ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

روزهای خوب صنعت نفت ونزوئلا به‌رغم تحریم‌های آمریکا

تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که صنعت نفت ونزوئلا به رغم مواجهه با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا در مسیر احیاء قرار دارد و افزایش اندک تولید نفت خام آن تداوم داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، آمارهای رسمی تایید می‌کند که تولید نفت خام در ونزوئلا طی سه ماه اخیر در یک روند نسبتا صعودی حفظ شده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اُپک) نیز این آمارها را تایید کرده است.

 

در این میان رسانه‌های غربی نیز روز گذشته (سه‌شنبه) طی گزارش‌هایی به بهبودی شرایط نفتی ونزوئلا اشاره کرده و بر تاثیرگذاری راهبردهای دولت کاراکاس در این بخش مهم صحه گذاشتند. بخش بی بی سی موندو و خبرگزاری رویترز از جمله رسانه های غربی بودند که به این دستاورد ونزوئلا همزمان با مواجهه با تحریم های آمریکا اشاره کرده اند.

 

تحریم های شدید واشنگتن علیه صنعت نفت ونزوئلا یکی از دلایل بحران شدید اقتصادی در این کشور بوده و آسیب جدی به این بخش زده است. با این حال دولت کاراکاس در چند ماه اخیر استراتژی هایی را برای مقابله با این تحریم ها با هدف ایجاد ثبات در تولید نفت خام و به دنبال آن صادرات در دستورکار قرار داده است.

 

دبیرکل اوپک طی نشست ۱۱ دسامبر( ۲۰ آذر) اعلام کرد که نفت ونزوئلا برای توسعه جهانی امری مهم به شمار می رود و اینکه اقدامات غیرقانونی آمریکا بر رفاه و شرایط زندگی ونزوئلایی ها تاثیر گذاشته است.

 

وی افزود: برای برآورده کردن نیازهای جهان در آینده به نفت برخی کشورها از جمله ونزوئلا نیاز داریم. این بدان معناست که اعمال تحریم ها علیه ونزوئلا بر شرایط اوپک، دیگر کشورها و در نهایت صنعت جهانی نفت تاثیرگذار است.

 

ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اصلی و مهم اوپک، اکنون با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور از سال ۲۰۱۸ به دنبال تورم شدید، کمبود مواد غذایی و دارو و تحریم‌های شدید آمریکا با بدترین چالش‌های اقتصادی روبرو است. این کشور منطقه آمریکای لاتین مدتهاست با تحریم‌های نفتی آمریکا و هم‌پیمانانش مواجه بوده که کاهش چشمگیر صادرات نفتی را برای این کشور به دنبال داشته است. ونزوئلا همچنان به دنبال افزایش تولید و صادراتش با هدف در اختیار گرفتن نقدینگی بیشتر است.

 

براساس گزارش‌ها، تولید نفت خام ونزوئلا پس از چند ماه کاهش دائم، اندکی افزایش یافته است. براساس اطلاعات شرکت نفتی دولتی ونزوئلا، در ماه اکتبر(مهر-آبان) ۳۳ محموله نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده صادر شده که میانگین روزانه آن ۸۱۲ هزار و ۷۷۵ بشکه و ۳.۷ درصد پایین‌تر از میزان ماه پیش از آن (سپتامبر) و کمتر از یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن بوده که بالاترین میزان در سال جاری میلادی به شمار می‌رود. پیش از این، شرکت نفتی دولتی ونزوئلا پیش‌بینی کرده بود تولید نفت در ماه نوامبر نیز افزایش خواهد یافت.

 

تحریم‌ها باعث شده تا متقاضیان نفت ونزوئلا برای تداوم خریدهایشان تردید داشته باشند. در این میان چین و روسیه همچنان مشتری نفت ونزوئلا هستند. کارشناسان معتقدند، احیای صنعت نفت ونزوئلا به دنبال مواجهه با چالش‌های جدی ماه‌های اخیر چند سال بطول می‌انجامد.

 

اصلی‌ترین مشتریان نفتی ونزوئلا در ماه‌های اخیر کشورهای به ترتیب روسیه، چین و کوبا بوده است. طبق آمار ماه اکتبر، چین در این ماه نزدیک به ۲۹۲ هزار بشکه، روسیه ۵۰۳ هزار بشکه و کوبا ۱۱۴ هزار بشکه نفت ونزوئلا را دریافت کردند.

 

بیگان، جانشین احتمالی وزیرخارجه آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه نوشت: دولت ترامپ تصمیماتی برای انتخاب “استفان بیگان” نماینده ویژه آمریکا در کره شمالی به جای پمپئو اتخاذ کرده است اما برخی سناتورهای بانفوذ، بویژه “تد کروز” مانع از کناره گیری پمپئو شده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, کره شمالی

اندیشکده «موسسه هوور»؛ خاورمیانه در جستجوی جایگزینی برای آمریکا است

یک اندیشکده آمریکایی ضمن مقایسه شرایط فعلی آمریکا با اوضاع بریتانیا در دوران پس از جنگ جهانی اول، نقش پررنگی برای واشنگتن در اثرگذاری بر تحولات خاورمیانه در بحبوحه رقابت شدید میان قدرت‌های بزرگ جهان قائل نیست.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عراق, عربستان سعودی, یمن