خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

جزئیات افزایش۳۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت آب ۱۵سد کشور درسیلاب‌های اخیر

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش متوسط بارش کشوری به میزان حدود ۱۵ میلی‌متر شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فیروز قاسم‌زاده» با بیان این‌که بیشترین بارش‌های سامانه بارشی اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده، گفت: بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را ۱۵ میلی‌متر بهبود بخشید.

 

قاسم‌زاده افزود: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آ‌ب زیرزمینی تخمین زده می‌شود، حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب است.

 

وی ادامه داد: از این میزان، بر اساس بارشی که در حوضه آبریز سدهای کشور رخ داده، حجم آب ورودی به مخازن سدهای مهم تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

 

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به ورود ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رواناب به تالاب‌ها افزود: پیش‌بینی می‌شود بخشی از رواناب‌ها در جنوب کشور به سمت دریا روانه شود و بخشی نیز در قالب نفوذ در زمین، طی ماه‌های آتی به آبخوان‌های کشور وارد خواهد شد.

 

آورد ۳۵۰ میلیون مترمکعبی بارش‌ها به مخازن سدها

 

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تاثیر را در افزایش ورودی به سدهای استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته است.

 

قاسم‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل ۲۲.۶۲ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

وی گفت: بر این اساس، در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین ۶۵ میلیون مترمکعب، سد زیردان ۵۴ میلیون متر مکعب و سد ماشکید علیا ۲۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند. در استان هرمزگان سد جگین، ۷۲.۵ میلیون مترمکعب، سد استقلال ۱۴ میلیون مترمکعب و سد شمیل و نیان ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش حجم آب ورودی داشته‌اند.

 

قاسم زاده ادامه داد: در استان کرمان سد جیرفت ۲۰.۶ میلیون مترمکعب، سد تنگوییه ۱.۶ میلیون مترمکعب و سد زاینده رود در استان اصفهان ۱۱.۱ میلیون مترمکعب به حجم آب مخازن افزوده شده است.

 

به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، سدهای استان خوزستان در حوضه آبریز کارون بزرگ نیز در مجموع حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.

 

ورود ۱۴ میلیون مترمکعب آب به سدهای تهران

 

قاسم‌زاده به ورود ۱۴ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان تهران اشاره کرد و گفت: سد ماملو با ۶.۵ میلیون مترمکعب بیشترین میزان دریافت آب را داشته است و سدهای لار، طالقان، لتیان و امیرکبیر نیز به ترتب ۳، ۲.۴، ۱.۶ و ۰.۵ میلیون مترمکعب افزایش ورودی را ثبت کرده‌اند.

خشکسالی بی‌سابقه در فرانسه / آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر قطع شد

وزیر محیط زیست فرانسه هنگام بازدید از منطقه جنوب شرقی فرانسه گفت که آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر در این کشور قطع شده است و باید با کامیون به هزاران نفر آب تحویل شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, محیط زیست

خشک شدن دریاچۀ ارومیه و پیامدهای فاجعه‌بار آن

به‌گزارش خبرآنلاین، ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱، عباس محمدی، فعال محیط زیست، می‌گوید: “عملیات واقعی که برای احیای دریاچه [ارومیه] لازم بود انجام نشده است، پولی که در تاریخ محیط زیست ایران بی‌سابقه است صرف اجرای پروژه‌هایی شده که خودشان مخرب محیط زیست هستند.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, ژاپن, فعال محیط زیست, محیط زیست, مقاله

کمبود آب در اروپا / خشکسالی شدید قاره سبز را در برگرفت

یک نهاد زیر نظر اتحادیه اروپا اعلام کرد، در پی زمستان خشک، بهار کم بارش و تابستان بیش از اندازه داغ، ۴۵ درصد از این قاره در مرحله هشدار و ۱۳ درصد در وضعیت هشدار شدید خشکسالی قرار گرفته‌ است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, انگلستان, ایتالیا, پرتغال, جهان, سوئیس, غرب اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, محیط زیست

چین ضمن محدود کردن همکاری‌های خود با آمریکا، پلوسی و خانواده اش را تحریم می‌کند

وزارت خارجه چین در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تحریم‌هایی را علیه او و خانواده اش اعمال می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا