خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

غرش جنگنده‌های‌چین بر فراز منطقه در آستانه سفر احتمالی پلوسی به تایوان

اخبار رسانه های غربی و آمریکایی حاکی است نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد امروز (سه شنبه) از تایوان دیدن کند. همزمان با این رویداد احتمالی، جنگنده های چین بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمده اند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چین بارها درمورد سفر پلوسی به تایوان هشدار داده است، اما آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تحت تاثیر این هشدارها قرار نمی گیرد.

 

یک منبع مطلع گفت علاوه بر پرواز جنگنده های چینی بر فراز این آبراه حساس، چند فروند کشتی جنگی چین نیز در آبهای منطقه مستقر شدند. منبع مزبور این تحرکات را بسیار تحریک آمیز خواند.

 

تایوان در سازمان ملل عضویت ندارد و به عنوان یک کشور رسمیت ندارد.

 

تایوان روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جزیره نسبت به فعالیت های نظامی در نزدیکی تایوان آگاهی کامل دارد و نیروهای خود را در واکنش به تهدیدهای احتمالی به منطقه اعزام می کند.

 

رویترز در گزارش خود مدعی شد: در شهر شیامن در جنوب شرقی چین که در نقطه مقابل تایوان قرار دارد و نظامیان زیادی در آن مستقر هستند، ساکنان محلی گزارش دادند که خودروهای زرهی را در حال حرکت مشاهده کرده اند.

 

در همین حال، رسانه چین گزارش دادند که فرماندهی جبهه شرقی ارتش  این کشور عصر روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش در آماده باش کامل هستند و طبق دستور با دشمن برخورد می کنند.

 

این فرماندهی تاکید کرد که نیروهایش همه مهاجمان را دفن می کنند و به سوی پیروزی در عملیات مشترک پیش می روند.

 

یک مقام مطلع گفت که بخش اعظم دیدارهای پلوسی  با مقام های تایوان برای روز چهارشنبه برنامه ریزی شده است و احتمال دارد که هیات همراه وی ساعات اولیه روز چهارشنبه وارد این جزیره شوند.

 

پلوسی روز دوشنبه در آغاز سفر آسیایی اش به سنگاپور رفت و روز سه شنبه از مالزی دیدن کرد. دفتر وی اعلام کرد که وی قرار است به کره جنوبی و ژاپن نیز سفر کند اما اشاره ای به سفرش به تایوان نداشت.

 

در همین حال، جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت که پاسخ های پکن می تواند شامل شلیک موشک در نزدیکی تایوان و فعالیت های هوایی یا دریایی در مقایس بزرگ باشد.

 

چهار منبع مطلع نیز گفتند که پلوسی قرار است روز چهارشنبه با گروه کوچکی از فعالان منتقد سوابق حقوق بشری چین دیدار کند.

 

ژائو لی جیان سخنگوی وزرات امور خارجه چین روز دوشنبه سفر پلوسی به تایوان را دخالت فاحش در امور داخلی پکن دانست و هشدار داد که ارتش آزادیبخش خلق چین هرگز بیکار نخواهد نشست.

 

چین سفر مقام های آمریکایی به تایوان را سیگنالی دلگرم کننده به اردوگاه طرفدار استقلال در این جزیره می داند. واشنگتن از مناسبات دیپلماتیک رسمی با تایوان برخوردار نیست، اما طبق قانون ایالات متحده موظف است ابزار لازم برای دفاع از خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.

 

سفر پلوسی دومین مقام در صف جانشینی رئیس جمهوری آمریکا و منتقد دیرینه چین، به تایوان در شرایطی انجام می شود که تنش بین واشنگتن و پکن شدت یافته است.

 

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

 

رویترز: هواپیمایی که پلوسی را به مالزی برد، از کوالالامپور برخاست

 

هواپیمای نیروی هوایی آمریکا که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور را به مالزی برده بود، روز سه شنبه کوالالامپور را ترک کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست که آیا پلوسی و هیات همراه وی سرنشین این هواپیما هستند یا نه.

 

پلوسی قرار است روز جاری (سه شنبه) وارد تایوان شود. تا این لحظه، هیچ گونه خبر رسمی مبنی بر اینکه نانسی پلوسی بطور قطعی به تایوان سفر خواهد، از سوی منابع خبری رسمی اعلام نشده اما رسانه های آمریکا به نقل از برخی مقامات اعلام کرده اند که این سفر انجام خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درصورت پافشاری نانسی پلوسی برای سفر به تایوان، پکن چه اقداماتی اتخاذ خواهد کرد، با لحنی دیپلماتیک و درعین حال هشدارگونه گفت: آمریکا بهای لطمه زدن به حق حاکمیت و یکپارچگی چین را خواهد پرداخت.

در بحبوحه تنش‌ها در تنگه تایوان؛ چین «قاتل ناو هواپیمابر» را پرتاب کرد + فیلم

در حالی که تنش‌ها در تنگه تایوان در پی خبر سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره بالا گرفته، چین برای اولین بار ویدئویی را به نمایش گذاشت که به نظر پرتاب موشک مافوق صوت DF-۱۷ را نشان می‌دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

اسپکتیتور: ضعف بایدن در گفت‌و‌گو با همتای چینی درباره تایوان تاکید بر پایان جهان تک‌قطبی است

نشریه اسپکتیتور در مقاله‌ای رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با همتای چینی خود درباره تایوان را ضعیف توصیف کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

نقش مخفی ناتو برای استخدام مزدوران خارجی در اوکراین

مقام وزارت خارجه روسیه گفت، چند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقش مخفیانه‌ای را  در حمایت از تلاش های کی‌یف برای استخدام مزدوران خارجی در درگیری با مسکو، ایفا می‌کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, کانادا, لهستان, ناتو