تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

رییس‌جمهور نسبت به‌آزادی فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران اقدام‌کند

چهار نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری خواستار آزادی چند نفر از روزنامه‌نگاران و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی شدند که طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

 

به گزارش ایلنا، «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده نقده و اشنویه و نایب رییس فراکسیون امید، «بهرام پارسایی» نماینده شیراز و سخنگوی این فراکسیون، «محمدعلی وکیلی» نماینده تهران، عضو هیات نظارت بر مطبوعات در مجلس و از اعضای فراکسیون امید و همچنین «الیاس حضرتی» نماینده تهران و از دیگر اعضای فراکسیون امید در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور، ضمن تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات پرشور در واکنش به بازداشت ۱۲ ادمین کانال‌های تلگرامی و تعدادی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به بیان نکاتی پرداختند.

 

در متن نامه این چهار نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که در اختیار ایلنا قرار گرفت، آمده است:

 

 

همان‌گونه که مستحضرید در چند روز گذشته مسئولان حدود ۱۲ کانال تلگرامی و تعدادى از خبرنگاران و فعالان سیاسى اصلاح‌طلب یا حامی دولت دستگیر شده و کانال‌های تلگرامی مذکور از دسترس خارج شده‌اند و هنوز مشخص نیست چه دستگاهی و براساس کدام اختیارات قانونی این اقدام را انجام داده است.

 

این اقدام در آستانه سال نو و تعطیلی مجلس شورای اسلامی و سفرهای نوروزی شائبه‌های زیادی درخصوص انگیزه این اقدام برانگیخته است. در این زمینه چند نکته مهم را به اطلاع می‌رسانیم.

 

یکم. معلوم نیست این دستگیری‌ها به‌وسیله کدام نهاد یا دستگاه انجام شده است و در این بین سوال واقعی این است آیا دستگاه مذکور وزارت اطلاعات بوده یا غیر از آن. و این درحالی است که در هر دو صورت شما باید پاسخگو باشید تا معلوم شود چرا فرآیند قانونی ازسوی وزارت اطلاعات یا هر نهاد دیگری که مسئول این بازداشت‌ها است، طی نشده است.

 

دوم. دستگیری این افراد در شرایطی صورت گرفته که کشور در آستانه یکی از مهمترین حوادث سیاسی یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در برخی از حوزه‌ها، انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نیازمند آرامش و امنیت و برخورد قانونی در همه موضوعات است.

 

معلوم نیست این اقدام با کدامین منطق صورت گرفته و با چه تحلیلی دستگیری این افراد قابل توجیه است! بی‌گمان چنین اقداماتی اسباب یاوه‌سرایی دشمنان این آب و خاک را مهیا کرده و در اصل فرصت و بهانه به دست دشمنان سرزمینمان خواهد داد.

 

سوم. تمامی افراد دستگیرشده به‌نحوی روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی-مدنی نزدیک به دولت یا مسئولان اداره کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و حامیان دولت هستند و این در حالی است که مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف دولت کاملاً آزاد بوده و با انواع روش‌ها و با توسل به تهمت، دروغ و جعل و تبلیغات منفی، در حال تخریب وجهه دولت شما هستند. ضمن حمایت از آزادی تمامی اصحاب رسانه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، خواستار پایان دادن به برخوردها و رویکردهای دوگانه در کشور هستیم.

 

چهارم. آنچه در این ماجرا انتظار می‌توان داشت، اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی است و درصورت انجام امر توسط وزارت اطلاعات پاسخگویی آن وزارت محترم و شفاف‌سازی لازم برای اذهان ملت شریف ایران می‌باشد و در صورت انجام آن توسط سایر نهادها بی‌شک انتظار عدم مداخله نهادهای دیگر در امور مرتبط با وزارت اطلاعات و تامین حقوق شهروندی برای همه فعالان سیاسی و رسانه‌ای است.

 

طبعاً ما مطابق قانون اساسی، رییس‌جمهوری را مسئول اجرا شدن قانون اساسی می‌دانیم و از جنابعالی انتظار داریم که برای اجرای قانون و تامین حقوق افراد و فعالان رسانه‌ای وارد عمل شوید و ضمن ارائه تذکرات لازم به مسببان امر، تمام توان خود را برای آزادی افراد دستگیرشده و تامین امنیت آنان در فعالیت رسانه‌ای به کار بگیرید.

 

پنجم. اینجانبان به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در راس امور است، در مرحله اول از جنابعالی انتظار حل این مشکل را داریم و اگر در این زمینه اقدامی نشود، قطعاً در هنگام بازگشایی مجلس در سال جدید وزرای مرتبط با این ماجرا (از جمله وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) را به مجلس دعوت خواهیم کرد و ماجرا را تا روشن شدن حقایق و تامین حقوق بازداشت‌شده‌ها پی خواهیم گرفت؛ حتی اگر نیازمند استیضاح وزرای مربوطه باشد!

 

در پایان تاکید می‌کنیم برگزاری انتخابات رقابتی و پرشور و تهییج‌کننده به وجود امنیت و آزادی و امکان نقد عملکرد همه مسئولان نیاز دارد و با بستن فضای سیاسی و تعطیلی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در تلگرام و فضای مجازی، انگیزه مشارکت مردم در انتخابات کاهش خواهد یافت.

نمایندگان ملت در مجلس شوراى اسلامى

الیاس حضرتى، عبدالکریم حسین زاده، بهرام پارسایى، محمد على وکیلى

آمریکا نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را تحریم کرد

هیات نمایندگی آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل این شورا را به دلیل مواضع ضداسرائیلی آن تحریم می‌کند. به گزارش اگزماینر، دولت ترامپ این شورا را به دلیل صدور پنج قطعنامه ضد اسرائیلی تحریم کرده است. دولت ترامپ از این اقدام شورا عصبانی است چرا که معتقد است این شورا موضع ناعادلانه‌ای در قبال ... آمریکا نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را تحریم کرد

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر

محمود صادقی،”اطلاعات سپاه”را مسئول بازداشت خبرنگاران دانست

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به فرمانده کل سپاه پاسداران خواستار “عدم ورود این نهاد نظامی به دسته‌بندی‌های سیاسی شد”. صادقی در این نامه از بازداشت هم‌زمان گروهی از “مدیران کانال‌های تلگرامی با گرایش‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت” ابراز نگرانی کرد.   در متن نامۀ محمود صادقی ... محمود صادقی،”اطلاعات سپاه”را مسئول بازداشت خبرنگاران دانست

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

جنجال در سازمان ملل در پی استعفای مدیر “اسکوا”

در حالی که در پی درخواست دبیرکل سازمان ملل از دبیر اجرایی اسکوا برای پس گرفتن گزارشی در محکومیت اسرائیل این مقام سازمان ملل استعفا کرد، سفیران عرب در سازمان ملل امروز جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند.   به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل با ... جنجال در سازمان ملل در پی استعفای مدیر “اسکوا”

ادامه

اسراییل, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

۶ ماه زندان به اتهام اظهار نظر درباره حسابهای بانکی آملی لاریجانی

فائزه هاشمی، فعال سیاسی و دختر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای دومین بار به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.   به گزارش کلمه، همزمان با افزایش فشار به فعالان سیاسی که فائزه هاشمی نیز در دادگاه کیفری ۲، مجتمع قضایی کارکنان دولت، شعبه ۱۰۶۰، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت طبق ... ۶ ماه زندان به اتهام اظهار نظر درباره حسابهای بانکی آملی لاریجانی

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر