چین: پکن و مسکو باید همکاری خود را در آسیا-اقیانوسیه تقویت کنند

وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه، اعلام کرد، پکن و مسکو باید همکاری و هماهنگی خود را در امور آسیا-اقیانوسیه تقویت کرده و به صورت مشترک از امنیت، ثبات و توسعه منطقه‌ای حفاظت کنند. به گزارش ایسنا، «سون ویدونگ» معاون وزیر خارجه چین که روزهای دوشنبه و سه شنبه برای گفت‌وگو درباره روابط دو جانبه در ... چین: پکن و مسکو باید همکاری خود را در آسیا-اقیانوسیه تقویت کنند

ادامه

امنیتی, اوکراین, برزیل, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, همکاری استراتژیک, هندو پاسیفیک

لاوروف: سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان است

وزیر خارجه روسیه با شرکت در نشست «انجمن دوحه» از طریق ویدئو کنفرانس گفت، سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان و در حال جایگزینی با «دنیای جدید چندقطبی» است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابتدا از اینکه برخی شرایط مانع حضور او در دوحه، پایتخت قطر شد و نتوانست به ... لاوروف: سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان است

ادامه

آ. سه. آن, آمریکا, اتحادیه آفریقا, استثمار, اوکراین, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شانگ‌های, شرق اروپا, عراق, قطر, لیبی, یوگوسلاوی

نخست وزیر کوبا: کشورهای سراسر جهان می‌توانند در چین برای خود فرصت پیدا کنند

«مانوئل مارِرو کروز» پس از روی کار آمدن به عنوان نخست وزیر کوبا، برای اولین بار به چین سفر کرد و ماه گذشته هنگام بازدید از «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» در شانگ‌شانگهای ضمن تقدیر از گشودگی و فراگیر بودن این نمایشگاه گفت که کشورهای سراسر جهان می‌توانند در اینجا برای خود فرصت پیدا کنند. وی ... نخست وزیر کوبا: کشورهای سراسر جهان می‌توانند در چین برای خود فرصت پیدا کنند

ادامه

آمریکای لاتین, استثمار, استعمار, جهان, چین, شانگ‌های, کوبا, گزارش

“همکاری برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک: ابتکارات و اقدامات چین”

ایده ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک در دهه گذشته برای مردم همه کشورها شکوفایی و توسعه به‌ارمغان آورده و معیشت و رفاه مردم را ایجاد کرده است. «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشت: در ۲۶ سپتامبر، چین یک کتاب سفید با عنوان “همکاری برای ایجاد ... “همکاری برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک: ابتکارات و اقدامات چین”

ادامه

آسیا, آفریقا, ایران, بریکس, تروریسم, جهان, چین, سازمان ملل, شانگ‌های, شرق آسیا, صلح, عربستان سعودی, فقر, هژمونیسم, همبستگی

لاوروف: روسیه هرگز برنامه‌های امپریالیستی برای اروپا نداشته است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، کشورش هرگز طرح امپریالیستی برای گسترش نفوذ خود در اروپا نداشته است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی نسبت به ادعای اخیر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره اینکه روسیه در صورت توقف حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف پیروز جنگ شده و بعدا به ... لاوروف: روسیه هرگز برنامه‌های امپریالیستی برای اروپا نداشته است

ادامه

آ. سه. آن, اتحادیه اروپا, اتحادیه عرب, امپریالیسم, اورآسیا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, سازمان امنیت و همکاری اروپا, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, شورای همکاری خلیج فارس, غرب, گروه ۷, ناتو

عضویت ترکیه در ناتو مانعی برای پیوستن به‌سازمان همکاری شانگهای است

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای با اشاره به جنبه‌های مثبتی که ترکیه و این سازمان را بهم پیوند داده، گفت: مانعی برای عضویت آنکارا وجود دارد. ترکیه یکی از اعضای ناتو است که روسیه را دشمن شماره یک خود اعلام کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “بختیار حکیموف”، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور مربوط به سازمان همکاری شانگهای و سفیر عالی و تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه اعلام کرد که سازمان همکاری شانگهای درخواست عضویت ترکیه را به محض دریافت مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

در عین حال، به گفته این دیپلمات روس، با همه جنبه‌های مثبتی که ترکیه و سازمان همکاری شانگهای را به هم پیوند داده، عواملی وجود دارد که به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. برای مثال، وی یادآور شد که ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، که “روسیه را نه تنها یک دشمن، بلکه دشمن شماره یک خود اعلام کرده است.”

 

حکیموف توضیح داد: «ما مقرراتی در خصوص پذیرش اعضای جدید در سازمان همکاری شانگهای داریم که برخی معیارها از جمله تعلق به منطقه اورآسیا، حفظ فعال روابط دیپلماتیک و تجاری و اقتصادی و روابط فرهنگی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، عدم وجود مناقشه با هر یک از کشورهای سازمان همکاری شانگهای، عدم دخالت در درگیری‌های نظامی خارجی، عدم تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و البته عدم مشارکت در فعالیت‌ها و بلوک‌هایی که روابط خصمانه‌ای علیه اعضای سازمان همکاری شانگهای دارند، را در نظر گرفته است و در هنگام بررسی عضویت کشورهای نامزد، این مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران پیمان شانگهای در سمرقند اعلام کرد که آنکارا به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است. وی یادآور شد که این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۳ در نشستی که به میزبانی هند برگزار می‌شود، به این سازمان بپیوندد.

 

ولادیمیر پوتین و طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه نیز در حاشیه سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر دیدار کردند که طی آن رهبر روسیه از همکاری سازنده ترکیه با این سازمان استقبال کرده و علاقه آنکارا به آن را طبیعی خواند.

 

پوتین در همان روز، در سخنرانی خود در شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران و بلاروس در این سازمان حمایت کرد. وی تاکید کرد که تمامی درخواست‌های همکاری این کشورها با سازمان شانگهای مستحق بررسی و نظر مطلوب است.

 

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که سازمان همکاری شانگهای بزرگترین سازمان منطقه‌ای در جهان است که نقش خود در حل و فصل مشکلات بین‌المللی و منطقه را افزایش داده است.

 

پوتین افزود: بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای زندگی می کنند و ظرفیت های فکری و فناوری قدرتمندی در حوزه نفوذ این سازمان متمرکز شده است.

 

موضع مخالف  آلمان در خصوص تمایل ترکیه برای پیوستن به سازمان شانگهای

 

صدر اعظم آلمان در سخنانی نزدیک شدن ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو به سازمان شانگهای را ناراحت کننده دانست.

 

به گزارش روزنامه هندلزبلات، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در سخنانی از نزدیک شدن ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو به سازمان همکاری شانگهای (SCO) که به گفته وی تحت سلطه چین و روسیه است، ابراز ناراحتی کرده است.

 

این مقام آلمانی روز سه شنبه پس از گفتگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در سازمان ملل گفت: ما معتقدیم که این سازمانی نیست که به نحوی سهم بسیار مهمی در همزیستی خوب در جهان داشته باشد. به همین دلیل است که من از این روند و بحث ها بسیار عصبانی هستم.

 

با این حال، صدراعظم آلمان با نگاهی به گفتگو با اردوغان همچنین تاکید کرد: اما در پایان مهم است که ما در مورد آنچه که ما را در اینجا با هم متحد می‌کند به تفاهم برسیم و آن اینکه روشن کنیم جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین نباید هیچ موفقیتی داشته باشد.

 

استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان هم اعلام کرد که اردوغان و شولتز در گفتگوی خود توافق کردند که روسیه باید فوراً خصومت ها را متوقف کند و به طور کامل از اوکراین خارج شود. در صورت الحاق، ترکیه اولین عضو این گروه خواهد بود که به ائتلاف نظامی غربی ناتو نیز تعلق دارد.

 

این گروه که در سال ۲۰۰۱ برای مبارزه با تروریسم تأسیس شد، شامل چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. ایران نیز که مانند بلاروس و مغولستان قبلاً ناظر بود، در جدیدترین اجلاس در این گروه پذیرفته شد. روند پذیرش بلاروس در این تشکل نیز آغاز شده است.

 

اولاف شولتز صدراعظم آلمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه شنبه شب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر درباره جنگ اوکراین گفت و گو کردند.

نیشخند پوتین به ضدحملات اخیر اوکراین: ممکن است جنگ جدی‌تر شود!

ولادیمیر پوتین در واکنش به ضدحملات اخیر اوکراین به لبخندی بسنده کرد، اما هشدار داد که اگر سربازان روسیه تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند، مسکو واکنش سفت‌وسخت‌تری خواهد داشت.

ادامه

ازبکستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, دونتسک, روسیه, شانگ‌های, شرق اروپا, لوگانسک

سخنرانی رئیس‌جمهور چین در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های

بیست و دومین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۱۶ سپتامبر در محل نمایشگاه بین المللی سمرقند ازبکستان برگزار شد. شی جین پینگ رئیس جمهور چین در این نشست شرکت و سخنرانی کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امارات, ایران, بحرین, بلاروس, جهان, چین, سوسیالیسم, شانگ‌های, شرق آسیا, صلح, کویت, گزارش, میانمار, هندوستان

شی جین‌پینگ؛ از تلاش‌های خارجی برای وقوع “انقلاب‌های رنگی” جلوگیری کنید

رئیس‌جمهور قزاقستان از اعضای سازمان همکاری شانگهای خواست تا در حوزه نظامی-سیاسی همکاری کنند. رئیس‌جمهور چین نیز خواستار تلاش برای ممانعت از وقوع انقلاب‌های رنگی در کشورهای عضو شد.

ادامه

ازبکستان, اقتصادی, امارات, بحرین, چین, شانگ‌های, قزاقستان, قطر, کویت, گزارش, مصر, میانمار

ایران به صورت رسمی عضو سازمان همکاری‌ شانگ‌های شد

در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور ازبکستان درحال برگزای است، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, ازبکستان, اسیای مرکزی, ایران, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, ترکمنستان, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, قرقیزستان, قزاقستان, هندوستان