مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

غارت یک میلیون قطعه باستانی در سوریه

تارنمای خبری “راشاتودی” روسیه گزارش داد که از ابتدای بحران سوریه و جنگ علیه این کشور تاکنون، بیش از یک میلیون قطعه و اثر باستانی و تاریخی از این کشور به سرقت رفته است.

 

این تارنما روز چهارشنبه افزود که منطقه شامات دارای آثار باستانی و تمدنی در هزاره های ۱۰ گانه تاریخ بشر است و این منطقه خاستگاه تمدن های اولیه بوده است.

 

موقعیت ممتاز منطقه شامات و هویت تاریخی آن موقعیت جایگاه تاریخی و باستانی خاصی به آن بخشیده است اما پس از هجوم گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی “داعش” به سوریه شمار زیادی از آثار باستانی مادر و ابنیه تاریخی از بین رفت و بسیاری از اشیاع آن در بازارهای سیاه به فروش رسانده شد.

 

به گفته “محمود حمود” سرپرست اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه، ماموریت کارمندان موزه ها و سرپرستان آن در دوران جنگ این بود که آثار باستانی نفیس و فاخر را در اماکن امن پنهان کنند تا در صورت نفوذ تروریست ها به این مناطق بتوانند آنها را از ویرانی و غارت نجات دهند.

 

وی افزود: موزه داران و مسئولان ذی ربط موفق شدند بیش از ۹۰ درصد آثار باستانی و ملی سوریه را در مخفیگاه های امن پنهان کنند، اما متاسفانه ۱۰ درصد از این آثار از بین رفتند یا به دیگر کشورها قاچاق شدند.

 

به گفته این مسئول سوری، بیش از ۱۰ هزار تپه باستانی و تاریخی در سوریه در اثر کاوش و حفر غیر اصولی از بین رفته است. هم چنین ۷۱۰ بنای تاریخی مانند “مسجد جامع اموی” در حلب در معرض تخریب کامل یا جزیی قرار گرفته است.

 

حمود افزود: تعداد آثار و قطعه های باستانی که به خارج از سوریه قاچاق شده، حداقل به یک میلیون قطعه می‌رسد که بسیاری از آنها طی حفاری های غیر اصولی از تپه های باستانی خارج شده است.

 

وی گفت: تنها از موزه استان ادلب ده ها هزار اثر باستانی به غارت رفته و تجار برخی کشورهای منطقه پشت ماجرای مافیا قاچاق هستند.

 

سرپرست اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه گفت: پس از تسلط گروه تروریستی داعش بر استان “تدمر” شاهد بودیم که آنان چگونه قطعه ها، مجسمه ها و بناهای تاریخی آن را از بین بردند و حتی تخریب این آثار را با ضبط فیلم، مستند کردند، اما آنچه بر سر حلب آمد رسانه‌ای نشد حال آنکه اوضاع به شدت وخیم تر بود.

 

به گزارش راشاتودی، وی افزود: برای جبران هزینه این خسارت ها شاید میلیون ها دلار نیاز باشد و چه بسا میلیون ها دلار هم برای جبران سرقت و غارت و بازگشت آنها کافی نباشد.

 

سوریه از اواخر اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی کشورهای غربی – عربی همسایه و اسرائیل است.

 

حضور بیش از ۳۶۰ هزار تروریست از ۱۲۰ کشور جهان در شهرهای مختلف سوریه موجب شد طی ۸ سال گذشته بسیاری از زیرساخت شهرهای مهم این کشور تخریب شده و شمار زیادی از آثار باستانی و ابنیه تاریخی این کشور از بین برود.

ایرنا

تسلط ارتش سوریه بر ۳ شهرک جدید در جنوب ادلب

نیروهای ارتش سوریه پس از اینکه روز گذشته، شهرک راهبردی القصابیه را در حومه جنوبی ادلب به عنوان اولین شهرک در جنوب ادلب از لوث تروریست‌ها آزاد کرده بودند، بر سه شهرک جدید مسلط شدند.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا

سه هزار داعشی در انتظار اعدام

دویچه‌وله در گزارشی خبر داد: ۱۹ هزار نفر از افراد متهم به عضویت در گروه داعش در زندان، در انتظار محاکمه هستند که سه هزار نفر از آنها تاکنون به اعدام محکوم شده‌اند و بقیه در انتظار مشخص شدن سرنوشت خویش‌اند.

ادامه

تروریسم, جهان, خبر, سوریه, عراق, فرانسه

بشار الجعفری؛ ۳ کشور به‌تروریست‌ها توصیه می‌کنند از سلاح شیمیایی استفاده کنید

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد: سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به تروریست‌ها توصیه می‌کنند که از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان برای متهم کردن دمشق استفاده کنید.

ادامه

امریکا, انگلستان, ترکیه, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه