چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه: آمریکا اجازه اخلاقی برگزاری نشست دموکراسی را ندارد

وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا با داشتن نواقص متعدد در عرصه دموکراسی، اجازه اخلاقی برای برگزاری نشست دموکراسی را ندارد.

 

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه  خاطرنشان شده است: آمریکا قبل از اینکه به صدور دموکراسی بپردازد، باید مسائل داخلی خود از جمله تفرقه بوجود آمده در جامعه این کشور را برطرف کند.

 

در این بیانیه گفته شده است: آمریکا در حالی سعی دارد نقش رهبر جهانی دموکراسی را ایفا کند که این کشور سال‌هاست که بیشترین تعداد زندانیان را دارد و در زندان‌های این کشور بیش از دو میلیون نفر در حبس بسر می‌برند.

 

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه گفته است: شرایط حبس بسیاری از زندانهای آمریکا تحقیرآمیز است و واشنگتن همچنان درباره شکنجه افراد در زندان گوانتانامو سکوت می‌کند.

 

«سازمان های اطلاعاتی امریکا مبتکر ایجاد زندان‌های سری در کشورهای متحد خود هستند اقدامی که در جهان بی‌سابقه است.»

 

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است که لابی‌گری در آمریکا امری قانونی شده است. بسیاری از نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا در واقع بخش های تجاری را کنترل می‌کنند و آنها در داخل آمریکا و کشورهای دیگر منافع حامیان خود یعنی شرکت‌های بزرگ و نه مردم را تامین می‌کنند.

 

آمریکا میزبان اجلاس سران برای دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را از ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می آورد. از نمایندگان ۱۱۰ کشور و منطقه برای این اجلاس دعوت شده است.

 

جمهوری اسلامی ایران، روسیه، مجارستان، چین، ترکیه، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند.

 

وزارت خارجه آمریکا درحالی در یک حرکت نمایشی قصد برگزاری نشست دموکراسی با دعوت از ۱۱۰ کشور جهان را دارد که خود دمکراسی در کشور میزبان با توجه به سرکوب خیزش های مدنی، رفتارهای نژادپرستانه و آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و درحمله به کنگره آمریکا از سوی سفیدپوستان آمریکایی رخ داد، از سوی معتبرترین نهادها و موسسات بین المللی زیر سوال قرار گرفته است.

 

دیمیتری پسکوف»، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که کرملین مخالف برگزاری «نشست دموکراسی» آمریکا بدون حضور همه کشورها است و این اقدام را تلاشی از سوی واشنگتن برای اختصاصی کردن دمکراسی می‌داند.

 

به گزارش ایرنا، پسکوف  به خبرنگاران گفت که تصمیم مقامات ایالات متحده برای دعوت نکردن برخی کشورها از جمله روسیه و چین به اجلاس سران کشورها برای دموکراسی، تلاشی برای «کشیدن خط جدایی و «خصوصی کردن دمکراسی» است.

 

پسکوف اظهار داشت: «ما نگرش منفی نسبت به این رویداد آتی داریم و متاسفانه، ایالات متحده ترجیح می دهد خطوط جداکننده جدیدی ایجاد کند؛ این به هیچ وجه با روحیه عمومی در جهان مرتبط نیست.»

 

سفرای روسیه و چین در آمریکا در مقاله ای با انتقاد از نشست دمکراسی که قرار است آمریکا برگزار کند، اعلام کردند که برگزاری این نشست رویارویی های ایدئولوژیکی را در سطح جهانی تشدید می‌کند.

 

به گزارش ایرنا، «آناتولی آنتونف» و  «کین گانگ» سفرای روسیه و چین در واشنگتن در مقاله مشترکی در نشریه آمریکایی نشنال اینترست که بخشی از آن روز شنبه در خبرگزاری تاس روسیه منتشر شد، هشدار دادند که برگزاری نشست دمکراسی توسط آمریکا باعث تشدید رویارویی ایدئولوژیکی و ایجاد خطوط حائل جداکننده در جهان می‌شود.

 

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نشست دمکراسی آمریکایی به سازمان ملل ضربه می زند و اختلافات و مسائل جدید بوجود می‌آورد.

 

دمیتری پولیانسکی در توئیتی نوشت: به اصطلاح نشست دمکراسی که آمریکا می‌خواهد برگزار کند، ابتکاری تاسف آور است که می‌تواند به تلاش‌های سازمان ملل ضربه بزند.

 

ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۵۷ دولت دموکرات دکتر محمد مصدق را در ایران سرنگون کرد و دیکتاتوری محمد رضا شاه را در ایران مجددا برقرار ساخت.

نظرسنجی| بیم آمریکایی‌ها از قدرت چین و‌کاهش اعتماد به‌قدرت نظامی آمریکا

نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد که شهروندان این کشور چین را تهدید نخست نظامی، امنیتی می‌دانند و اعتماد به ارتش ایالات متحده کاهش یافته است.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه

رزمایش روسیه و کشورهای آسیایی دریکی از مهم‌ترین شاهراهای نفتی جهان

نیروی دریایی روسیه و چند کشورعضو «آسه آن» رزمایش دریایی را در «ملاکا»، مهم‌ترین شاهراه حمل و نقل دریایی در دنیا پس از تنگه هرمز برگزار کردند.

ادامه

آ. سه. آن, اقتصادی, امریکا, اندونزی, تایلند, جهان, چین, روسیه, سنگاپور, کامبوج, مالزی, میانمار, ویتنام

تمرین بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا برای حمله به روسیه

یک مقام ارشد دولت روسیه عصر سه‌شنبه از طرح حمله بمب‌افکن‌های آمریکا به روسیه و افزایش پروازهای هواپیماهای این کشور نزدیک مرزهای روسیه خبر داد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, ناتو

روسیه از اخراج کارمندان قدیمی سفارت آمریکا خبر داد

خبرگزاری ریا نووستی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که وزارت خارجه روسیه دستور داده است کارمندان سفارت آمریکا که بیش از سه سال در مسکو بوده‌اند، باید تا تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ روسیه را ترک کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای لاتین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, گزارش, ناتو