سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

حمایت بلژیک از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

بلژیک حمایت خود را از عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد. به گزارش ایسنا، حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک ضمن تاکید بر حمایت کشورش از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، خاطرنشان کرد که این امر نخستین گام به‌سوی برقراری صلح است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمعه همین هفته (۲۱ اردیبهشت‌ ماه) ... حمایت بلژیک از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

ادامه

آمریکا, انگلیس, بلژیک, جهان, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

فرمانده تیپ پیاده نظام ارتش اسرائیل کشته شد

ارتش اسرائیل از کشته شدن فرمانده تیپ پیاده نظام «ناحال» در جریان درگیری‌ها با نیروهای مقاومت فلسطین خبر داد.

به گزارش ایسنا، ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، فرمانده تیپ «ناحال» در مقابله با یکی از نیروهای فلسطینی در نزدیکی گذرگاه «کرم ابو سالم» واقع در جنوب اراضی اشغالی کشته شد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای در صفحه ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد، سرهنگ یوناتان اشتاینبرگ، فرمانده تیپ ناحال، در مقابله با  یکی از نیروهای فلسطینی در نزدیکی گذرگاه «کرم ابوسالم» کشته شد.

در این بیانیه همچنین آمده است، اشتاینبرگ، ۴۲ ساله ساکن شهرک «شوماریا»، در جریان درگیری میان نیروهای اسرائیل و یک گروه فلسطینی کشته شد.

در بیانیه مذکور آمده است، او در مسیرش با یک نیروی مسلح فلسطینی مواجه شد و طی تبادل آتش در نزدیکی گذرگاه «کرم ابو سالم» کشته شد.

فرمانده شاخه نظامی حماس صبح شنبه (۱۵ مهر) و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی در اطراف غزه، آغاز عملیات طوفان‌الاقصی را اعلام کرد.

بر اساس آخرین آمارها تاکنون ۳۵۰ اسرائیلی در این حملات کشته و ۱۵۹۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از آغاز نبرد طوفان الاقصی تا این لحظه ۲۳۲ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. این وزارت همچنین اعلام کرد که آمار مجروحان در نوار غزه نیز به ۱۶۹۷ نفر رسیده است.

گاردین: حملات حماس شبیه یک «فیلم سورئال» است

در سرتاسر تل‌آویو و سرزمین‌های اشغالی، جوامع تقسیم‌شده در اوج ناباوری شاهد صحنه‌هایی از حمله بی‌سابقه حماس هستند؛ صحنه‌هایی که «درست مثل یک فیلم» رخ می‌دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: فیلم‌های منتشر شده از فلسطینی‌ها حاکی از فروریختن دیوارها و حصارهایی است که طی ۱۶ سال گذشته ۲.۳ میلیون نفر را در نواز غزه محصور کرده بود و این فیلم‌ها که تا صبح امروز منتشر شده غیرقابل تصور بوده‌اند. در این میان فیلم‌های دیگری هم منتشر شده که نیروهای اسرائیلی را در محاصره و با دست‌وپای بسته نشان می‌دهند.

«خالد الطویل» ۴۹ ساله از شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه گفت: اگر از هر فلسطینی بپرسید که بهترین سناریو برای خاتمه این اشغال چیست، آن‌ها هرگز چیزی شبیه به این نمی‌گویند. و اگر از هر اسرائیلی بپرسید که بدترین سناریو چه خواهد بود، هرگز چنین چیزی نخواهند گفت. این شبیه به یک فیلم است. ما وارد تونلی شده‌ایم که نمی‌دانیم پایان آن چه خواهد بود.

گاردین در ادامه با توصیف حملات بی‌سابقه حماس علیه اسرائیل و آنچه طی دیروز رخ داده، گفت که این اتفاقات روز شنبه برای همه مردم «سورئال» بوده است.

یک اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفت: «واکنش آهسته ارتش و پلیس، اسرائیلی‌ها را شوکه و عصبانی کرده است. ما سلاخی می‌شویم. ارتشی وجود ندارد. ساعت‌هاست که مردم التماس می‌کنند.»

فرمانده شاخه نظامی حماس صبح شنبه و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی در اطراف غزه، آغاز «عملیات طوفان‌الاقصی» را اعلام کرد.

