روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

کناره گیری نماینده عفو بین‌الملل در کی‌یف پس از متهم شدن ارتش اوکراین به اقدامات ضدبشری

اوکسانا پوکالچوک رئیس دفتر سازمان عفو بین‌الملل در اوکراین روز شنبه در اعتراض به گزارش تازه این گروه حقوق بشری در باره به خطر افتادن جان غیرنظامیان توسط ارتش اوکراین، از مقام خود کناره گیری کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای دویچه وله؛ این گروه مدافع حقوق بشر، ارتش اوکراین را متهم کرده بود که با استفاده از محلات مسکونی چندین شهر به عنوان پایگاه عملیات نظامی در پی آغاز حمله ارتش روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، غیرنظامیان را معرض خطر قرار می دهد.

 

کی‌یف به این گزارش با همانند سازی آن به تبلیغات جنگی روسیه واکنش نشان داد و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت که این سازمان با مقصر جلوه دادن قربانی این جنگ، به حملات بی پروای نیروهای روسیه به اوکراین کمک می‌کند.

 

پوکالچوک روز جمعه در صفحه فیسبوک خود نوشت که مقام‌های محلی عفو بین‌الملل همیشه به این سازمان یادآوری می‌کنند که باید از اطلاعات وزارت دفاع اوکراین برای تهیه گزارش‌هایش استفاده کند اما این سازمان گزارشی منتشر کرده که ظاهرا از روایت های روسیه حمایت می‌کند.

 

وی افزوده است که به علت مخالفت با ارزش های مدیران این سازمان، تصمیم به کناره گیری گرفته است.

 

این در حالیست که حملات نیروهای روسیه به دونتسک در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد.

 

به نوشته هفته نامه نیوزویک؛ عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرده بود که نیروهای اوکراین با ایجاد پایگاه‌ها و استقرار سامانه های تسلیحاتی در مناطق مسکونی پرجمعیت مانند مدارس و بیمارستان‌ها، غیرنظامیان را به طور عمدی در معرض آسیب قرار داده‌اند.  چنین تاکتیک هایی با تبدیل موجودیت های غیرنظامی به اهداف نظامی، قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده و غیرنظامیان را به خطر می اندازد.

 

اگنس کالامارد دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: «ما الگویی از نیروهای اوکراینی را ثبت کرده‌ایم که غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهند و قوانین جنگ را در مناطق پرجمعیت نقض می‌کنند. قرار گرفتن در موقعیت تدافعی ارتش اوکراین را از احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه مستثنا نمی کند.».

 

در فاصله بین فروردین تا تیر، محققان عفو ‌بین الملل چندین هفته را صرف بررسی حملات روسیه در مناطق خارکف، دونباس و میکولایف کردند و مصاحبه هایی با بازماندگان، شاهدان و بستگان قربانیان حملات صورت دادند. در طول این تحقیقات، محققان شواهدی از حملات نیروهای اوکراینی از داخل مناطق مسکونی پرجمعیت و همچنین مستقر در ساختمان‌های غیرنظامی در ۱۹ شهر و روستا در این مناطق یافتند. این سازمان برای تأیید بیشتر برخی از این حوادث، به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای هم پرداخته است.

 

طی بررسی ها معلوم شد، بیشتر مناطق مسکونی که سربازان در آن قرار داشتند کیلومترها از خطوط مقدم دور بودند. جایگزین‌های مناسبی در دسترس بودند که غیرنظامیان را به خطر نمی‌انداختند؛ مانند پایگاه‌های نظامی یا مناطق پر درخت حومه شهر، یا سایر سازه‌های دورتر از مناطق مسکونی. در مواردی که مستند شده، عفو بین‌الملل اظهار بی اطلاعی کرده که نظامیان اوکراینی که خود را در سازه‌های غیرنظامی در مناطق مسکونی مستقر کرده‌اند، از غیرنظامیان خواسته اند یا به آنها کمک کرده‌اند تا ساختمان‌های مجاور را تخلیه کنند.

 

بازماندگان و شاهدان حملات روسیه در مناطق دونباس، خارکف و میکولایف به محققان عفو ‌بین‌الملل گفتند که ارتش اوکراین در حوالی زمان حملات در نزدیکی خانه‌های آن‌ها عملیات می‌کرده و مناطق شهری را در معرض آتش تلافی‌جویانه نیروهای روسی قرار می‌داد. محققان عفو ‌بین‌الملل شاهد چنین رفتاری در مکان‌های متعدد بودند.

