سفر دوره‌ای رئیس‌جمهوری کوبا به روسیه، چین، ترکیه و الجزایر

به رغم تحریم های آمریکا علیه کوبا، رئیس‌جمهوری این کشور با دستورکار تقویت روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و مالی راهی چهار کشور الجزایر، روسیه، ترکیه و چین شد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای گرانما، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در سفری رسمی، راهی کشورهای آفریقایی و آسیایی شد و این تور بین‌المللی تا ۲۷ نوامبر (۶ آذر) به طول خواهد انجامید.

رئیس‌جمهوری کوبا با بیان اینکه این تور بین‌المللی به دعوت رسمی رهبران کشرهای الجزایر، روسیه، ترکیه و چین انجام می‌شود گفت: ما در این روزها با قدرت برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی کار خواهیم کرد که به ما امکان می‌دهد به توسعه کوبا ادامه دهیم. دیاز کانل افزود: به عبارت دیگر، به ساختن افق رفاهی که شایسته آن هستیم ادامه می‌دهیم.

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا، «ریکاردو کابریساس» و «آلخاندرو گیل فرناندز» معاون‌های نخست وزیر از جمله اعضای هیات کوبایی هستند که در این سفر رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند. مقام‌های کابینه تجارت خارجی، انرژی، معادن و بهداشت از سایر افرادی هستند که در این تور حضور دارند.

رئیس‌جمهوری کوبا علاوه بر دیدار با سران روسیه، ترکیه، چین و الجزایر، دستورکار دوجانبه و بین‌المللی را برای تقویت روابط با کشورهای مورد بازدید در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و مالی در نظر گرفته است.

دیاز کانل شامگاه سه شنبه در نخستین مقصد وارد الجزایر شد و مورد استقبال نخست وزیر الجزایر و وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

«خولیو آنتونیو گارمندیا پِنیا» سفیر کوبا در روسیه با بیان اینکه میگل دیاز کانل در روزهای آینده با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد، گفت: رئیس‌جمهوری (کوبا) همچنین در مراسم افتتاحیه بنای یادبود فرمانده «فیدل کاسترو» که ۲۲ نوامبر (یکم آذر) برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

مقام‌های پایتخت روسیه، اوایل سال ۲۰۱۷ نیز یکی از میادین این شهر را به نشانه احترام به رهبر انقلاب کوبا نامگذاری کردند.

سفیر کوبا همزمان با ابراز امیدواری از اینکه این سفر، ماهیت راهبردی بلندمدت دارد، گفت: بدون شک این سفر باعث غنای روابط دوجانبه خواهد شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز با تایید سفر رئیس‌جمهوری کوبا به مسکو گفت: کوبا شریک مهم روسیه است.

آخرین سفر دیاز کانل به روسیه در اکتبر ۲۰۱۹ انجام شد. کوبا و روسیه از زمان انقلاب فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ سابقه طولانی همکاری عمیق اقتصادی و نظامی دارند.

موضع تاریخی دولت روسیه در محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، از عواملی است که این دو کشور را همواره به یکدیگر پیوند داده است. در دوران شیوع ویروس کرونا، روسیه نه تنها با ارسال محموله‌های واکسن و تجهیزات بهداشتی به یاری کوبا شتافت بلکه همکاری‌های نظامی، اقتصادی، تجاری، کشاورزی و انرژی و بهداشت از زمینه‌هایی است که دو کشور عزم جدی برای توسعه و تقویت آن‌ها دارند.

در ماجرای جنگ اوکراین نیز کوبا بارها تاکید کرده که غرب مسبب این درگیری است؛ چنان که «خِراردو پِنیالور» معاون اول وزیر امور خارجه کوبا در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد بر مخالفت صریح هاوانا با استفاده یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین‌الملل تاکید و اعلام کرد که اصرار آمریکا برای گسترش تدریجی ناتو به سمت مرزهای روسیه عامل ایجاد سناریویی با پیامدهای غیر قابل پیش بینی شده است.

چین نیز دومین شریک تجاری بزرگ کوبا و متحد سیاسی نزدیک این جزیره است که همواره تحریم‌های اقتصادی و تجاری اعمال شده توسط واشنگتن علیه این کشور کارائیب را رد کرده و از آمریکا خواسته است که به حقوق همه کشورها از جمله کوبا احترام بگذارد.

مقام‌های دو دولت همواره بر روابط دوجانبه عالی و سطح بالای توافق و حمایت متقابل در موضوعات بین‌المللی تاکید کرده‌اند و سفر تازه رئیس‌جمهوری کوبا به این کشور آسیایی قطعا به تقویت و تعمیق بیشتر روابط خواهد انجامید.

کوبا از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که به طرح کمربند و جاده چین ملحق شده است. طرحی که اگر چه به بهبود روابط چین با شرکای اصلی خود می‌انجامد اما موجب نگرانی واشنگتن شده است.

ترکیه نیز همگام با روسیه و چین، اصل توسعه قلمرو نفوذ صرفا بر اساس قدرت نظامی را با اصل همکاری مسالمت‌آمیز و جذب به جای تحمیل، جایگزین کرده است و سفرهای دیپلماتیک مقام‌های این کشور به آمریکای لاتین و امضای توافق‌های متنوع تجاری و اقتصادی و فرهنگی، بهترین گواه آن است.

روابط دیپلماتیک بین ترکیه و کوبا در سال ۱۹۵۲ برقرار شد و تا امروز بر اساس احترام متقابل پیش رفته است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در فوریه ۲۰۱۵ یک سفر رسمی به این جزیره کارائیب انجام داد که به تقویت روابط دوجانبه و گسترش زمینه‌های همکاری در تجارت و سرمایه‌گذاری، گردشگری و حمل‌ونقل هوایی انجامید.

ترکیه همچنین هر ساله در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه لزوم پایان دادن به تحریم اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا علیه کوبا رای مثبت داده است.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا