خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

کشورهای آسیای مرکزی از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود استقبال نمی‌کنند

ایالات متحده از خروج نیروها از افغانستان خبر داد، اما قصد ندارد منطقه را ترک کند. پوتین روشن کرد که روسیه قرار نیست آن را در اختیار ایالات متحده واگذار کند.

 

اسپوتنیک به نقل از روزنامه ژاپنی نیهون کیزای می‌نویسد : با آغاز عقب نشینی نیروهای مسلح از افغانستان، ایالات متحده تصمیم گرفت برای مقابله با تروریسم پایگاه‌های نظامی خود را در کشورهای آسیای میانه، که بخشی از اتحاد شوروی بودند، ایجاد کند. روسیه و چین هر دو خواهان حفظ نفوذ خود در منطقه هستند و کاملاً مخالف حضور نیروهای مسلح آمریکا در آنجا می‌باشند.

 

روسیه هم حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش می‌دهد. در ۳۰ مه، سادیر ژاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی روسیه گفت: “ما برای همیشه شریک هستیم”. رهبر قرقیزستان پس از ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ مه، روشن کرد که کشورش بدون اجازه روسیه نیروهای آمریکایی را نمی‌پذیرد.

 

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که واشنگتن احتمال استقرار بخشی از نیروهای خود را که از افغانستان خارج شده‌اند در کشورهای آسیای میانه بررسی می‌کند. و در تاریخ ۱۲ ماه مه، دیوید هلوی، دستیار وزیر دفاع در امور هند و اقیانوس آرام، در جریان جلسه کمیته امور نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مورد احتمال پیگرد قانونی تروریسم در منطقه صحبت کرد.

 

پس از حملات تروریستی در سال ۲۰۰۱ در آمریکا، واشنگتن عملیاتی علیه طالبان (اعضای سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) در افغانستان آغاز کرد و نیروهای خود را در آنجا مستقر کرد. در آوریل سال جاری ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واحدهای آمریکایی تا سپتامبر خارج می‌شوند. در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده نگرانی‌هایی در مورد گسترش تروریسم دارد. در همین راستا طرحی برای استقرار نیروها در آسیای مرکزی کشیده شده است.

 

استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه‌ای که قطب ژئوپلیتیکی در مرکز قاره اوراسیا است، همچنین به ایالات متحده کمک خواهد کرد تا ایران ، چین و روسیه را مهار کند. رئیس جمهور پوتین با پیش بینی استقرار نیروهای آمریکایی، در اوایل ماه مه، تقویت ارتش روسیه در تاجیکستان و حمایت از تقویت ارتش تاجیکستان را اعلام کرد. در ۱۹ ماه مه، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اعلام کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد کنترل منطقه را از دست بدهد.

 

فرض بر این است که روسیه با سه کشور تاجیکستان ، قرقیزستان و قزاقستان به یک اتحاد نظامی وارد شده است. مسکو آنها را تحت فشار قرار می‌دهد تا سربازان آمریکایی را نپذیرند. گفتنی است کارشناسان دیپلماتیک مقیم آسیای مرکزی به روزنامه نیهون کیزای گفتند که ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در ازبکستان مطابق قانون آن کشور ممنوع است.

 

۱۶ ژوئن، قرار است جلسه رهبران ایالات متحده و روسیه برگزار شود. پوتین، رئیس جمهور روسیه آماده همکاری عملی با ایالات متحده در زمینه های سودمند متقابل مانند خلع سلاح هسته ای و برنامه هسته ای ایران است. با این وجود ، او مصمم است در اختلافات بر سر حوزه نفوذ – آسیای میانه و بلاروس با ایالات متحده مقابله کند. وی در تاریخ ۴ آوریل گفت: “ما پیشرفت چشمگیری در روابط دو جانبه را انتظار نداریم.”

 

چین به آسیای میانه به عنوان مسیر اصلی ابتکار “یک کمربند – یک راه” اهمیت زیادی می‌دهد. وی با استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه مخالف است. طرف ها در دیدار ماه مه وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی توافق کردند که همکاری ها را تقویت نمایند و در مورد راه حل های مسئله افغانستان گفتگو کردند. چین و روسیه در یک جبهه متحد علیه ایالات متحده، همچنین قصد دارند در آسیای مرکزی با هم همکاری کنند تا از نفوذ آمریکا جلوگیری شود.

 

کشورهای آسیای مرکزی از این امر نگران هستند که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان باعث بی‌ثباتی منطقه شود، اما آنها به روابط با چین و روسیه اهمیت زیادی می‌دهند. بنابراین، همه آن‌ها از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود استقبال نمی‌کنند.

چین به‌تصویب طرحی در سنای آمریکا برای مقابله با توسعه فناوری چین واکنش نشان داد

پارلمان چین می‌گوید طرح سنای آمریکا با محور تهدیدهای عرصه فناوری چین، یادآور رقابت‌های دوره جنگ سرد است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش

هشدار ناتو به روسیه و چین درباره فعال کردن «ماده ۵» برای پاسخ به حملات سایبری

دبیر کل ناتو دوشنبه با متهم کردن روسیه و چین به انجام حملات سایبری هشدار داد این ائتلاف ممکن است ماده ۵ پیمان ناتو را برای مقابله با این حملات فعال کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, کانادا, ناتو

پاسخ پکن به بایدن درباره شرکت ندادن چین در تعیین قوانین تجارت جهانی

وزارت خارجه چین به مقاله جو بایدن که گفته بود، چین نباید در تعیین و توسعه قوانین مربوط به تکنولوژی جدید و تجارت جهانی شرکت داده شود، واکنش نشان داد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا