ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

در آغاز سال نو، شواهد متعدد حکایت از آن دارد که بحران‌های داخلی و خارجی همچنان شدت خواهد یافت و صلح و امنیت در منطقه و در کشور با تهدیدهای روزافزونی مواجه خواهد شد. نتیجۀ این تحولات منفی و بسیار نگران‌کننده چیزی جز تحمیل وضعی دشوارتر از قبل بر طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان نخواهد ... ضرورت تلاش هم‌زمان برای مبارزه با استبداد حاکم و ایجاد کارپایهٔ مشترک برای دفاع از صلح و حاکمیت ملی

ادامه

استبدادی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, امنیتی, جهان, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فلسطین, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی جنگ و کشتار انسان‌های بی‌گناه در نوار غزه را مایه ننگ بشریت توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «دنیس فرانسیس» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل جنگ اسرائیل علیه غزه را مایه ننگ بشریت توصیف و به تلفات جانی و بحران شدید غذایی در این باریکه اشاره کرد. طبق گزارش ... رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

منابع رسانه‌ای از درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر دادند. به گزارش ایسنا، کلمبیا از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به عنوان یک طرف به شکایت کشور آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام نسل کشی در نوار غزه ملحق شود. طبق گزارش رویترز، کلمبیا همچنین ... درخواست کلمبیا برای ملحق شدن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, دیوان داوری لاهه, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل‌کشی

عفو بین‌الملل؛ برخورد زن‌ستیزانه طالبان مصداق جنایت علیه بشریت است

عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود عملکرد طالبان در قبال زنان افغانستان را مصداق جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی مستقیم علیه زنان عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، در گزارش تازه عفو بین‌الملل آمده است که از سال ۲۰۲۱ به این‌سو، برخلاف وعده‌های اولیه طالبان درمورد احترام به حقوق زنان، محدودیت‌ها علیه زنان روزبه‌روز افزایش یافته است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، این محدودیت‌ها تمام مولفه‌های بین‌المللی و معاهده‌هایی که افغانستان عضو آن است، ازجمله پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، پیمان بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‌کند.

بر اساس گزارش این نهاد، مقاومت زنان در برابر این سیاست‌های محدودکننده، با ارعاب، آزار و اذیت مواجه شده و طالبان افغانستان همه اعتراضات زنان را با خشونت شدید، بازداشت خودسرانه، ناپدید کردن، شکنجه و سایر اعمال ظالمانه و غیرانسانی جواب داده‌اند.

این گزارش ۶۲ صفحه‌ای با همکاری کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان منتشر شده است. عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان بر این باورند که دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی باید جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی را در تحقیقات جاری خود درباره وضعیت افغانستان لحاظ کنند.

این سازمان‌ها همچنین از سایر کشورها می‌خواهند که از صلاحیت جهانی یا سایر ابزارهای قانونی استفاده کنند تا اعضای طالبان را که مظنون به ارتکاب جنایت هستند، تحت قوانین بین‌المللی به دست عدالت بسپارند.

“سانتیاگو ای. کانتون”، دبیرکل کمیسیون حقوق‌دانان، می‌گوید پنج معیار برای اینکه یک جرم را جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی دانست وجود دارد و گروه طالبان این پنج معیار را دارند و این گزارش آن پنج معیار را که طالبان اعمال کرده‌اند، مستند کرده است.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل نیز می‌گوید: زنان و دختران افغان قربانی جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسیتی هستند. شدت این جنایت پاسخ بین‌المللی بسیار قوی‌تر از آنچه تاکنون وجود داشته را می‌طلبد. تنها یک نتیجه قابل قبول وجود دارد؛ این سیستم ستم و آزار جنسیتی باید برچیده شود.

وی افزود، زنان از زندگی عمومی منع شده‌اند، از دسترسی به آموزش، کار و حرکت آزادانه کاملا محروم شده‌اند و بیشتر آنانی که در مقابل این رویکرد اعتراض یا در مقابل سیاست سرکوب طالبان مقاومت کرده‌اند، زندانی، ناپدید و شکنجه شده‌اند و همه این‌ اعمال مصداق جنایت بین‌المللی است.

 گزارش عفو بین‌الملل بازه زمانی اوت ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ را پوشش می‌دهد و تجزیه‌ و تحلیل خود را بر اساس مجموعه‌ای از شواهد جمع‌آوری‌شده معتبر مانند گزارش سال ۲۰۲۲ عفو بین‌الملل، گزارش سازمان‌های جامعه مدنی و مقام‌های سازمان ملل متحد انجام داده است.

این گزارش همچنین بر اساس ارزیابی قانونی این‌ موضوع صورت گرفته که چرا زنان و دختران افغان که از آزار و شکنجه در افغانستان فرار می‌کنند، باید به‌عنوان پناهندگانی در نظر گرفته شوند که به حمایت بین‌المللی نیاز دارند.

این گزارش مکمل تحقیق کارشناسان سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق زنان است تا پاسخی محکم و لازم برای تضمین عدالت، پاسخگویی و جبران جنایات علیه بشریت و آزار و اذیت جنسیتی بدهند.

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید که محدودیت‌های اعمال‌شده علیه زنان و دختران در افغانستان ناشی از دستورها، تصمیم‌ها و احکامی است که مقام‌های طالبان در سطح عالی اتخاذ کرده‌اند. این سیاست‌ها از طریق فهرستی از اعمال ظالمانه، ازجمله ناپدید شدن اجباری و استفاده سیستماتیک از زندان، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها اجرا می‌شوند.

عفو بین‌الملل همچنین مواردی از ازدواج اجباری زنان و دختران با اعضای طالبان و همچنین تلاش برای وادار کردن آنها به چنین ازدواج‌هایی را ثبت کرده است. در این گزارش آمده است کسانی که از چنین ازدواجی امتناع می کردند در معرض ربوده شدن، ارعاب، تهدید و شکنجه قرار گرفته‌اند.

این اقدام‌های طالبان با استفاده از دستگاه‌های امنیتی دولت پیشین، ازجمله ساختارهایی مانند اداره پلیس و مراکز عمومی مانند زندان‌ها، انجام می‌شود.

همچنین این گزارش از جامعه جهانی خواسته است تا با مسؤول دانستن طالبان به‌عنوان عاملان اصلی محرومیت و محکومیت زنان در افغانستان، در مقابل آنان از اجرای احکام بازدارنده دریغ نکنند.

عفو بین‌الملل جهان را به یکپارچگی در قبال جنایت‌های طالبان علیه زنان فراخوانده و گفته است که هیچ‌گونه ستمی علیه زنان قابل‌قبول نیست و زمان آن است که این ستم بر زنان متوقف شود.

در ماه آوریل سال جاری میلادی، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از طالبان خواسته شد تا مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و دختران را در افغانستان تضمین کنند. گزارش عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان اهمیت بیشتری بر نیاز به اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت وخیم زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان می‌افزاید.

ماشین کشتار رژیم جهل و ستم اسلام سیاسی را باید متوقف کرد!

بیانیهٔ تشکیلات دموکراتیک زنان ایران: به سازمان‌های “فدراسیون دموکراتیک بین‌المللی زنان” در پی قتل حکومتی دختر ۲۲ سالهٔ کُرد هم‌میهن‌مان مهسا امینی به‌بهانهٔ رعایت نکردن کامل حجاب اسلامی در شهریورماه ۱۴۰۱ ، جنبشی مردمی با نام “زن زندگی آزادی” در اعتراض به این قتل با مبارزات پردامنه و پرشور زنان و جوانان ایران آغاز شد. ... ماشین کشتار رژیم جهل و ستم اسلام سیاسی را باید متوقف کرد!

ادامه

استبداد, اسلام سیاسی, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگران, معلمان

با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

چارهٔ رنجبران وحدت و تشکیلات است! ادامه اعتراض و اعتصاب در مراکز کارگری به‌ویژه درمیان کارگران پروژه‌ای صنعت نفت حکومت جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار داده است. اعتراض و راهپیمایی‌های روز جهانی کارگر در نقاط مختلف کشور پیوستگی و رابطه  تنگاتنگ جنبش کارگری و خیزش زن، زندگی، آزادی را نمایان می‌سازد. تهدید و دستگیری ... با اتحاد فراگیر و سازمان‌دهی اعتصاب، برای افزایش مزد و توقف خصوصی‌سازی مبارزه کنیم

ادامه

آزادی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مقاله

تجمع سراسری فرهنگیان، گام اثربخش در پیکار برضد دیکتاتوری حاکم!

حزب توده ایران از مبارزۀ فرهنگیان پشتیبانی می‌کند با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، آموزگاران کشور امروز با گردهمایی در شهرهای مختلف ضمن تاکید بر خواسته‌های‌ صنفی شان علیه وضع موجود، سرکوب و حملات شیمیایی به‌مدارس دست به اعتراض زدند. این فراخوان با حمایت گستردهٌ کارگران، زحمتکشان فکری و یدی، زنان، دانشجویان و ... تجمع سراسری فرهنگیان، گام اثربخش در پیکار برضد دیکتاتوری حاکم!

ادامه

اختلاف طبقاتی, استبداد, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان, مقاله

چین: جنایات وحشیانه ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در سخنانی با تأکید بر اینکه «پکن جنایات وحشیانه ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کند»، تصریح کرد: آمریکا نمونه بارز نقض حقوق‌بشر است. به گزارش مهر به نقل از وبگاه وزارت خارجه چین، «وانگ ونبین»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد: ... چین: جنایات وحشیانه ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کنیم

ادامه

آمریکا, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, ناتو, یوگوسلاوی