 

حقوق بین‌الملل بشردوستانه همه طرف‌های درگیری را ملزم می‌کند که تا حد امکان از قرار دادن اهداف نظامی در داخل یا نزدیک مناطق پرجمعیت خودداری کنند. سایر تعهدات برای محافظت از غیرنظامیان در برابر تأثیرات حملات عبارتند از بیرون بردن غیرنظامیان از مجاورت اهداف نظامی و دادن هشدار مؤثر در مورد حملاتی که ممکن است بر جمعیت غیرنظامی تأثیر بگذارد.

 

به علاوه، محققان عفو ‌بین‌الملل شاهد استفاده نیروهای اوکراینی از بیمارستان‌ها به‌عنوان پایگاه‌های نظامی در پنج نقطه بودند. در دو شهر، ده‌ها سرباز در حال استراحت و خوردن غذا در بیمارستان‌ها بوده اند. در شهر دیگری، سربازان از نزدیک بیمارستانی تیراندازی می‌کردند.

 

عفو بین الملل اعلام کرد ارتش اوکراین به کرات پایگاه هایی را نیز در مدارس در شهرها و روستاهای دونباس و در منطقه میکولایف ایجاد کرده است. از زمان آغاز درگیری، مدارس به‌طور موقت به روی دانش‌آموزان بسته شده است، اما در بیشتر موارد ساختمان‌ها در نزدیکی محله‌های غیرنظامی پرجمعیت قرار داشتند.

 

در شهری در شرق اودسا، عفو بین‌الملل شاهد الگوی گسترده‌ای از تجمع سربازان اوکراینی بود که از مناطق غیرنظامی برای اسکان و محل استقرار استفاده می‌کردند، از جمله استقرار خودروهای زرهی زیر درختان در محله‌های کاملاً مسکونی، و استفاده از دو مدرسه واقع در مناطق مسکونی پرجمعیت. در حملات روسیه در نزدیکی مدارس در ماه های اردیبهشت و خرداد چندین غیرنظامی کشته و زخمی شدند؛ از جمله یک کودک و یک زن سالمند در حمله موشکی به خانه شان در ۷ تیر کشته شدند.

 

در باخموت نیز، نیروهای اوکراینی در حال استفاده از ساختمان دانشگاهی به عنوان پایگاه بودند که حمله روسیه در ۳۱ اردیبهشت مه به کشته شدن هفت سرباز منجر شد. این دانشگاه در مجاورت یک ساختمان مسکونی مرتفع بود که در جنگ آسیب دیده است و در کنارش سایر منازل غیرنظامی در فاصله ۵۰ متری قرار داشت. محققان عفو ‌بین الملل بقایای یک خودروی نظامی را در حیاط ساختمان دانشگاه پیدا کردند.

 

عفو بین‌الملل در هفتم مرداد با وزارت دفاع اوکراین تماس گرفته و این موارد را به آنها گوشزد کرده است.

تجمع در هیروشیما در سالروز لکه ننگ آمریکا؛ نگرانی از نبرد اتمی دیگر

همزمان با هفتاد و هفتمین سالگرد اولین بمباران اتمی در «هیروشیما» در ژاپن، مقاماتی از جمله دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان هشدار دادند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, گزارش, یادنامه

پولیتیکو: مقامات نظامی چین به تماس‌های همتایان آمریکایی خود بی‌اعتنایی کرده‌اند

تارنمای پولیتیکو نوشت: در بحران ناشی از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و آغاز رزمایش چین در اطراف تایوان، مقامات ارشد نظامی چین به چندین تماس همتایان آمریکایی خود از وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش آمریکا پاسخی نداده‌اند و به آن بی اعتنایی کرده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا

چین ضمن محدود کردن همکاری‌های خود با آمریکا، پلوسی و خانواده اش را تحریم می‌کند

وزارت خارجه چین در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تحریم‌هایی را علیه او و خانواده اش اعمال می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

ارتش چین در شرق تایوان ناو هواپیمابر آمریکا را مجبور به عقب نشینی کرد

ارتش آزادیبخش خلق چین از ۴ تا ۷ اگوست در فراز آسمان و  آب های اطراف جزیره تایوان به رزمایش نظامی مهمی برگزار و با مهمات واقعی شلیک کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا