«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از گسترده شدن اعتراض صنفی کارگران این معدن خبر داد. این کارگر با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، گفت: اعتراض کارگران معدن زغال ... کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

کارگران معدن زغال سنگ طزره به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش حقوق اعتراض کردند. یک منبع کارگری در معدن زغال سنگ طزره به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) شماری از کارگر معادن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی به محقق نشدن وعده‌های مدیران ... اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

رقم واقعی «خط فقر» در ایران چقدر است؟ + ویدئو

به گفته کارشناسان اقتصادی رقم خط فقر مطلق در ایران با توجه به گرانی‌های اخیر و عدم افزایش حقوق می‌تواند تا ۱۲ میلیون نیز افزایش داشته باشد. مدیر کل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: نرخ فقر در کشور ما به حدود ۳۵ درصد رسیده است و این ‌یعنی ۳۵ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

 

اعتمادآنلاین| حرف‌های تازه معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی دوباره سوالی قدیمی را در فضای اقتصادی کشور به راه انداخته: رقم واقعی «خط فقر» در ایران چقدر است؟ در حالی که داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، می‌گوید خط فقر در کشور برای خانواده چهار نفره حدود چهار میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیش‌تر نزدیک پنج میلیون است، اما داده‌هایی که در میانه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شده از رقم دیگری حکایت دارد.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، روزهای پایانی مردادماه امسال بود که وزارت تعاون، کار و رفاه برای اولین بار گزارش رسمی از خط فقر در ایران منتشر کرد، گزارشی که می‌گفت در سال ۱۳۹۹، خط فقر سرانه هر فرد معادل یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بوده است. بر طبق این گزارش، در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶ میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر بوده‌اند؛ یعنی از هر سه نفر یکی. خط فقر سرانه یک خانواده سه نفره، ۲‌ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانواده‌های چهار نفره این رقم ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.

 

این آمار در حالی برای خط فقر در سال ۱۳۹۹ بیان شده که میانگین نرخ تورم در آن ۳۶.۴ درصد گزارش شده بود و با توجه به رقم ۴۴.۴ درصد نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در آبان ۱۴۰۰، می‌توان ارقامی که معاون وزیر کار برای خط فقر در ایران را بیان کرده، اندکی بهتر، فهم و احتمالا محاسبه کرد.

 

اما این پایان ماجرای خط فقر در ایران نیست. هم‌زمان با گزارش رسمی وزارت کار در مرداد امسال درباره خط فقر در کشور، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد گفته بود: برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بُعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

 

این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی رقم خط فقر مطلق در ایران با توجه به گرانی‌های اخیر و عدم افزایش حقوق می‌تواند تا ۱۲ میلیون نیز افزایش داشته باشد. موسی شهبازی، مدیر کل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، چند روز قبل در نشستی اظهار کرد: نرخ فقر در کشور ما به حدود ۳۵ درصد رسیده است و این ‌یعنی ۳۵ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

 

همه این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز شنبه ۱۸ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: ما الان ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر داریم و با اجرای حذف ارز ترجیحی، به این تعداد افزوده خواهد شد.

 

اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد حرف‌های معاون وزیر کار درباره رقم خط فقر در ایران را باید با دقت بیشتری تحلیل کرد.

خصوصی‌سازی بانک رفاه؛ کسب وکار رژیم ولایی با غارت دارایی زحمتکشان

«فعلاً» هیچ امیدی به لغو واگذاری بانک رفاه نیست؛ دولت و مجلس همچنان اصرار دارند که بانک‌های دولتی و بانکِ غیردولتیِ رفاه را یکجا به بخش خصوصی واگذار کنند و ظاهراً به هیچ عنوان بانک کارگری رفاه را از لیست واگذاری کنار نمی‌گذارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

گول زدن مردم برای پیش برد اهداف ضدملی

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: آماری که ارائه می‌دهند تناسبی با واقعیت‌های روزمره ندارد. مردم برای خرید اقلام‌های اساسی خود شاهد رشد قیمت‌ها به صورت روزانه و هفتگی هستند چطور می‌شود در این شرایط اعلام کرد نرخ تورم کاهش یافته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

رژیم کارگرستیز ولایی پیمانکاران را به جان کارگران فاقدتشکل مستقل انداخته است

کارگران قطار شهری اهواز بیش از یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. یکی از این کارگران می‌گوید: «همکاری داشتم که فرزندش را تا درِ مدرسه بغل می‌کرد. یکبار از او پرسیدم چرا نمی‌گذاری خودش برود، گفت کفشهایش تنگ شده و پول ندارم برایش کفشی بخرم. بغلش می‌کنم تا راه اذیتش نکند.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پتروشیمی مارون با خواست عقد قرارداد مستقیم و افزایش دستمزد+ویدئو

کارگران پیمانکاری پتروشیمی مارون در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نسبت به پایین بودن دستمزد و مزایا در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌های این منتطقه اعتراض دارند. آن‌ها همچنین خواهان عقد قرارداد مستقیم با کارفرما هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, ویدیو