مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

نگرانی از افزایش تنش نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی

جنگنده‌های چینی، جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا را بستوه آورده و پروازهای خود بر فراز و اطراف تایوان را افزایش می‌دهند. گارد ساحلی چین نیز با یکی از متحدان پیمان امنیتی آمریکا در دریای چین جنوبی روبرو شده که این مساله به برخورد اخیر دو کشتی منجر شد. همه اینها باعث شده تا ایالات متحده نگران این باشد که این اقدامات باعث افزایش تقابل نظامی در منطقه شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد: در میانه تنش‌های موجود، مذاکرات بین ارتش‌های چین و آمریکا همچنان متوقف است و این مساله باعث شده تا واشنگتن نگران اقدامی نادرست و قدمی اشتباه باشد که می‌تواند آغازگر یک تنش خطرناک شود.

رویارویی جدید در دریای چین جنوبی بین چین و فیلیپین به عنوان متحد پیمان امنیتی آمریکا بر سر کنترل یک صخره در منطقه است که می‌تواند پای آمریکا را برای دفاع از مانیل به وسط میدان بکشاند.

“زاک کوپر”، یکی از مقام‌های سابق پنتاگون گفت: اگر مانیل از آمریکا درخواست کمک کند، چالش جدی‌تر برای چین، حضور ناوها یا جنگنده‌های آمریکایی در منطقه است.

کوپر که اکنون تحلیلگر مسائل امنیتی در موسسه آمریکن اینترپرایز در واشنگتن است، گفت: سناریوهای متعددی وجود دارد مثلا اینکه یک ناو چینی که از یک لیزر نظامی استفاده می‌کند همانند آنچه علیه کشتی فیلیپینی استفاده شد، یا قفل کردن رادار هدف گیری موشک خود بر روی یک جنگنده آمریکایی به عنوان یک هشدار استفاده کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفته بود، آمریکا با توجه به تعهدات حقوقی خود از فیلیپین دفاع می‌کند.

همچنین ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، یک جنگنده چینی به یک بمب‌افکن بی-۵۲ آمریکایی بر فراز دریای چین جنوبی و در شب ۲۴ اکتبر نزدیک شد و در فاصله ۱۰ فوتی از این هواپیمای نظامی آمریکایی به پرواز درآمد به طوریکه خطر تصادف قریب‌الوقوع می‌رفت.

یکسری خطوط ارتباطی محدود و فعال نظامی بین چین و آمریکا وجود دارد که هماهنگی برای یک اقدام مشترک را با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور سخت‌تر می‌کند.

در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت ۲۰۲۲، دولت چین مذاکرات نظامی در سطح عالی را با دولت واشنگتن متوقف کرد.

گفت‌وگوهای سالانه‌ای بین دوطرف وجود داشت که در آن افسران نظامی آمریکایی و چینی راه‌هایی برای اطمینان از برخوردهای نظامی ایمن در دریا و هوا را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند؛ مجمعی که به عنوان “توافقنامه مشورتی دریایی نظامی” شناخته می‌شود و از سال ۱۹۹۸ فعال بود.

پکن این کانال ارتباطی را بین پنتاگون و ارتش خود که “گفت‌وگوهای هماهنگ کننده سیاستگذاری دفاعی” بود و برای تقویت همکاری و گفت‌وگو برای مدیریت بحران به کار می‌رفت، تعلیق کرد.

“ژان آکوئیلینو”، فرماندهی هند-اقیانوسیه آمریکا اخیرا گفته بود، دو سال و نیم به دنبال گفت‌وگو با همتایان چینی خود بوده بدون آنکه حتی یکی از درخواست‌هایش را بپذیرند.

پنتاگون در جدیدترین گزارش سالانه خود درباره ارتش چین اعلام کرد، فقدان ارتباط باعث افزایش خطر سوانح یا محاسبه اشتباه و بروز بحران یا درگیری می‌شود.

مقام‌های آمریکایی امیدوارند که تغییر رویکرد شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین برای مشارکت مجدد در سیاستگذاری‌های دیپلماسی و اقتصادی می‌تواند به پیشرفت در فضای نظامی منجر شود.

روز پنجشنبه وانگ یی، وزیر خارجه چین وارد واشنگتن شد تا با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود صحبت کند تا شاید راهی به سوی دیدار روسای جمهوری آمریکا و چین در نوامبر فراهم شود.

مقام‌های دولت بایدن می‌گویند، بلینکن مساله اقدامات نظامی چین در دریای چین شرقی را که دولت واشنگتن آن را تحریک آمیز می‌داند، با وزیر خارجه چین مطرح کرده است.

در این میان، پنتاگون نیز اعلام کرد که قصد دارد تا “سینتیا کاراس”، مدیر امور چین، تایوان و مغولستان در وزارت دفاع را برای کنفرانس سالانه امنیتی به پکن اعزام کند که در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پنتاگون این فرصت را برای مشارکت و همکاری با نمایندگان ارتش آزادی بخش خلق چین در این کنفرانس امنیتی سالانه با هدف تضمین بازگشایی خطوط ارتباطی قابل قبول، تضمین کانال‌های ارتباطی بحران، کاهش خطر عملیاتی و استراتژیک و همچنین اجتناب از تفسیرهای غلط مغتنم می‌داند.

“چاد اسپراگیا” که در نشست ۲۰۱۹ چین شرکت کرده بود و در آن زمان معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین بود، گفت: با همتایان خود از جمله وی ونگه، وزیر دفاع وقت چین دیدار کرده بودم.

وی ادامه داد، پکن هنوز هم به دنبال ایجاد مجدد روابط حتی در صورت نبود وزیر دفاع است. برکناری لی شانگفو از پست خود که توسط دولت پکن و بدون هیچ توضیحی اتفاق افتاد، تایید شده است.

اگر دولت چین یک جانشین را برای سمت وزارت دفاع این کشور در زمان مقرر اعلام کند، وزیر جدید شاید فرصت داشته باشد تا با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در نشست منطقه‌ای وزرای دفاع در نوامبر که در جاکارتا، اندونزی برگزار می‌شود، دیدار کند.

واکنش چین به حادثه هوایی روی داده با بمب‌افکن آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه در اظهارنظری درباره نزدیک شدن خطرناک یک جنگنده چینی به بمب‌افکن آمریکایی گفت: در حالی که هواپیماهای آمریکایی عامل اصلی خطرات امنیتی هوایی و دریایی بر روی دریای چین جنوبی هستند، پکن به دفاع از حاکمیت و پیشبرد امنیت خود ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، پیش از ... واکنش چین به حادثه هوایی روی داده با بمب‌افکن آمریکایی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

شی جین‌پینگ: چین خواهان همکاری برد-برد با آمریکاست

در آستانه سفر مهم وزیر خارجه چین به آمریکا، رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد که پکن خواهان همکاری با آمریکا براساس اصل احترام متقابل، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد است. به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی‌که دو پکن و واشنگتن تلاش می‌کنند اختلاف‌ها را مدیریت کنند و با هم و به صورت مشترک به چالش‌های ... شی جین‌پینگ: چین خواهان همکاری برد-برد با آمریکاست

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

پکن گزارش سالانه پنتاگون را محکوم کرد

وزارت دفاع چین امروز چهارشنبه گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا درباره چین را محکوم کرد و اظهار داشت این گزارش سیاست امنیتی و استراتژی نظامی این کشور را مخدوش می‌کند. به گزارش ایرنا از آساهی شیمبون، پنتاگون در گزارش خود به کنگره آمریکا اعلام کرد طی یک دهه آینده، جمهوری خلق چین به سرعت نیروهای ... پکن گزارش سالانه پنتاگون را محکوم کرد

ادامه

آمریکا, بیانیه, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, صلح

آغاز فعالیت نیروهای آمریکا در پایگاه یونان برای انجام عملیات درخاور‌میانه

رسانه‌های یونان مدعی شده‌اند که نیروی هوایی آمریکا برای عملیات‌ در خاورمیانه شروع به استفاده از پایگاهی در نزدیکی آتن کرده است. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های یونان مدعی شدند که نخستین هواپیماهای سنگین آمریکایی در پایگاه هوایی «الفسینا» در نزدیکی آتن مستقر شده‌اند. مطبوعات یونانی همچنین اعلام کردند که دلیل استفاده ... آغاز فعالیت نیروهای آمریکا در پایگاه یونان برای انجام عملیات درخاور‌میانه

ادامه

آمریکا, اسراییل, تایوان, جنگ سرد, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین