روسیه: تراکنش مالی تروریست‌ها و ملی‌گرایان اوکراین کشف شد

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: تحقیقات صورت گرفته شواهدی مبنی بر ارتباط بین عوامل حمله تروریستی به سالن کنسرت کرکوس با ملی‌گرایان اوکراین از جمله تراکنش مالی را تأیید می‌کند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ کمیته تحقیقات روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: نتایج اولیه تحقیقات، ماهیت برنامه ریزی شده اقدامات تروریست‌ها، آماده سازی دقیق ... روسیه: تراکنش مالی تروریست‌ها و ملی‌گرایان اوکراین کشف شد

ادامه

اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا

پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما اف-۱۶‌های اوکراین را در هر کشوری ساقط می‌کنیم

رئیس جمهور روسیه با هشدار به حامیان کی‌یف، تاکید کرد مسکو به‌دنبال تقابل با دست‌نشانده‌های آمریکا در شرق اروپا نیست. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه و طی سخنرانی در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در استان «تِوِر» در غرب این کشور اظهار کرد چندین مقام غربی با این ادعا که ... پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما اف-۱۶‌های اوکراین را در هر کشوری ساقط می‌کنیم

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, جمهوری چک, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, لهستان, ناتو

ژنرال انگلیسی: در جنگ با روسیه بیشتر از دو ماه دوام نمی‌آوریم

یک مقام ارشد ارتش انگلیس بر این باور است نیروهای انگلیسی قادر به جنگ با روسیه برای بیش از دو ماه نیستند. به گزارش ایسنا، ژنرال «راب مگوون» معاون رئیس ستاد دفاعی ارتش انگلیس گفته است نیروهای این ارتش در صورت ورود به جنگ به دلیل نداشتن منابع مناسب جنگ‌های آینده مجبور به مدیریت «ریسک ... ژنرال انگلیسی: در جنگ با روسیه بیشتر از دو ماه دوام نمی‌آوریم

ادامه

انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, ناتو

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

شب پرتلفات اوکراین با ۱۵۰۰ کشته

به گفته منابع روسی شب گذشته ارتش اوکراین با تلفات بسیار سنگین حداقل ۱۵۰۰ نفر نیرو و ۲۸ تانک را در بخش جنوبی دونتسک از دست داد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین ۱۵۰۰ نفر و ۲۸ تانک را در بخش جنوبی دونتسک از دست داد. این خبر را وزارت دفاع روسیه اعلام کرد و در بیانیه‌ای افزود که اوکراین در ۵ ژوئن به تهاجم خود ادامه داد و تلاش‌های اصلی را در بخش جنوبی دونتسک متمرکز کرد، اما عملیات فعال و فداکارانه واحدهای گروه سربازان وستوک که شجاعت و قهرمانی از خود نشان دادند، دشمن را متوقف کرد و باعث شد تا نیروهای اوکراینی موفق نشوند.

گفته شده در این عملیات واحدهای نظامی و نیروهای مسلح اوکراین متحمل خسارات قابل توجهی شدند. مجموع تلفات سربازان اوکراینی در بخش جنوبی دونتسک به بیش از ۱۵۰۰ پرسنل نظامی اوکراینی و ۲۸ تانک رسید. در میان تانک‌های آسیب دیده اوکراین، تانک‌های لئوپاد آلمان، تانک AMX-۱۰ ساخت فرانسه و ۱۰۹ خودروی زرهی دیده می‌شود.

روز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که بیش از ۷۰۰ نظامی اوکراینی در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته کشته شدند.

از سوی دیگر، پایتخت اوکراین، یعنی شهر کیف یک شب سنگین را سپری کرد و براساس گزارش‌ها، صدای انفجارهای قوی در کیف شنیده شد و پدافند اوکراین در تلاش برای مقابله با اهداف هوایی بوده است.

همچنین اداره نظامی خارکف اعلام کرد که نیروهای روسی محله‌های شهر خارکف را با موشک‌های اس -۳۰۰ هدف قرار دادند.

همزمان، برخی منابع غربی از ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین ناامید به نظر می‎‌رسند و روز گذشته «کالین کال»، معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که تخصیص میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین بر صنایع نظامی ایالات متحده فشار وارد کرده است.

کال گفت: «تلاش‌ها برای کمک به اوکراینی‌ها بر صنایع نظامی ما فشار آورده است.»

این موضع گیری پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن چند روز پیش بسته کمک نظامی جدیدی به کیف را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

دولت آمریکا اعلام کرده است که مجموع کمک‌های ارائه شده به اوکراین، در دوره جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، بالغ بر ۳۸.۳ میلیارد دلار بوده که ۳۷.۶ میلیارد دلار آن از آغاز جنگ روسیه در اوکراین به کیف اعطا شده است.

ماه گذشته نیز وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه تأیید کرد که پنتاگون ارزش تسلیحاتی که به اوکراین ارسال کرده است را حداقل ۳ میلیارد دلار افزایش داده است تا اوکراین بتواند در ادامه جنگ اهداف تعیین شده را در محدوده این کشور به دست آورد.

در دسامبر گذشته نیز نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه روابط بین‌الملل شیکاگو نشان داد که با توجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حمایت عمومی آمریکا از حمایت نظامی اوکراین کاهش یافته است.

اوکراین از زمان آغاز جنگ روسیه در اواخر فوریه ۲۰۲۲، کمک‌های مالی و نظامی بسیار گسترده و متنوعی از کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده و دیگر کشورهای اروپایی دریافت کرده است.

کشورهای غربی از طریق حمایت مالی، نظامی و سیاسی از کیف به دنبال مانع تراشی در اهداف نظامی روسیه هستند، در حالی که مسکو بارها تأیید کرده است که عملیات در دونباس تا رسیدن به همه اهداف متوقف نخواهد شد.

نیروهای روسیه به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهند و کنترل چهار منطقه‌ای را که سال گذشته به روسیه پیوستند (جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک و استان‌های زاپوریژیا و خرسون) کامل کرده‌اند.

دو هفته پیش از این نیز، شماری از نمایندگان کنگره بر جنگ‌افروزی بیشتر کشورشان در اوکراین با ارسال سلاح‌های پیشرفته تاکید کرده بودند و در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند که سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) را به اوکراین تحویل دهد.

این درخواست در بحبوحه چراغ سبز آمریکا و متحدان غربی آن به ارسال جنگنده‎‌های اف -۱۶ به اوکراین مطرح شده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پیش تر در ملاقات با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در حاشیه اجلاس گروه- ۷ در ژاپن، گفته بود که آمریکا و متحدانش آموزش پرواز با اف- ۱۶ به خلبانان اوکراینی را به زودی آغاز خواهند کرد.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که تسلیحات و تجهیزات ارائه شده به اوکراین کمک می‌کند تا از بن بست طولانی مدتی که به دلیل درگیری‌های شدید در شرق اوکراین، به ویژه در اطراف شهر باخموت در استان دونتسک با آن مواجه شده است، خارج شود.

مقامات دولت روسیه پیش از این بارها نسبت به سیل تسلیحات غربی به مقصد اوکراین هشدار داده بودند و این تسلیحات را عامل تشدید و طولانی شدن جنگ عنوان کرده‌اند. از جمله ماه گذشته، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به ادامه جریان تجهیز تسلیحاتی اوکراین از سوی کشورهای غربی هشدار داد و اعلام کرد که کشورهای غربی به ارسال سلاح به اوکراین ادامه می‌دهند تا درگیری‌ها در این کشور خونین و درازمدت شود.

ارتش اوکراین تا کنون ۳۵۰ هزار نیروی خود را در جنگ از دست داده است

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا تعداد کشته‌های ارتش اوکراین در جنگ مستمر این کشور را فاش کرد. به گزارش ایلنا به نقل از فاکس نیوز، «رابرت کندی»، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات اعلام کرد که اوکراین حدود ۳۵۰ هزار نفر از نیروهای خود را در درگیری‌های جاری در خاک خود از دست داده ... ارتش اوکراین تا کنون ۳۵۰ هزار نیروی خود را در جنگ از دست داده است

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, صلح, عراق, گزارش

هشدار تحلیلگران درباره چالش‌های پشتیبانی در انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به موافقت دولت آمریکا برای انتقال جت‌های جنگنده پیشرفته از جمله جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نوشت: تحلیلگران هشدار می‌دهند که این انتقال تسلیحاتی با چالش بزرگ و هزینه‌بر پشتیبانی مواجه است. به گزارش روز شنبه ایرنا، بر اساس گزارش فرانس ۲۴، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در ... هشدار تحلیلگران درباره چالش‌های پشتیبانی در انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, هلند