برای بنگلادش ۱۶ و ۵ درصد، برای کویت ۳ درصد و ۸۸ درصد و برای افغانستان هم ۲۷ و ۶۰ درصد است.

 

اکنون نمایندگان کمیته‌های تخصصی مجلس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا درباره پارامترهای تأمین مالی پنتاگون در سال ۲۰۱۹ به توافق رسیدند. پیش‌نویس این قانون و گزارش مربوطه و همچنین یادداشت تفاهم پایانی در نتیجه مذاکرات نمایندگان کنگره در تاریخ ۲۳ جولای (اول مرداد ماه) منتشر گردید.

 

در قانون تخصیص بودجه دفاعی پنتاگون، تنبیهی برای ترکیه به‌خاطر تمایل به خرید سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس‌ــ۴۰۰ از روسیه در نظر گرفته است. مقامات آمریکایی پیش از این بارها درباره امکان ‌تجدیدنظر در فروش جنگنده‌های اف‌ــ‌۳۵ آمریکایی به ترکیه هشدار داده بودند و اکنون این مسئله به‌طور دقیق در آخرین نسخه پیش‌نویس قانون بودجه دفاعی مصوبه کنگره مشخص شده است. اکنون چهار شرط برای تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه در نظر گرفته شده که از جمله آنها گزارشی کامل درباره همکاری‌های نظامی ــ فنی بین ترکیه و روسیه می‌باشد.

 

انتظار می‌رود که اعضای مجلس نمایندگان درباره متن مورد توافق بودجه تا آخر ماه جولای رأی‌گیری نموده و در مجلس نیز این رأی‌گیری تا آخر تابستان انجام شود. سپس این سند روی میز دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت. بر اساس این قانون، هزینه‌های نظامی آمریکا، ۷۱۶ میلیارد دلار اختصاص یافته است.

تسنیم

توافق اقتصادی ترامپ – یونکر و کاهش خطر جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهوری آمریکا و مقام‌های اتحادیه اروپا برای رساندن تعرفه‌ها، موانع و سوبسیدها به “صفر” توافق کردند تا بلکه جنگ تجاری میان آنها پس از ماه‌ها بن‌بست به پایان برسد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر

ترامپ خواستار لغو همه تعرفه های گمرکی با اروپا شد

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت محلی، در آستانه سفر رئیس کمیسیون اروپا به این کشور، پیشنهاد داد که واشنگتن و دولت های عضو اتحادیه اروپا همزمان همه تعرفه‌ها و موانع تجاری وضع شده را لغو و به سوی تجارت آزاد حرکت کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, فرانسه, کانادا, مکزیک

نشنال اینترست: چین سرمایه‌داری آمریکا را به‌چالش کشیده است

تارنمای نشنال اینترست ضمن اشاره به اینکه جنگ تجاری می تواند به امنیت اقتصادی آمریکا آسیب بزند، نوشت که «مدل این کشور از نظام سرمایه داری و دمکراسی لیبرال از سوی چین به چالش کشیده شده است.»

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, شرق آسیا

راشا تودی: اثرات جنگ تجاری به خود آمریکا برگشت/ ۲.۵ میلیارد پوند گوشت آمریکا خریدار ندارد

راشا تودی اعلام کرد: عواقب جنگ تجاری که آمریکا آغازگر آن بود به خود این کشور برگشته و ۲.۵ میلیارد پوند گوشت تولیدی کشاورزان آمریکا در انبارها مانده و صادر نمی‌شود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, مکزیک