مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

مقابله آلمان با آمریکا، عزم برلین برای نهایی شدن «نورد استریم ۲»

گرچه برخی از نمایندگان مجلس آمریکا تحریم‌هایی علیه مقاطعه‌کاران اروپایی پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان تصویب کردند اما به نظر می‌رسد عزم برلین برای تکمیل این پروژه و مراحل پایانی لوله‌کشی آن از یک سو و تهدید تحریم متقابل شرکت‌های آمریکایی، تصویب این تحریم‌ها در سنا و امضای آن در کاخ سفید را با دشواری روبرو سازد.

 

این هفته در چهارچوب بررسی بودجه نظامی سالیانه آمریکا، قانونگذاران کنگره برای فشار بیشتر به پروژه نورد استریم۲، بسته‌ای تحریمی را تدوین کردند که براساس آن، شرکت های اروپایی همکار در لوله‌کشی دریایی این پروژه با مسدود شدن دارایی‌ها و ابطال روادید آمریکا روبرو خواهند شد.

 

در واکنش به مداخلات واشنگتن، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفته، سیاست انرژی این قاره در اروپا تعیین می‌شود نه در آمریکا.

 

« یوآخیم فایفر » از نمایندگان ارشد مجلس آلمان و از اعضای حزب دموکرات مسیحی نیز تهیه پیش‌نویس این تحریم ها را “اقدام خصمانه آمریکا علیه متحدانش” نامید.

 

وزارت اقتصاد آلمان نیز در بیانیه‌ای تحریم‌های برون مرزی آمریکا را رد و خاطرنشان کرد: ما از رای مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تحریم خط لوله “نورد استریم دو” ابراز تاسف می‌کنیم.

 

« کلاوس ارنست » رئیس کمیسیون امور اقتصادی و انرژی مجلس آلمان نیز از برلین خواسته تا گاز مایع طبیعی آمریکا را هدف قرار دهد زیرا واشنگتن تلاش می‌کند آن را جایگزین گاز روسیه معرفی کند.

 

ارنست معتقد است اگر واشنگتن جلوی تکمیل این خط لوله را بگیرد، آلمان باید تعرفه های تنبیهی بر واردات گاز از آمریکا وضع کند.

 

به اعتقاد او، این امر بازدارنده‌ای قوی برای توقف اقدامات آمریکا بوده و در نتیجه فروش ال‌ان‌جی این کشور را کاهش داده و آن را وادار به تجدید نظر در رفتارش می‌کند.

 

اتاق بازرگانی آلمان و روسیه پیشتر و به دنبال تصویب لایجه تحریم خط لوله گازی نورد استریم در بودجه دفاعی ۲۰۲۰ آمریکا، گفت: به طور کلی این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا مهم است و در صورت تصویب این لایحه، خواستار تحریم‌های تلافی‌جویانه علیه ایالات متحده هستیم.

 

دونالد ترامپ پیشتر و برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد.

 

وی استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند. موضوعی که ارنست آن را رد کرده و گاز آمریکایی حاصل از فرکینگ (شکست هیدرولیکی) را گرانتر از گاز روسیه می‌داند که مناسب نیازهای آلمان نیست.

 

 

رسانه‌های آمریکایی نیز به تحریم های آمریکا چندان خوشبین نیستند؛ به عنوان نمونه شبکه خبری بلومبرگ به این نکته اشاره کرد که زمانبندی و طراحی این بسته تحریمی تنها می‌تواند پروژه ای را که تکمیل آن تا اندازه‌ای حتمی است به تاخیر بیاندازد.

 

 

شرکت آلمانی وینترشال که در ساخت این خط لوله فعالیت می کند خبر داده در صورت فراهم بودن آب‌وهوای دریای بالتیک، تا پایان سال ۲۰۱۹ کار ساخت این خط لوله پایان می یابد. آخرین بخش پروژه که ۲۸۰ کیلومتر طول دارد از نزدیکی ساحل دانمارک می‌گذرد و کپنهاگ موافقت خود را با این عملیات اعلام کرده است.

 

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ آذر) لایحه بودجه دفاعی ۷۳۸ میلیارد دلاری این کشور را با ۳۷۷ رأی موافق در مقابل ۴۸ رأی مخالف تصویب کرد.

 

براساس این مصوبه، تحریم‌هایی در رابطه با خطوط لوله « ترک استریم » و « نورد استریم۲ » علیه روسیه پیش بینی شده است.

 

روسیه با ساخت این خطوط لوله ۹.۵ میلیارد یورویی، تقویت تامین انرژی اروپا با دور زدن اوکراین را هدف قرار می‌دهد و اعضای کنگره دولت ترامپ را برای اقدامات بیشتری به منظور توقف این پروژه‌ها با توجه به نزدیک بودن دوران تکمیل آن‌ها تحت فشار قرار داده‌اند.

ایرنا

هشدار ترامپ درباره مداخله روسیه درانتخابات آمریکا/ لاوروف: بحثی درباره مداخله نکردیم

کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشستی که در دفتر بیضی شکل این کاخ بین دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد، ترامپ نسبت به هرگونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است. این در حالی است که لاوروف بررسی مداخله در انتخابات را تکذیب کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا, فلسطین, لیبی

پنتاگون، رقابت با چین و روسیه را برنامه راهبردی ارتش امریکا خواند

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت: به رغم افزایش تهدیدات امنیتی در خاورمیانه، اما ارتش آمریکا برنامه‌های خود را بر رقابت با چین و روسیه متمرکز کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال اروپا

وانگ یی: تلاش آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین شکست می‌خورد

وزیر امور خارجه چین با اشاره به سنگ اندازی آمریکا و برخی کشورهای غربی در مسیر توسعه چین اظهار کرد چین مسیر توسعه را ادامه خواهد داد و هر توطئه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت چین با شکست رو به رو خواهد شد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا