گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ است

متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای لایروبی، تخلیه گل‌ولای‌ها و رسوبات رودخانه‌ ها و سدها تا به حال ارائه نشده است.

 

قاسم ساعدی در گفت‌ و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای در زمینه لایروبی انهار، رودخانه‌ها و حتی سدها ندارد و تا به حال نیز برنامه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است که این امر یکی از معضلاتی است که امروز همه حوضه‌های آبی کشور درگیر آن هستند.

 

وی افزود: بسیاری از سدهای ما مثل سد دز در خوزستان میزان رسوبات بسیار بالایی دارد و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای لایروبی، تخلیه گل‌ولای‌ها و رسوبات این سد تا به حال از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است و این امر منجر به کم شدن ذخایر آبی در مواقع اضطراری می‌شود و ما همیشه در زمینه حجم سد کم می‌آوریم.

 

ساعدی ادامه داد: چندین دهه از افتتاح سدها در استان خوزستان و دیگر استان‌ها گذشته است که عدم لایروبی‌ سدها موجب انباشته شدن گل‌ولای‌ها و رسوبات در سدها شده است. این مساله نیز باعث گرفته شدن حجم بسیار زیادی از ظرفیت سدها و موجب کاسته شدن میزان آبی که باید در مخزن بماند و ذخیره شود نیز شده است.

 

وی تصریح کرد: عدم لایروبی در رودخانه‌ها نیز مشاهده می‌شود و خیلی از رودخانه‌های فصلی و دائمی مورد بی‌اعتنایی و کم لطفی مسئولان در وزارت نیرو قرار گرفته‌اند. عدم لایروبی رودخانه‌ها، با اندک بارشی موجب جاری شدن سیل می‌شود به خصوص در مناطق و شهرستان‌های پایین دست رودخانه‌ها که همیشه در معرض سیل قرار دارند.

 

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی عدم لایروبی رودخانه‌ها را یکی از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ها دانست و افزود: وزارت نیرو باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و عملیات لایروبی را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهد. مسلما وقتی رودخانه‌ها و سدها لایروبی نشوند، با اندک سیل و بارانی مناطق پایین دست رودخانه‌ها که در معرض سیلاب قرار دارند دچار خسارت‌های بسیاری می‌شوند و این بحران‌ها دولت را ملزم به پرداخت این خسارت‌ها از بودجه نظام می‌کند.

 

دولت، وزارت نیرو را ملزم به انجام لایروبی‌ها کند

 

وی افزود: جبران این خسارت‌ها ضرر بسیار زیادی برای دولت دارد و در طول سال از این مشکلات در ستادهای بحران همیشه وجود دارد. بنابراین اگر دولت، وزارت نیرو را ملزم به رفع این معضل لایروبی‌ها کند، می‌توان گفت ما برای چندین دهه نفس راحت می‌کشیم و دولت نیز از پرداخت این خسارت‌ها به طور مستمر در طول سال راحت می‌شود.

 

ساعدی بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که امروز بودجه کل کشور را تهدید می‌کند، این بحران‌های پیش‌بینی نشده هستند و ما همه می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین علل این بحران‌ها عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها است که برنامه لایروبی یک حلقه مفقودی در سیاست و برنامه‌ریزی وزارت نیرو است.

 

وی افزود: دولت یا نهادهای نظارتی چندین سال است می‌بینند این قصور، کوتاهی و این خسارت‌ها و چالش‌ها وجود دارند و مسبب اصلی آن‌ها چه کسانی هستند. در این زمینه نهادهای نظارتی ملزم و موظف هستند با متولیان امر برخورد کنند و از متولیان برای اینگونه موضوعات برنامه‌های مفصل و مدت‌دار بگیرند.

 

خشکسالی در انگلیس؛ خشک‌ترین ماه در ۱۸۶ سال گذشته به ثبت رسید

داده‌های بدست آمده از اداره هواشناسی بریتانیا نشان می‌دهد که کاهش بارندگی در برخی مناطق این کشور سبب شده است تا ماه ژوئیه به عنوان خشکترین ماه از سال ۱۸۳۶ تاکنون ثبت گردد.

ادامه

اجتماعی, انگلستان, خبر, غرب اروپا, محیط زیست

خشکسالی بی‌سابقه در فرانسه / آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر قطع شد

وزیر محیط زیست فرانسه هنگام بازدید از منطقه جنوب شرقی فرانسه گفت که آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر در این کشور قطع شده است و باید با کامیون به هزاران نفر آب تحویل شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, محیط زیست

خشک شدن دریاچۀ ارومیه و پیامدهای فاجعه‌بار آن

به‌گزارش خبرآنلاین، ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، عباس محمدی، فعال محیط زیست، می‌گوید: “عملیات واقعی که برای احیای دریاچه [ارومیه] لازم بود انجام نشده است، پولی که در تاریخ محیط زیست ایران بی‌سابقه است صرف اجرای پروژه‌هایی شده که خودشان مخرب محیط زیست هستند.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, ژاپن, فعال محیط زیست, محیط زیست, مقاله