چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

چین به‌تصویب طرحی در سنای آمریکا برای مقابله با توسعه فناوری چین واکنش نشان داد

پارلمان چین می‌گوید طرح سنای آمریکا با محور تهدیدهای عرصه فناوری چین، یادآور رقابت‌های دوره جنگ سرد است.

 

به گزارش مهر به نقل از شینهوا، اقدام سنای آمریکا مبنی بر تائید بسته مالی به ارزش ۱۹۰ میلیارد دلار که هدف از آن مقابله با تهدیدهای پکن در حوزه فناوری عنوان می‌شود؛ واکنش پارلمان چین را در پی داشت.

 

کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین تائید این مصوبه از سوی سنای آمریکا را ناشی از ذهنیتی مبتنی بر معیارهای جنگ سرد دانست و آن را اقدامی در راستای مداخله در امور داخلی چین تلقی کرد.

 

این کمیته همچنین از سنای آمریکا به دلیل زیر سوال بردن سیاست های داخلی و خارجی چین انتقاد کرد.

 

مجلس سنای آمریکا سه شنبه با ۶۸ رای موافق در برابر ۳۲ رای مخالف بسته‌ای از طرح‌ها و قوانین را با هدف ارتقای توانایی و قدرت این کشور برای رقابت با فناوری چینی تصویب کرد.

 

این طرح و قوانین که از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مورد حمایت واقع شده، نشانگر موضع سختگیرانه کنگره در قبال پکن است.

 

سناتورهای آمریکایی همچنین بودجه ۵۰ میلیارد دلاری را برای افزایش تولید و تحقیق درباره نیمه هادی‌ها و تجهیزات ارتباطی اختصاص داده‌اند.

 

چین همجنین اعلام کرد پکن اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقانیت شرکت‌های چینی در پاسخ به برنامه آمریکا در مورد اعمال ممنوعیت سرمایه گذاری در شرکت‌های مرتبط با ارتش چین انجام خواهد داد.

 

سنای آمریکا در ادامه سیاست‌های تخاصمی خود علیه پکن، طرحی را با هدف افزایش توان آمریکا در رقابت با پیشرفت و توستعه فناوری های چین تصویب کرد.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: تمایل به اتخاذ رویکرد سختگیرانه در مقابل چین در کنگره آمریکا که بشدت دچار تفرقه و اختلاف نظر است جزو معدود موضوعات مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است.

 

این طرح مجوز اختصاص ۱۹۰ میلیارد دلار برای تقویت تحقیقات و فناوری آمریکا را صادر می کند و به غیر از این، شامل اختصاص ۵۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید و تحقیقات درزمینه نیمه رسانه ها و تجهیزات مخابراتی است. این طرح همچنین شامل اختصاص ۲ میلیارد دلار برای تراشه های مورد استفاده در شرکت های خودروساز است که دچار کمبود شدید است و باعث قطع قابل توجه تولید شده است.

 

رویترز نوشت: این طرح باید در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود و سپس برای تبدیل شدن به قانون به دفتر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ارسال خواهد شد.

 

این طرح همچنین شامل مفاد دیگری علیه چین است. از جمله این که دانلود اپلیکیشن تیک تاک در دستگاه های دولتی را منع می کند و اجازه خرید پهپادهای تولید شده توسط شرکت های تحت حمایت چین را نمی دهد.

 

چاک شومر رهبر اکثریت سنا و از حامیان طرح جدید علیه پکن درباره پیامدهای فقدان منابع مالی تحقیقاتی برای رقابت با چین هشدار داده است.

 

برخی از منتقدان طرح سنا را تلاش برای مقابله با توسعه فناوری برتر در چین توصیف کرده‌اند که خشم آمریکا را برانگیخته است.

 

این طرح همچنین مقابله با نفوذ جهانی چین از طریق دیپلماسی و همکاری با متحدان آمریکا و افزایش نقش واشنگتن در سازمان‌های بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد. به دنبال طرح «اول آمریکا» ی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا واشنگتن از بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی خارج شد.

 

طرح جدید سنا برگ تازه ای از رویکرد تهاجمی واشنگتن در مقابل پکن است که به دنبال جنگ تجاری با این کشور آغاز شده است.

 

بایدن سوم ژوئن (۱۳ خرداد) به بهانه «پاسخ به تهدید شرکت های صنایع نظامی چین» با صدور یک دستور اجرایی، ۵۹ شرکت چینی از جمله هواوی، شرکت بین‌المللی ساخت نیمه هادی و شرکت علوم و فناوری هوا- فضای چین را در«فهرست» سیاه سرمایه گذاری قرار دارد.

 

بر اساس این دستور، آمریکایی‌ها نیز از سرمایه گذاری و انجام معاملات با شرکت‌های ذکر شده منع شده‌اند.

بانک جهانی رشد اقتصادی چین را ۸.۵ درصد اعلام کرد

بانک جهانی در تازه‌ترین برآورد خود از چشم اندازهای اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ را ۸.۵ درصد پیش‌بینی کرد که ۰.۶ درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی اعلام شده است.

ادامه

اسیا, اقتصادی, بانک جهانی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

سرکوبِ مزد مخرب‌ترین سیاست است/ دامن زدن به اقتصادِ غیرمولدِ صدقه‌ای خطرناک است

احمد سیف می‌گوید: برای من که سالهاست از ایران دورم، حیرت‌آور است که از سویی هر روزه می‌خوانم که شمار کثیری از واحدهای تولیدی با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی کار می‌کنند و از سوی دیگر می‌بینم در همین اقتصاد، دوستان خواستار سرکوب مزد هستند تا به قول خودشان سرمایه‌دار «سود» ببرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو

نشست وزرای خارجه چین و «آ. سه. آن» در سی اُمین سالگرد آغاز گفتگوی چین و این اتحادیه

نشست ویژه وزیران خارجه چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ. سه. آن» به مناسبت گرامیداشت سی اُمین سالگرد آغاز گفتگوی چین و این اتحادیه، روز سه شنبه در شهر چونگ چینگِ چین برگزار شد.

ادامه

اقتصادی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش