شکست سخت ائتلاف میانه‌روی مکرون در انتخابات فرانسه

بر اساس نخستین برآوردها حزب راست افراطی “اجتماع ملی” با کسب ٣۴ درصد آراء در نخستین دور انتخابات پارلمانی فرانسه به نخستین حزب سیاسی این کشور تبدیل شد بی‌آنکه هنوز اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس را برای تشکیل دولت جدید به دست آورد.

به گزارش رادیو فرانسه؛ نرخ مشارکت در این انتخابات بسیار بالا و طی دهه‌های گذشته بی سابقه اعلام شده است. بر اساس برآوردها ۶۵ درصد رأی‌دهندگان فرانسوی در دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه شرکت جستند.

ائتلاف احزاب چپ تحت عنوان “جبهۀ جدید مردمی” با کسب بیش از ٢٩ درصد آراء به دومین نیروی سیاسی فرانسه تبدیل شد و نمایندگان حزب رئیس جمهوری با کسب ٢٢ درصد آراء به نیروی سوم در مجلس جدید فرانسه تبدیل شده‌اند.  حزب راست لیبرال، جمهوری‌خواهان، نیز با کسب حدود ١۰ درصد آراء چهارمین حزب سیاسی در مجلس جدید فرانسه خواهد بود.

ترکیب کرسی های مجلس آینده به نتایج دور دوم انتخابات و به ویژه تشکیل جبهۀ جمهوری‌خواهی مرکب از احزاب چپ و راست بستگی دارد تا به این ترتیب از راهیابی بیشتر نامزدهای راست افراطی به مجلس آینده جلوگیری شود.

احزاب کمونیست و سوسیالیست و طرفداران محیط زیست از هم اکنون اعلام کرده‌اند که در دور دوم انتخابات از رأی دهندگان خود خواهند خواست که همه جا به رقیب نامزدهای راست افراطی، حزب “اجتماع ملی”، صرف نظر از این که چپ باشند یا راست رأی بدهند.

ژان-لوک ملانشون، رهبر حزب چپ رادیکال، حزب “نافرمان”، نیز ابراز اطمینان کرده که هیچیک از رأی‌دهندگان این حزب رأی خود را در دور دوم به سود حزب “اجتماع ملی” در صندوق‌ها نخواهد انداخت. حزب رئیس جمهوری فرانسه که به یاری آراء چپ به قدرت رسید ظاهراً سیاست “نه این نه آن” را در دور دوم اتخاذ خواهد کرد در هر کجا که البته نامزدهای راست افراطی و چپ رادیکال، حزب “نافرمان” رو در روی یکدیگر قرار بگیرند.  

احزاب چپ فرانسه جملگی اعلام کرده‌اند که در دور دوم انتخابات هر جا که نامزدهای آنان در مقام سوم قرار بگیرند از نامزدی خود به سود نامزد رقیب حزب راست افراطی کناره گیری خواهند کرد.   

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

تلاش اتحادیه‌های کارگران انگلیس برای لغو قانون ضد اعتصاب تحمیل شده توسط دولت محافظه‌کار حاکم

اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های متحد آن در بریتانیا برای به چالش کشیدن قوانین جدیدی که دولت انگلستان برای محدودیت هرچه بیشتر حق اعتصاب وضع کرده، آماده می‌شوند. به گزارش ایلنا به نقل از رادیوی انگلیسی دیسپچ، در کنفرانس ویژه کنگره اتحادیه‌های کارگری در انگلستان (TUC)، بسیاری از تشکل‌های کارگری این کشور تصمیم گرفتند با قانون ... تلاش اتحادیه‌های کارگران انگلیس برای لغو قانون ضد اعتصاب تحمیل شده توسط دولت محافظه‌کار حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسکاتلند, انگلیس, اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, کارگری, همبستگی

چین و آلمان همکاری‌های زیست محیطی را گسترش می‌دهند

رییس جمهوری چین در نشستی مجازی با صدراعظم آلمان، توسعه روابط بر پایه حفظ اقلیم و محیط زیست را خواستار شد؛ دو کشور توافق کردند گفت‌وگوها در این زمینه گسترش یابد. به گزارش روز شنبه ایرنا از شین هوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه در نشستی مجازی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ... چین و آلمان همکاری‌های زیست محیطی را گسترش می‌دهند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اسراییل, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب اروپا, فلسطین, گزارش, محیط زیست