خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

شکایت از آمریکا برای استفاده از اورانیوم علیه عراقی‌ها

مشاور کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از تصمیم خود برای شکایت قضایی علیه آمریکا به خاطر نقض حاکمیت کشورش و استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده علیه ملت عراق خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، «هاتف الرکابی» مشاور کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق تصریح کرد: امروز (دوشنبه) شکایتی قضایی را در دادگاههای سوئد و آلمان علیه آمریکا به خاطر جنایت‌های بزرگش در عراق از جمله استفاده از اورانیوم ضعیف شده، مطرح خواهد کرد.

 

وی افزود: اقامه شکایت قضایی در دادگاههای سوئیس یا آلمان بازخواست بین‌المللی آمریکا و عدم تعلل و تاخیر در پرونده را تضمین خواهد کرد.

 

الرکابی گفت: صدها مورد ابتلا به سرطان در تنها یک ماه گواه روشنی از میزان خسارت‌ها و آسیب‌هایی است که نیروهای اشغالگر آمریکایی به ملت عراق وارد کرده‌اند.

 

برپایه این گزارش، وی از وزارت بهداشت عراق نیز خواست تا جزئیات این امر و جزئیات موارد ابتلا به سرطان در میان مردم این کشور ناشی از بمباران آمریکا را فاش کند.

 

با گذشت بیش از ۱۶ سال از جنگ آمریکا علیه عراق، هر از گاهی گوشه‌هایی از آثار و پیامدهای مخرب ناشی از این جنگ و کشتار خاموش و تدریجی شهروندان عراقی توسط نظامیان آمریکایی نمایان می‌شود.

 

چندی پیش بود که منابع پزشکی عراق باردیگر از مرگ و میر کودکان این کشور به دلیل بکارگیری سلاح‌های ممنوعه در طول جنگ آمریکا علیه کشورشان خبر دادند.

 

«احمد مخلف حماد» مدیر اطلاع رسانی بیمارستان شهر «فلوجه» مرکز استان الانبار در غرب عراق گفت که با وجود گذشت ۱۶ سال از جنگ، هرساله بیش از یکهزار کودک عراقی در شهر فلوجه – به خاطر استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در سطح جهان در این جنگ – ناقص و با معلولیت به دنیا می‌آیند.

 

وی افزود که «فسفر سفید» و دیگر سلاح‌های کشنده‌ای که ارتش آمریکا در جنگ علیه عراق بکار برد، همچنان آثار و پیامدهای مخرب خود را بر مردم ما برجای می‌گذارند.

 

حماد تصریح کرد که ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی در سطح بالا، ۵ سال پس از جنگ در شهر فلوجه نمایان شد و هر سال دستکم هزار کودک عراقی به خاطر استفاده از اورانیوم ضعیف شده و فسفر سفید در جریان جنگ آمریکا علیه این شهر در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی، ناقص و با معلولیت به دنیا می‌آیند.

 

موسسه‌ای موسوم به “شبکه اطلاعات فراگیر منطقه‌ای” مستقر در نایروبی مرکز کنیا، آن زمان اسناد جدیدی از تخلفات آمریکا از قوانین بین‌المللی به دست آورد که قبلاً منتشر نشده بود.

 

این اسناد حاصل گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی بود که در اختیار دانشگاه «جورج واشنگتن» در سال ۲۰۰۳ قرار داشت، اما نتایج آن محرمانه مانده بود.

 

در این اسناد ذکر شده که ارتش آمریکا در جنگ با استفاده از جنگنده‌های نوع « A-۱۰ » دستکم ۱۱۶ بار اهداف آسان نظامی، مانند مقرها، خودروها و کامیون‌ها را با تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده، هدف قرار داده بود. این درحالی است که گزارش‌های نهادهای غیردولتی و پزشکی داخلی و بین‌المللی از موارد ابتلا به سرطان نیز در برخی استان‌های عراق ناشی از استفاده آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در جنگ علیه عراق سخن گفته‌اند.

ستونی متشکل از ۸۱ خودرو و تانکر حامل نفت دزدیده شده سوریه توسط نظامیان آمریکا وارد عراق شد

منابع سوری از ورود محموله جدید از نفت دزدیده شده سوریه به دست نظامیان آمریکایی به عراق از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» خبر دادند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, روسیه, سوریه, عراق, عربستان سعودی

گام برداشتن عراق برای قرارداد نفتی کم‌سابقه با چین

دولت عراق در سایه کسری بودجه و بحران مالی شدید، خود را برای امضای قرارداد چند میلیارد دلاری نفتی با شرکت «ژنهوای» چین آماده می‌کند، قراردادی که بر اساس مفاد آن، در عراق کم‌سابقه است.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق