خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

فارن افرز: کشورها مجبور به انتخاب میان پکن و واشنگتن هستند

نشریه «فارن افرز» در مطلبی با اشاره به رقابت فزاینده میان آمریکا و چین، گزینه پیش‌روی سایر کشورها را چیزی جز انتخاب میان یکی از دو طرف نمی‌داند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از این نشریه آمریکایی، با افزایش رقابت میان چین و آمریکا، کشورها ناگزیر از انتخاب میان یکی از دو طرف هستند. در این بین بسیاری از کشورها به دنبال چنین انتخابی نیستند، چراکه در طول دهه های گذشته منافع اقتصادی و امنیتی بسیاری از قبل همکاری با هر دو طرف بدست آورده اند. از همین رو می‌دانند که جانبداری از یک طرف به معنای چشم پوشی از مزایای طرف مقابل است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست سال ۲۰۲۲ مجمع هند و اقیانوسیه در بروکسل گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای هند-اقیانوس آرام و اروپایی نمی‌خواهند میان انتخاب یکی از این دو طرف [آمریکا یا چین] گیر بیفتند.

فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهوری فیلیپین نیز در اظهاراتی در سال جاری میلادی خاطرنشان کرد که کشورش دنیایی را نمی‌خواهد که به ۲ حزب تقسیم شده و مجبور به انتخاب باشد.

بسیاری از رهبران دیگر از جمله لارنس وانگ معاون نخست وزیر سنگاپور و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امورخارجه عربستان سعودی نیز در سخنانی جداگانه نظراتی مشابه را ارئه کرده اند.

براساس این گزارش، پیام جهان به واشنگتن و پکن روشن است: هیچ کشوری نمی‌خواهد مجبور به تصمیم گیری میان یکی از این دو طرف شود.

اما از سوی دیگر، آمریکا واقعیت موجود را کتمان کرده و می‌گوید هرگز به دنبال ایجاد چنین فضایی نیست. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی در یک نشست خبری گفت: ما از کسی نمی خواهیم که میان ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کند.

لوید آستین وزیر دفاع این کشور هم در اظهاراتی در سنگاپور سخنان بلینکن را تکرار و جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم بر همین مواضع پافشاری کرد.

این نشریه در ادامه می‌نویسد: درست است که واشنگتن بر انتخاب میان یکی از طرفین اصرار ندارد، اما به دلیل وجود پیوندهای گسترده سایر کشورها با چین و حتی خود آمریکا، تلاش این کشور برای ایجاد یک اتحاد منسجم علیه پکن ناموفق خواهد بود و در صورتی که ایالات متحده قطع روابط اقتصادی با چین را ضروری بداند باید منتظر پیامدهای گسترده این امر باشد.

فارن افرز در ادامه گزارش خود، دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را یادآور می‌شود و می‌افزاید: زمانی که وی با اعمال فشار بر متحدانش از آنها خواست مانع ورود فعالیت شبکه ۵ جی شرکت چینی هوآوی به کشورهاشان شوند. در آن زمان پکن خواهان ارائه تضمین به طرف‌های مقابل بود، اما واشنگتن تمام تلاش خود را بکار گرفت تا مانع ورود شبکه‌های ۵ جی شود.

دولت ترامپ حتی تا آنجا پیش رفت که لهستان را تهدید کرد در صورت همکاری با هواوی، نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور را خارج می‌کند. به آلمان هم هشدار داد که در صورت استقبال از هواوی، اشتراک گذاری اطلاعات را محدود خواهد کرد. اما تنها اندکی پس از تهدیدات دولت ترامپ، سفیر چین در آلمان هم متعهد شد که در صورت ممنوعیت فعالیت هواوی در برلین، اقدام تلافی جویانه در پیش می گیرد.

اما کشمکش ها میان چین و آمریکا تنها به دولت ترامپ ختم نشد و در زمان دولت جو بایدن هم ادامه یافت. رئیس جمهوری آمریکا براساس قانون تراشه‌ها و علم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار یارانه به تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌های آمریکایی و خارجی که در آمریکا تولید می‌شوند ارائه کرد مشروط به آنکه از هرگونه معامله برای افزایش ظرفیت تولید تراشه در چین به مدت ۱۰ سال خودداری کنند.

این نشریه از دیگر نمونه‌های فشار آمریکا بر متحدان را ساخت تاسیسات بندری چین در امارات دانسته است. دولت بایدن که نگران بود پکن از طریق این تاسیسات قصد ایجاد یک پایگاه نظامی در امارات داشته باشد، ابوظبی را تحت فشار قرار داد تا این پروژه را متوقف کند.

ابوظبی هم در نتیجه ساخت و ساز چینی ها را متوقف کرد، هرچند براساس اسنادی که به تازگی فاش شده، ساخت این تاسیسات بار دیگر از سر گرفته شده است.

از همین رو این نشریه آمریکایی با رجوع به موارد بالا می افزاید: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که چین در حال افزایش حضور نظامی خود در سطح بین‌الملل است و اقدام به ساخت پایگاه‌های نظامی در برخی کشورها از جمله جیبوتی، کامبوج، گینه استوایی، جزایر سلیمان و جاهای دیگر کرده و از سوی دیگر هم واشنگتن فشار خود را بر متحدانش برای ایستادن در برابر چین افزایش می دهد.

فارن افرز تاکید دارد: بهتر است آمریکا دست از انکار بردارد و در عوض با پذیرش وضعیت موجود حمایت از کشورهای متحد خود را آسان سازد و جایگزین های واقع بینانه ای بجای همکاری با پکن ارائه کند.

این گزارش در عین حال خاطرنشان می کند: از آنجایی که واشنگتن جایگزینی برای هر چیزی که چین می‌سازد ندارد، باید مناطقی را که دارای بیشترین خطرات امنیت ملی هستند شناسایی کرده و به سرعت با شرکای خود برای توسعه جایگزین‌ها همکاری کند.

نویسنده این مطلب همچنین توصیه می‌کند که آمریکا باید تا جایی که امکان دارد از درخواست از کشورها برای کاهش روابط اقتصادی با چین صرفنظر کند. در غیر این صورت تجارت و سرمایه گذاری سایر کشورها با چین را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و در ازای آن متحد کمتری خواهد داشت.

فارن افرز تاکید می‌کند که اگر واشنگتن می‌خواهد شرکای خود را حفظ کند تا در مقابل پکن بایستند، باید حضور و تعهد بیشتری از خود نشان دهد. زیرا تنها در این صورت کشورهای دیگر هزینه‌های جانبداری از آمریکا را می‌پذیرند.

این گزارش در نهایت تاکید می‌کند: بنابراین زمان انتخاب فرا رسیده است. کشورها باید تصمیم بگیرند که سمت واشنگتن باشند و یا در کنار پکن بایستند و آمریکا هم به جای انکار وضعیت موجود، واقعیت را بپذیرد و به کشورهای خارجی برای تصمیم‌گیری درست کمک کند.

کارشناس نظامی ارتش هند: جنگ نیابتی در اوکراین، راهی برای نجات ناتو

یک کارشناس نظامی ارتش هند گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نجات خود، جنگ نیابتی در اوکراین را برگزیده است زیرا در صورت شکست اعتبار خود را از دست خواهد داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اسپوتنیک، سرلشکر پرابدیپ سینگ بهل، کارشناس نظامی هندی، همزمان با نشست سران کشورهای عضو ناتو در لیتوانی اظهار ... کارشناس نظامی ارتش هند: جنگ نیابتی در اوکراین، راهی برای نجات ناتو

ادامه

آمریکا, اروپا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, گزارش, لیتوانی, ناتو, هندوستان

کشتی آموزشی روسی در کوبا؛ نشانه دیگری از تحکیم روابط مسکو- هاوانا

همزمان با اعتراض کوبا به حضور زیردریایی هسته‌ای آمریکا در خلیج گوانتانامو، کشتی آموزشی «پرکوپ» (Perekop) نیروی دریایی فدراسیون روسیه وارد بندر هاوانا شد تا بر خلاف اقدامات تنش‌زای واشنگتن، نشانه دیگری از تحکیم روابط دوجانبه روسیه- کوبا باشد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، این کشتی متعلق به ناوگان ... کشتی آموزشی روسی در کوبا؛ نشانه دیگری از تحکیم روابط مسکو- هاوانا

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, بالتیک, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, کوبا

سه قطب‌بندی سرمایه‌داری جهانی و سرکردگی امپریالیسم آمریکا

در پایان اجلاس گروه هفت گ ۷ (G7) که در ماه مه ۲۰۲۳/ اردیبهشت – خردادماه ۱۴۰۲ در شهر هیروشیما (ژاپن) برگزار شد، وزیران خارجۀ کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحد امریکا، و نمایندۀ عالی اروپا بیانیه‌ای طولانی و آموزنده صادر کردند. در بخشی از این بیانیه زیر عنوان “چین”، این هشت مقام ... سه قطب‌بندی سرمایه‌داری جهانی و سرکردگی امپریالیسم آمریکا

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, استرالیا, اسراییل, اقتصادی, امپریالیسم, انگلستان, ایتالیا, بیانیه, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سوئد, صلح, فرانسه, کانادا, گروه ۷, نیوزلند

مدیر بنیاد مطالعاتی فراملیتی برای صلح و آینده: سیاست‌های ناتو تخطی از قوانین بین‌المللی‌ست

کارشناس سوئدی در مصاحبه با رسانه چینی گفت سیاست های ناتو تخطی بزرگی در برابر منشور خود و قوانین بین‌المللی است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شینهوآ، یان اوبرگ مدیر سوئدی بنیاد مطالعاتی فراملیتی برای صلح و آینده در مصاحبه اخیرش گفت بند ۵ پیمان ۱۹۴۹ ناتو که درباره دفاع مشترک درمیان اعضای اروپایی ... مدیر بنیاد مطالعاتی فراملیتی برای صلح و آینده: سیاست‌های ناتو تخطی از قوانین بین‌المللی‌ست

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, ژاپن, سوئد, ناتو, یوگوسلاوی

چین: اهداف سلطه‌جویانه ناتو به وضوح مشهود است

سخنگوی هیأت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا درخصوص بیانیه مشترک سران ناتو در روز سه‌شنبه، گفت: جاه طلبی‌های توسعه خواهانه و انگیزه‌های هژمونیک ناتو به وضوح مشهود است. به گزارش چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، سران ناتو در نشست دو روزه خود در ویلنیوس لیتوانی چین را “چالش سیستمی” عنوان کردند. در این بیانیه همچنین ... چین: اهداف سلطه‌جویانه ناتو به وضوح مشهود است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقیانوسیه, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, لیتوانی, ناتو