گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین و آلمان همکاری‌های زیست محیطی را گسترش می‌دهند

رییس جمهوری چین در نشستی مجازی با صدراعظم آلمان، توسعه روابط بر پایه حفظ اقلیم و محیط زیست را خواستار شد؛ دو کشور توافق کردند گفت‌وگوها در این زمینه گسترش یابد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شین هوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه در نشستی مجازی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه روابط چین و آلمان وارد ۵۰ سال دوم خود شده است، گفت: این دو کشور به عنوان شرکای راهبردی همه جانبه، با روحیه حفظ منافع متقابل و تبادل اطلاعات با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

شی، همکاری چین و آلمان را باز و عملگرایانه توصیف کرد و گفت این همکاری به طور مستمر تقویت شده است.

وی افزود: این تجربه ارزشمند توسعه آرام روابط چین و آلمان در دهه‌های گذشته است که باید از سوی هر دو طرف گرامی داشته شود، دو کشور یک سازوکار گفتگو و همکاری در مورد تغییر اقلیم و گذار سبز ایجاد کرده‌اند و نخستین گفت‌وگو باید در اولین فرصت برای تعمیق همکاری در زمینه حفاظت از اقلیم، تنوع زیستی و همکاری زیست محیطی برگزار شود.

شی جین پینگ همچنین بر تلاش های مشترک برای تقویت ارتباطات بین جوانان، محلات و شهرهای خواهرخوانده میان دو کشور و تسهیل مبادلات نیروی کار تاکید کرد.

وی گفت: چین، رویکرد خاص خود را برای مدرن سازی و توسعه باکیفیت و ترویج توسعه مشترک در جهان، دنبال می‌کند.

شی افزود: چندی پیش چین ۲۴ سیاست را برای بهینه سازی محیط برای سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد. وی همچنین از گام‌های مهمی مانند برداشتن محدودیت‌های دسترسی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تولید و پیشبرد بیشتر توسعه با استانداردهای بالا در تجارت و سرمایه‌گذاری خدمات فرامرزی، در سومین مجمع همکاری‌های بین‌المللی یک پهنه- یک راه خبر داد.

رییس جمهور چین گفت: این اقدامات فرصت‌های بیشتری را برای همکاری‌های دوجانبه سودمند بین چین و آلمان فراهم می‌کند. بیش از ۱۳۰ شرکت آلمانی در ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین شرکت خواهند کرد که نشان دهنده اعتماد شرکت های آلمانی به طرح توسعه چین است.

شی گفت: امید است که طرف آلمانی نیز به همراهی گسترده با شرکت‌های چینی که به دنبال فرصت های همکاری در آلمان هستند پایبند باشد.

در ادامه صدراعظم آلمان گفت: در طول سال گذشته دور جدیدی از رایزنی‌های دولتی آلمان و چین با موفقیت برگزار شده است، گفت‌وگوها و تبادلات در همه سطوح به سرعت از سر گرفته شده است، روابط اقتصادی و تجاری نزدیک‌تر شده و پروژه‌های همکاری، فرصت ها و چشم اندازهای گسترده تر برای تعمیق روابط دوجانبه به طور مداوم ارتقا یافته است.

شولتز با اشاره به اهمیت روابط کشورش با چین، از تمایل برلین برای ادامه روابط خوب و تعمیق همکاری‌ها در زمینه های مختلف خبر داد و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های آلمانی در چین به موفقیت های بیشتری دست یابند.

وی افزود: آلمان مایل است صدور ویزا و تبادل نیروی کار با چین را تسهیل و تبادلات مردمی را تقویت کند، همچنین روابط اتحادیه اروپا با چین را ارتقا دهد.

شولتز با بیان نظراتش پیرامون مناقشه فلسطین و اسرائیل و بحران اوکراین، ابراز امیدواری کرد ارتباط نزدیک با چین حفظ شود.

شی خاطرنشان کرد: برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل و بحران اوکراین، باید عمیق‌تر به مسائل امنیتی فکر کرد، به چشم‌انداز امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار پایبند بود و ایجاد یک امنیت متوازن و مؤثر و معماری امنیتی پایدار را ترویج کرد.

شی جین‌پینگ گفت: تاکید بر فضای امنیتی دیگر کشورها و حمایت از یک طرف و نادیده گرفتن خواسته‌های مشروع طرف دیگر به عدم تعادل منطقه‌ای، گسترش و تشدید درگیری‌ها منرج می‌شود.

وی گفت: هم چین و هم طرف اروپایی باید برای میانجیگری در مناقشات، کاهش تنش‌ها و ایفای نقش مثبت در ارتقای صلح و توسعه منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

اعلام آمادگی یونان برای همکاری در پیشبرد ابتکار «یک پهنه – یک راه» چین

نخست وزیر یونان در دیدار با رییس‌جمهوری چین اعلام کرد، کشورش برای همکاری‌های بیشتر و گسترده‌تر در ابتکار یک پهنه – یک راه آمادگی دارد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شین هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، روز جمعه (۳ نوامبر، ۱۲ آبان) در پکن دیدار کرد. شی ... اعلام آمادگی یونان برای همکاری در پیشبرد ابتکار «یک پهنه – یک راه» چین

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, جنوب اروپا, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, یونان

چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفت؛ «چنین بی‌عدالتی تاریخی نباید ادامه یابد»

هیات نمایندگی دولت چین در سازمان ملل که از امروز (چهارشنبه) ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه نوامبر بر عهده گرفت، گفت که چین حل‌وفصل درگیری‌های جاری میان اسرائیل و فلسطین و صلح پایدار را در اولویت‌های ریاست خود قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، این هیات نمایندگی دولت چین در حاشیه نشست شورای امنیت ... چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفت؛ «چنین بی‌عدالتی تاریخی نباید ادامه یابد»

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, صهیونیسم, فلسطین

سخنگوی وزارت دفاع چین: تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا پر از جنگ و درگیری است

سخنگوی وزارت دفاع چین روز دوشنبه اظهار داشت که تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا پر از درگیری است و این کشور معتاد به جنگ است. به گزارش خبرگزاری فارس، «وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت که تاریخ آمریکا سراسر درگیری بوده و این کشور به جنگ اعتیاد دارد. به ... سخنگوی وزارت دفاع چین: تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا پر از جنگ و درگیری است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا

نگرانی از افزایش تنش نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی

جنگنده‌های چینی، جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا را بستوه آورده و پروازهای خود بر فراز و اطراف تایوان را افزایش می‌دهند. گارد ساحلی چین نیز با یکی از متحدان پیمان امنیتی آمریکا در دریای چین جنوبی روبرو شده که این مساله به برخورد اخیر دو کشتی منجر شد. همه اینها باعث شده تا ایالات متحده نگران ... نگرانی از افزایش تنش نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اندونزی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش, مغولستان