قدرت‌های اروپایی در تلاش برای هموار کردن تحریم‌های بیشتر علیه نظام سوریه

فرانسه، انگلیس و آلمان تلاش دارند تا امروز (دوشنبه) اعضای اتحادیه اروپا را به محکوم کردن کمپین هوایی روسیه در سوریه متقاعد کرده و راه را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نظام بشار اسد هموار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد تا به تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده شهر حلب سوریه ادامه دهد. این نهاد سیاسی – اقتصادی می‌گوید که قصد کمک برای پایان جنگ سوریه را دارد و در راستای حمایت از آمریکا برای توقف بمباران شرق حلب عمل می‌کند اما اختلاف‌نظرهایی درباره استراتژی در قبال روسیه وجود دارد.

دیدار امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ پس از مذاکرات آمریکا در لوزان و لندن، شدیدترین لحن انتقاد علیه عملیات‌های روسیه در شرق حلب خواهد بود. رهبران اتحادیه اروپا پنج‌شنبه دیدار می‌کنند تا در مورد اقدامات آتی گفت‌وگو کنند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس پیش از عزیمت به لوکزامبورگ گفت: حیاتی است که فشارهایمان را افزایش دهیم. ما پیشنهادهای زیادی ارائه کردیم از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نظام سوریه و حامیان آنها و اقداماتی که موجب شود عاملان جرایم جنگی به دادگاه کیفری بین‌المللی بروند. آمریکا هم در حال بررسی تحریم‌های بیشتر است.

در پیش‌نویس بیانیه دیپلماتیکی که امروز منتشر می‌شود، وزرای اتحادیه اروپا “تشدید فاجعه‌بار” حملات دولت سوریه برای باز پس‌گیری منطقه شرق حلب را محکوم خواهند کرد.

طبق پیش‌نویسی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، آنها می‌گویند که حملات هوایی به بیمارستان‌ها و غیرنظامیان “ممکن است جرایم جنگی” باشد و از “سوریه و متحدانش” خواهند خواست تا برای محاکمه به دادگاه کیفری بین‌المللی بروند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که اتحادیه اروپا همچنین خواستار آتش‌بس با نظارت، تلاش جدید برای آغاز مذاکرات صلح با حضور فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دسترسی فوری برای ارسال کمک امدادی اتحادیه اروپا خواهد شد.

با این حال انگلیس و فرانسه با حمایت آلمان قصد دارند تا پا را فراتر بگذارند و خواستار تحریم اقتصادی علیه ۲۰ سوری شوند که به هدایت حملات علیه غیرنظامیان متهم هستند. آنها می‌خواهند که افراد فوق به لیست تحریم‌های کنونی اتحادیه اروپا که شامل حدود ۲۰۰ سوری است، اضافه شوند. تحریم‌های کنونی شامل تحریم‌ نفتی و تسلیحاتی و ممنوعیت داد و ستد با بانک مرکزی سوریه است.

پاریس و لندن احتمالا پنج‌شنبه سایر رهبران اتحادیه اروپا را به اعمال ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های حدود ۱۲ روس که به گفته آنها در درگیری سوریه دخیل هستند، ترغیب خواهند کرد. با این حال، این طرح‌ها در دستور کار امروز نیست و حتی ممکن است با واکنش متحدان روسیه از جمله یونان، قبرس و مجارستان روبرو شود. آنها نگران هستند که با صحبت درباره تحریم‌ها کرملین را خشمگین کنند.

این در حالی است که فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت، وزرای این اتحادیه ممکن است تعداد بیشتری از سوری ها را “به اتهام نقض حقوق بشر یا جرایم جنگی” به فهرست تحریم‌های این اتحادیه اضافه کنند. موگرینی گفت: مطمئنا چنین احتمالی مطرح است.

با این حال رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایده اعمال تحریمها علیه روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد را مطرح نکرده است.