نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد آمریکا با اشغال این کشور و تصمیماتی که بعدا درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق گفت: آمریکا با اشغال عراق و نحوه سرنگونی صدام و تصمیماتی که درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. واشنگتن مسؤول بسیاری ... ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عراق, فساد

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

صدور رأی برائت سعید مرتضوی در دیوان عالی توسط شریک جرم؟

دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم برائت سعید مرتضوی را از تمام اتهامات مالی صادر کرد. مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری می‌گوید، پرونده در دیوان عالی به قاضی عباسعلی علیزاده محول شده که خود شریک جرم مرتضوی بوده است.

 

به گزارش رادیو آلمان؛ روابط عمومی دیوان عالی کشور روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت درباره پذیرش اعاده دادرسی پرونده سعید مرتضوی در ماجرای سازمان تامین اجتماعی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

در بند اول این اطلاعیه آمده است: «در خصوص پذیرش اعاده دادرسی سعید مرتضوی، رسیدگی به درخواست متقاضی اعاده دادرسی حسب ارجاع به شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور همانند سایر پرونده‌ها کاملاً بر اساس مقررات قانونی صورت گرفته است و در صورت بررسی حقوقدانان مبرهن است که رأی صادره کاملاً مستند و مستدل و در چارچوب قوانین صادر شده است.»

 

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری روز ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) در شبکه‌های اجتماعی از حکم برائت سعید مرتضوی توسط دیوان عالی کشور خبر داد.

 

ترک همدانی در توییتر نوشت: «امروز حکم برائت سعید مرتضوی صادر شد، اما چگونه؟ [مرتضوی] در پرونده تامین اجتماعی با اتهامات متنوع مالی از جمله اختلاس و تصرف غیرقانونی محاکمه می‌شود، اما با اغماض کامل صرفا نسبت به تصرف غیر‌قانونی به تحمل شصت ضربه شلاق محکوم می‌گردد.»

 

او در توییتر خود می‌افزاید که مرتضوی دستور پرداخت مبالغ هنگفتی از صندوق سازمان تأمین اجتماعی به “کانون نخبگان عدل” صادر می‌کند. مرتضوی این پول را به درخواست عباسعلی علیزاده، رئیس هیأت مدیره کانون نخبگان عدل پرداخت کرده است. سعید مرتضوی نیز نایب رئیس هیأت مدیره همان کانون بوده است.

 

عباسعلی علیزاده مدیرکل اسبق دادگستری استان تهران بود، اما هم‌اکنون رئیس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور است که حکم برائت سعید مرتضوی را صادر کرده است. ترک همدانی می‌گوید همین پرداخت‌ها بخشی از دلیل محکومیت مرتضوی بوده است و نام علیزاده در پرونده‌های قضایی ذکر شده است.

 

مصطفی ترک همدانی که در پرونده اختلاس در سازمان تأمین اجتماعی زمانی وکالت کارگران شاکی را برعهده داشت، با شکایت سعید مرتضوی در سال ۹۷ به شش ماه زندان محکوم شد.

 

این وکیل دادگستری در توییتر می‌افزاید: «پس از چهار سال از قطعیت دادنامه، سال گذشته سعید مرتضوی درخواست اعاده دادرسی کیفری را با دلیل بسیار سست و غیرموجه می‌نماید (حقوقدانان نظرخواهند داد) و طی فرآیندی مشکوک در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه ۲۹ دیوان ارجاع می‌شود. رییس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور کیست؟ عباسعلی علیزاده!!!»

 

در حقیقت و بنا بر اظهارات ترک همدانی “قاضی‌ای که خود در مظان اتهام و دریافت مبالغ غیرقانونی بوده و نامش به کرات در پرونده و دادنامه محاکماتی آمده، دستور پذیرش اعاده دادرسی به سود رفیق و شریک منافع خود را می‌دهد.”

 

این حقوقدان می‌گوید: «بدینسان و به همین راحتی مرتضوی در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ طی چند خط از تمامی اتهامات مالی که سال‌ها آثار آن بر همه اعضای کارگری و تامین اجتماعی کشور باقی می‌ماند، مبرا می‌گردد، اما من سکوت نمی‌کنم و این فساد بزرگ در دستگاه قضا را فریاد می‌زنم.»

 

واکنش دیوان عالی کشور

 

پس از این اظهارات ترک همدانی، اطلاعیه دیوان عالی کشور صادر شد. در این اطلاعیه ضمن دفاع از پذیرش درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی توسط دیوان عالی کشور، تاکید شده که حکم برائت او از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شده و نه از سوی دیوان عالی.

 

دیوان عالی همچنین ضمن دفاع از عباسعلی علیزاده او را “از قضات عالی‌رتبه و خوشنام دیوان عالی کشور” دانسته و نوشته است: «مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر در مظان اتهام بودن وی که موجب سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه شده است، مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بوده و با شکایت شاکی قابل تعقیب است.»

 

پاسخ ترک همدانی

 

پس از انتشار اطلاعیه دیوان عالی کشور، مصطفی ترک همدانی در شبکه اینستاگرامش به این اطلاعیه پاسخ داد.

 

این وکیل دادگستری تصریح کرد که “اهمیت بسیاری برای تشکیلات قضایی” ایران قائل است، اما “نفوذ و فساد در این مرجع عالی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست”.

 

ترک همدانی می‌پرسد، از میان ده‌ها شعبه دیوان عالی کشور، چرا پرونده به شعبه ۲۹ که ریاست آن را عباسعلی علیزاده دارد ارجاع شده است؟ و آقای علیزاده به عنوان رئیس هیأت مدیره کانون نخبگان عدل چه مبالغی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده است؟

 

سعید مرتضوی از سال ۹۰ تا ۹۲ رئیس سازمان تأمین اجتماعی بود. او همزمان معاون علیزاده در ریاست هیأت مدیره کانون نخبگان عدل بوده است. مرتضوی به درخواست علیزاده مبلغ هنگفتی را از سازمان تأمین اجتماعی به این کانون تحت ریاست علیزاده پرداخت کرده است.

 

سعید مرتضوی اخیرا از اتهام معاونت در قتل معترضان سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک نیز تبرئه شد.

شاهزادگان سعودی مجبور به فروش دارایی‌هایشان در آمریکا و اروپا شدند

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده که شاهزادگان سعودی مجبور شده‌اند به دلیل قطع درآمدهای بادآورده‌شان، اموال خود در آمریکا و اروپا را به فروش برسانند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, گزارش

به‌دستور قاضی دادگاهی در آمریکا رئیس‌جمهوری قبلی هندوراس بازداشت شد

در نخستین حضور «خوان اورلاندو هرناندز» در یک دادگاه آمریکایی به اتهام قاچاق سلاح و مواد مخدر، قاضی این دادگاه دستور بازداشت این رئیس‌جمهوری سابق هندوراس را صادر کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, خبر, فساد, هندوراس

یک پژوهشگر؛ موفقیت طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت بحران آب با مدیریت توسعه فقر و فساد و فلاکت در کشور گره خورده است

یک پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست گفت: اگر آیین‌نامه اجرایی «صیانت از آبخوان‌های کشور» در اواخر دهه هفتاد و یا حتی در اوایل دهه هشتاد به تصویب می‌رسید و مورد اجرا قرار می‌گرفت، بطور قطع و یقین وضعیت آب‌های زیرزمینی کشور تا این اندازه وخیم نمی‌شد و مصوبه‌ای بسیار مفید بود.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, فساد, فقر, گزارش, محیط زیست