خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

هشدار تحلیلگران درباره چالش‌های پشتیبانی در انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به موافقت دولت آمریکا برای انتقال جت‌های جنگنده پیشرفته از جمله جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نوشت: تحلیلگران هشدار می‌دهند که این انتقال تسلیحاتی با چالش بزرگ و هزینه‌بر پشتیبانی مواجه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، بر اساس گزارش فرانس ۲۴، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در یک چرخش بزرگ از رویکرد قبلی خود گفت از تحویل جت های جنگنده پیشرفته به اوکراین حمایت می‌کند.

چند روز قبل، انگلیس و هلند وعده تشکیل یک «ائتلاف بین‌المللی» را داده بودند که جت های ساخت آمریکا را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

این رسانه افزود: آمریکا بالاخره با شرکت بایدن در جلاس گروه هفت در ژاپن، به انتقال این جنگنده های پیشرفته به کی‌یف چراغ سبز نشان داد؛ اقدامی که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آن را «تاریخی» توصیف کرد.

فرانس ۲۴ نوشت: دولت بایدن نگران استفاده از این جت ها از سوی اوکراین برای حمله به اهدافی در خاک روسیه و تشدید درگیری ها در کشوری است که بزرگترین زرادخانه سلاح های هسته ای را دارد.

مارک شاسیلان (Marc Chassillan) مشاور دفاعی در این زمینه گفت: هدف از این هواپیماهای پیشرفته جنگی، جنگیدن در خاک دشمن است اما مانع سیاسی در این زمینه وجود دارد. استفاده از اف-۱۶ درخاک اوکراین نسبتا یک محدودیت خواهد بود.

وی توضیح داد: نیروهای اوکراینی در صورتی که از مرز روسیه عبور نکند، استفاده محدودی از این جنگنده‌ها خواهند داشت. به پرواز در آمدن اف-۱۶ ها در حریم هوایی اوکراین مانند قرار دادن «پرنده در قفس» خواهد بود.

تدارکات و لجستیک پرهزینه

فرانس ۲۴ در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: کی‌یف ممکن است کنترل کاملی بر حریم هوایی این کشور نداشته باشد، اما دارای سامانه‌های دفاع ضد هوایی متعددی است که جنگنده‌های روسی را از انجام عملیات فراتر از خط مقدم جنگ باز می دارد.

شاسیلان در این رابطه گفت: اوکراین به سرعت از منابع تسلیحات ضد هوایی خود استفاده می‌کند. ذخایر موشک‌های ضدهوایی به‌طور خطرناکی کم می‌شود، زیرا اوکراین مقدار زیادی از آنها را مصرف می‌کند. در برخی مواقع، می‌توان از جنگنده اف-۱۶ برای جبران کمبود موقت یا محلی استفاده کرد. اف-۱۶ ها هواپیماهایی هستند که می‌توانند موشک کروز را سرنگون کنند.

به گفته مشاور دفاعی مذکور، «تجهیزات زیادی به همراه این هواپیما ارائه می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها موجود باشند».

فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود از انتقال این جنگنده ها به چالش دیگری اشاره می‌کند که اوکراین و متحدانش باید بر آن فائق آیند و آن اتمام ذخایر تسلیحات غرب است.

این گزارش خاطرنشان کرد که علاوه بر تدارکات و لجستیک پرهزینه، نیروهای زمینی نیز به همراه خلبانان باید آموزش ببینند.

جنگنده فالکون اف-۱۶ در دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت جنرال داینامیکس طراحی شد و پرمصرف‌ترین جت جنگنده جهان است. حدود چهار هزار و ۵۰۰ فروند از آن تولید شده است و یکی از نمونه‌های صادر شده در سال های اخیر محسوب می‌شود. در حال حاضر در ۲۵ کشور از این جنگنده استفاده می‌شود.

تا کنون نیروی هوایی اوکراین به تعداد کمی از جت های قدیمی دوران شوروی سابق، شامل میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ متکی بوده است.

پاسخ چین به گروه ۷؛ به راهبرد دفاع اتمی پایبند هستیم

وزارت خارجه چین در پاسخ به بیانیه «گروه ۷» اعلام کرد که این کشور به راهبرد دفاع اتمی برای حفظ امنیت چین متعهد است. به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال بیانیه «گروه-۷» علیه چین، وزارت خارجه این کشور غروب شنبه به وقت تهران واکنش نشان داد و از راهبرد دفاع اتمی خود دفاع کرد. به ... پاسخ چین به گروه ۷؛ به راهبرد دفاع اتمی پایبند هستیم

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استرالیا, انگلستان, اوکراین, ایدئولوژی, بلاروس, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, صلح, غرب, کره شمالی, گروه ۷, گزارش

وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی همسو با اهداف ناتو؛ نسبت به خطر وقوع جنگ جهانی هشدار داد

وزیر دفاع انگلیس که برای تصاحب کرسی ریاست سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خیز برداشته است در اظهاراتی همسو با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ماجراجویانه لندن، در مورد خطر وقوع جنگ جهانی تا پایان دهه کنونی میلادی هشدار داد. به گزارش بامداد شنبه ایرنا، بن والاس با اشاره به آنچه خطر گسترش درگیری‌ها با روسیه، ... وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی همسو با اهداف ناتو؛ نسبت به خطر وقوع جنگ جهانی هشدار داد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استونی, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, چین, خبر, روسیه, فرانسه, کانادا, ناتو, هلند

اختلاف غرب درباره ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

رسانه‌های غربی گزارش دادند، در حالی که برخی کشورهای اروپایی تمایل دارند جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا را به اوکراین انتقال دهند، دولت ایالات متحده در برابر آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از این هواپیماها مقاومت می‌کند. به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز پنجشنبه به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی نوشت که کاخ سفید معتقد است ... اختلاف غرب درباره ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, هلند

احتمال تبدیل‌ شدن درگیری روسیه-اوکراین به وضعیت «جنگ منجمد»

یک رسانه آمریکایی گفته مقام‌های دولت این کشور در حال رایزنی درباره احتمال تبدیل شدن درگیری روسیه و اوکراین به «جنگ منجمد» هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور نوشته واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای این احتمال است که درگیری‌های میان اوکراین و روسیه به یک «جنگ منجمد» ... احتمال تبدیل‌ شدن درگیری روسیه-اوکراین به وضعیت «جنگ منجمد»

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, روسیه, شبه جزیره کره

کیسینجر: ما در مسیر رویارویی قدرت‌های بزرگ هستیم

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با تاکید براینکه چین و آمریکا هریک خود را متقاعد کرده‌اند که طرف مقابل یک خطر استراتژیک است، گفت: ما در مسیر رویارویی قدرت‌های بزرگ هستیم. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، نشریه اکونومیست در گزارشی نوشت مقامات پکن به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا ... کیسینجر: ما در مسیر رویارویی قدرت‌های بزرگ هستیم

ادامه

آلمان, آمریکا, ایدئولوژیک, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, گزارش, مارکسیسم, نئولیبرالیسم