جنبش مقاومت فلسطین حمله بزرگی را از غزه آغاز و طی آن به چندین مکان در جنوب سرزمین‌های اشغالی حمله کرد و تأسیسات نظامی را هدف گرفت و در تعدادی از نقاط مرز را شکست. در جریان این حملات، طیف وسیعی از تجهیزات نظامی اسرائیل منهدم و نیروهای زیادی کشته و یا به اسارت درآمدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تشدید تنش‌ها را «جنگ» توصیف کرده و از فراخوان نیروهای ذخیره برای تقویت بیشتر صفوف ارتش این رژیم خبر داده است. بر این اساس ارتش اسرائیل کار تخلیه ساکنان شهرک‌های اشغالی غلاف غزه را آغاز کرد.

تسلط گردان‌های القسام بر پایگاه «رعیم» و هلاکت یک فرمانده صهیونیست

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس تصاویری از کنترل بر پایگاه نظامی «رعیم» مقر فرماندهی لشکر غزه در ارتش اسرائیل منتشر کرد. همچنین روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نوشت که تبادل آتش بین نیروها و مبارزان فلسطینی در شهرک «بئیری» و نزدیک شهرک «زیکم» در جریان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شهاب، این گردان‌ها تصاویری از کنترل رزمندگان خود بر پایگاه نظامی «رعیم» مقر فرماندهی لشکر غزه اسرائیل در اولین روز از نبرد طوفان الاقصی منتشر کردند.

گردان‌های القسام اعلام کرد، رزمندگانش این ماموریت را انجام داده و بعد هم در سلامت به نوار غزه بازگشتند.

همچنین رسانه عبری گزارش داد: سرهنگ سهار مخلوف فرمانده گردان ۴۸۱ ارتباطات در جریان درگیری با گردان‌های القسام در مقر لشکر غزه در پایگاه نظامی رعیم کشته شد.

این گردان‌ها در سومین اطلاعیه نظامی اعلام کرد، رزمندگان القسام با پشتیبانی توپخانه همچنان در چندین حوزه درگیری داخل اراضی فلسطین اشغالی در حال نبرد با نیروهای اشغالگر هستند.

رئیس سابق موساد:

شلیک هزاران موشک از غزه فراتر از تصور است

رئیس سابق سرویس موساد اسرائیل اعلام کرد، هیچ نوع هشداری دریافت نشده است و عملیات طوفان الاقصی در غلاف غزه یک غافلگیری تمام عیار بود.

به گزارش ایسنا، افرایم هالوی، رئیس سابق موساد به شبکه سی ان ان گفت: ما نمی‌دانستیم که آنها این تعداد موشک دارند و انتظار نداشتیم به اندازه امروز موثر باشند.

وی گفت، تاکنون بیش از ۳۰۰۰ موشک از نوار غزه شلیک شده است و این فراتر از خیال است.

رئیس سابق موساد گفت، عملیات طوفان الاقصی که حماس از دیروز شروع کرده یک حمله منحصربه فرد است. این نخستین بار است که مقاومت غزه به عمق اراضی اشغالی نفوذ کرده و بر شهرک‌ها کنترل پیدا می‌کند.

وی معتقد است که این موشک‌ها پس از قاچاق از طریق دریا، در نوار غزه تولید می‌شوند و حماس احتمالاً می‌تواند بدون اجازه به نیروهای اسرائیلی برای کشف نقشه‌هایش، پرتاب آزمایشی انجام دهد.

شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که هزاران موشک به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است و ده ها نیروی مقاومت به عمق اراضی اشغالی نفوذ کردند و درگیری‌ها هنوز در چندین نقطه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در جریان است.

جروزالم پست نیز گزارش داد که برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهند که حدود ۷۵۰ اسرائیلی همچنان مفقود هستند.

نیروهای مقاومت در عملیات طوفان الاقصی، «شمار زیادی» از نظامیان صهیونیست را به اسارت گرفته‌اند.

همچنین طبق گزارش‌ها، ژنرال «نمرود الونی» فرمانده سابق لشکر غزه در ارتش اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت اسیر شده است.

«طوفان الاقصی»؛ شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در برابر مقاومت

بنابراین مقاومت فلسطین در این عملیات غافلگیری‌های زیادی برای اسرائیلی‌ها داشت و گوشه‌ای از توان نظامی خود را به نمایش گذاشت، رسانه‌های اسرائیل با انتقاد از عملکرد ارتش این رژیم در برابر نیروهای مقاومت، بیان کردند که فلسطینی‌ها کنترل چند شهرک را در دست گرفته اند و ارتش اسرائیل نتوانسته اقدامی انجام دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شنبه را یک روز سخت برای فلسطین اشغالی دانست و گفت: جنبش حماس به دنبال «اسرائیل» است.

وی اعلام کرد: آنچه امروز اتفاق افتاد، بی‌سابقه بود و ارتش اسرائیل انتقام خواهد گرفت و ضرباتی سخت را به حماس وارد می‌کند.

تلاش رژیم اسرائیل برای عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی و همچنین تداوم اشغالگری و جنایت علیه فلسطینیان از دلایل مهم انجام عملیات طوفان الاقصی بود .

همچنین وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری تنش میان فلسطین و اسرائیل و حفاظت از غیرنظامیان و نیز خویشتن‌داری شد.

در این بیانیه آمده است، عربستان تحولات بی‌سابقه میان شماری از گروه‌های فلسطینی و نیروهای رژیم اشغالگر را که منجر به افزایش سطح خشونت در تعدادی از جبهه‌ها شده است، از نزدیک دنبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان تاکید شده است که این کشور بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع به دنبال تداوم اشغالگری و محرومیت ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات آن هشدار داده است. همچنین مجدداً خواستار «برعهده گرفتن مسئولیت جامعه جهانی و فعالسازی روند مسالمت‌آمیز صلح شد» که مورد قبول باشد و منجر به راهکار تشکیل دو دولتی در راستای برقراری امنیت و صلح در منطقه و حفاظت از غیرنظامیان شود.

اسنودن: برنامه‌های جاسوسی نتانیاهو علیه حماس کارساز نبوده است

ادوارد اسنودن، افسر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سخنانی پس از عملیان «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه اسرائیل و شکست مفتضحانه این رژیم، به تمسخر کابینه تندرو رژیم اشغالگر و نخست‌وزیر آن پرداخت. به گزارش ایسنا، ادوارد اسنودن در پیامی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) با اشاره به رسوایی بدافزار جاسوسی «پگاسوس» نوشت: نتانیاهو ... اسنودن: برنامه‌های جاسوسی نتانیاهو علیه حماس کارساز نبوده است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اسنودن, پیام, جهان, خبر, روسیه, غرب, فلسطین

چین: عمیقا نگران تنش‌ها و خشونت‌های کنونی میان اسرائیل وفلسطین هستیم

وزارت خارجه چین با بیان اینکه عمیقا نگران خشونت‌های کنونی میان اسرائیل و فلسطین است از طرفین خواست خویشتن داری کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین نسبت به تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها در فلسطین و اراضی اشغالی عمیقا ابراز نگرانی کرد. براساس گزارش شبکه سی ان ان، وزارت خارجه چین روز یک ... چین: عمیقا نگران تنش‌ها و خشونت‌های کنونی میان اسرائیل وفلسطین هستیم

ادامه

اسراییل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, فلسطین

حمایت تعدادی از دموکرات‌های کنگره از فلسطین

تعدادی از نمایندگان دموکرات آمریکا ساعاتی پس از آغاز عملیات حماس علیه اسرائیل از حقوق مردم «فلسطین» در برابر این رژیم حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از نمایندگان دموکرات‌ آمریکا که شش عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گروه «جوخه» را هم شامل می‌شود، ساعاتی پس از آن‌که درگیری‌های بین حماس و اسرائیل ... حمایت تعدادی از دموکرات‌های کنگره از فلسطین

ادامه

آپارتایت, آمریکا, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, سوسیالیسم, همبستگی

اعتراض یک نماینده به اقدام جنایتکارانه رئیس کمیسیون اروپا در تایید کشتار فلسطینیان

یک نماینده پارلمان اروپا در واکنش به صحبت‌های اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در مورد اینکه اسرائیل حق دفاع از خود در برابر فلسطینی‌ها را دارد، اعلام کرد که این مقام به طور جنایتکارانه کشتار فلسطینی‌ها را تایید می‌کند. به گزارش ایرنا، کلر دالی امروز یکشنبه در حساب ایکس (توئیتر سابق) خود نوشت که ... اعتراض یک نماینده به اقدام جنایتکارانه رئیس کمیسیون اروپا در تایید کشتار فلسطینیان

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, کویت, گزارش